Gå til innhold

Hvilke organisasjoner støtter dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som jeg har fast jobb, ønsker jeg å støtte noen organisasjoner, men jeg er litt usikker på hvilke. Hvilke støtter dere, og hvorfor valgte dere akkurat den/de?

Anonymous poster hash: e8eac...b67
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg støtter SOS-Barnebyer. Har to fadderbarn der. Siden jeg ikke har barn selv så synes jeg det er greit å bidra til at noen barn som alt er født får en bedre hverdag enn de kanskje ellers ville hatt.

Det andre jeg støtter er Norsk Luftambulanse. Håper virkelig jeg aldri får bruk for dem selv, men de er et godt tilskudd til helsevesenet i et land som vårt med ganske spredt bosetning og mange avkroker.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Leger uten grenser - Fordi de gjør en viktig jobb ute i verden og jeg respekterer den jobben de gjør.

Røde Kors - Det samme som over.

Og en pårørendeorganisasjon.

Hender jeg gir penger til Frelsesarméen fordi de gjør en viktig jobb for de svakeste i vårt samfunn. Men jeg synes det er litt vanskelig å gi dem penger også fordi jeg er veldig uenig i deres homofilistandpunkt.

I tillegg støtter jeg AUF og Arbeiderpartiet fordi de står meg nærmest politisk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg støtter mange. Men den jeg støtter med størst glede er naturvernsorganisasjonen Natur og Ungdom. De er ekstremt kunnskapsrike og jobber virkelig hardt - og NU drives 100 prosent av mennesker under 25 år. Bare fåtallet av de som jobber fulltid får lønn.

Slik jeg ser det hadde ikke klimadebatten i Norge vært like stor om det ikke var for dem :)

• Liker 1
Skrevet

Amnesty. Kan ikke se for meg noen bedre måte å prøve å få fred og frihet i verden, som igjen vil føre til langt mindre sult og nød.

Husk at hvis du gir 500 - 12 000 kr til en godkjent organisasjon så kan det trekkes fra på skatten. I praksis får du tilbake 28% av beløpet du gir.

Anonymous poster hash: 0acc8...a42
Skrevet

Gir til NOAH fordi de gjør veldig mye bra lobbyvirksonhet, og jeg syns de får utrettet veldig mye innen dyrevern. Gir også til UNICEF fordi de er en pålitelig organisasjon som både driver nødhjelp og langsiktig arbeid. Spesielt syns jeg vaksinasjonsprogrammene til Unicef er veldig bra, så det vil jeg gjerne støtte.

Anonymous poster hash: 1b42c...58d
Gjest kassycat
Skrevet

Av typen veldedige organisasjoner (regner med du ikke er interessert i politiske) er det for tiden Amnesty og Dyrebeskyttelsen.

Jeg gir ikke til Unicef pga den teite reklamen de sender på tv ved juletider, og har sluttet å støtte Frelsesarmeen pga homofilisaken.

Når økonomien blir litt bedre skal jeg bli "fadder" for et dyr via Argos Animal Sanctauary.

• Liker 1
Skrevet

Når økonomien blir sterkere, blir det Dyrebeskyttelsen og Norsk Luftambulanse for meg :-) Norsk luftambulanse har reddet mange liv, inkludert nær familie for meg. Jeg kommer ikke ukritisk til å støtte alle organisasjoner, da jeg synes det er noe vagt av og til hva pengene faktisk går til.

Anonymous poster hash: 13422...756
Skrevet

Et lokallag av Dyrebeskyttelsen

Anonymous poster hash: a08c8...527
Skrevet

Dyrebeskyttelsen og zulufadderprogrammet.

Anonymous poster hash: 21d75...3e4
Skrevet

Jeg støtter Kirkens bymisjon fordi de jobber for de sakene jeg brenner for i lokalmiljøet, og så støtter jeg =Oslo fordi jeg syns det er viktig at rusavhengige kan få være mennesker på lik linje med alle andre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg støtter Amnesty fast, og så blir det sporadiske bidrag til andre etter innfallsmetoden, alt fra brystkreftaksjonen til lokallaget av Barnas Røde Kors.

Skrevet

Fast støtter jeg Leger uten grenser og WWF. Leger uten grenser fordi de hjelper utrolig mange, og jeg stoler på at de bruker pengene på best mulig måte. WWF, fordi de gjør en viktig jobb for natur og miljø.

Ellers støtter jeg med ujevne mellomrom Frelsesarmeen og Norges Blindeforbund.

Skrevet

Takk for innspill. :) Det var flere av disse jeg ikke kom på selv. Kom gjerne med flere. Jeg tror jeg deler opp støtten på flere siden det er flere jeg kan tenke meg å støtte.Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilke ennå.

Dere som støtter Amnesty: Er dere medlemmer, givere og/eller aksjonister? Fant ikke noe særlig informasjon om hva medlemskap innebærer, men lurer på å gi et beløp og i tillegg til sms-aksjonist.

Anonymous poster hash: e8eac...b67
Skrevet

spca dyrereddning og leger uten grenser

Anonymous poster hash: 8f439...83c
Skrevet

Foreningen for omplassering av dyr i min by, Redningsselskapet og SOS-barnebyer.

Anonymous poster hash: 0d75f...8d4

Skrevet

SOS-barnebyer, Leger Uten Grenser og WWF støtter jeg fast via autogiro. Og så kjøper jeg Erlik Oslo dann og vann.

Anonymous poster hash: 7d2d4...65d

Skrevet

Det er Røde Kors jeg støtter mest, i hvert fall økonomisk.

Amnesty har jeg ikke så stor sans for. Jeg jobbet der en kort periode, og de er veldig selektive i hvem de kritiserer og når de blir opprørt. De er for eksempel uttalt imot dødsstraff i alle tilfeller, men engasjerer seg stort sett bare når de er uenige i grunnlaget for en dom, med unntak av disse "tenn lys mot dødsstraff i verden"-kampanjene. Jeg forstår at enkelte henrettelser oppleves enda mer grusomme enn andre, men det gjør noe med kredibiliteten at de reagerer så mye mer på dommer de er uenige i enn på hele systemet med henrettelser. Jeg misliker i det hele tatt hvor skjevt de fordeler sitt engasjement - det er mye politikk (nei, ikke partipolitikk) og lite prinsipp.

Men for all del, Amnesty gjør også mye bra, og jeg ønsker ingen lang debatt om dem, men det er mange andre organisasjoner jeg heller hadde støttet. De har et godt rykte, og jeg tror mange støtter dem blindt. Det er bedre å støtte dem enn å ikke støtte noen, men jeg gir heller min støtte til andre.

Anonymous poster hash: fab1b...bd5
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...