AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #1 Del Skrevet 29. desember 2013 Jeg aner ikke hva jeg vil studere. Jeg aner ikke hva jeg vil bli. Jeg har generell studiekompetanse, men har begynt å lure på om jeg skal ta realfagskurs for å utvikle mulighetene mine litt. Da får jeg R1 og R2 samt Fysikk 1. Jeg vet ikke om jeg kunne tenkt meg å jobbe innenfor dette området heller, men da har jeg hvert fall mer å velge i. Hvis jeg finner ut at jeg liker realfag, kan det jo godt hende jeg søker meg inn på ingeniør. Hvis jeg ikke liker det i det hele tatt, kan jeg jo bare slutte. Er det lurt av meg å ta realfag, selv om jeg per dags dato ikke er sikker på om jeg får brukt for det? Anonymous poster hash: 29d94...5fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 29. desember 2013 #2 Del Skrevet 29. desember 2013 Ja. Det er lettere å ha realfag som du ikke får bruk for enn å ikke ha dem og så måtte ta dem etterpå hvis du likevel velger å gå den tekniske veien. Hm, leser om igjen og ser du alt har generell studiekompetanse. I så fall er det kanskje lurt å tenke en gang til og bli enig med deg selv om du virkelig kan tenke deg å slå inn på noe som krever realfag, så du ikke bruker et semester på å ta opp fag som du slett ikke får bruk for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #3 Del Skrevet 29. desember 2013 Det er ingen vits i å ta realfag (etter fullført videregående, slik du planlegger) hvis du ikke vet at du skal bruke det til noe. Anonymous poster hash: da9a8...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 29. desember 2013 #4 Del Skrevet 29. desember 2013 Hva er alternativet? Altså, hvis du velger dette, hva er det som vil oppta tiden din ellers som du nå må velge bort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #5 Del Skrevet 29. desember 2013 JA, ta realfag. Jeg visste heller ikke hva jeg skulle bli. Var ikke spesielt god i matte, så trodde ikke jeg kom til å studere noe realfaglig senere uansett. Trodde realfag skulle være vanskelig og kjedelig. Men jeg ga det en sjans. Likte det veldig godt! Plutselig en dag fant jeg noe jeg hadde lyst til å bli, og det krevde at jeg hadde tatt realfag. Kjempeglad for at jeg tok realfag i første omgang og slapp å ta opp igjen masse fag etter vgs for å komme inn på det jeg ville. Anonymous poster hash: 62d26...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #6 Del Skrevet 29. desember 2013 Det er lite vits å ta et år ekstra kun for å ta matte for sikkerhetsskyld. Om ingeniør frister burde du heller se på forkurs som blir tilbudt rundtom. Det vil forberede deg til ingeniørutdannelsen bedre. Det som er litt synd er at et slikt kurs kun teller videre til evt ingeniør utdanning, mens vanlig Vgsmatte og fysikk vil ta deg inn alle steder.Anonymous poster hash: d12ee...bc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #7 Del Skrevet 29. desember 2013 JA, ta realfag. Jeg visste heller ikke hva jeg skulle bli. Var ikke spesielt god i matte, så trodde ikke jeg kom til å studere noe realfaglig senere uansett. Trodde realfag skulle være vanskelig og kjedelig. Men jeg ga det en sjans. Likte det veldig godt! Plutselig en dag fant jeg noe jeg hadde lyst til å bli, og det krevde at jeg hadde tatt realfag. Kjempeglad for at jeg tok realfag i første omgang og slapp å ta opp igjen masse fag etter vgs for å komme inn på det jeg ville. Anonymous poster hash: 62d26...25b Hvis du leser førsteposten ser du at TS allerede er ferdig med videregående ("har generell studiekompetanse"), det vil si at det h*n vurderer å gjøre, er å "ta opp igjen masse fag etter vgs" som du sier... Anonymous poster hash: da9a8...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #8 Del Skrevet 29. desember 2013 Takk for svar. Alternativet, hvis jeg ikke velger å ta realfag, er å gjøre ingenting. For jeg aner ikke hva jeg vil, virkelig ikke. Ser jo at mange utdanninger krever realfag, og tenker at det er greit å ha det, likskom... Ikke vet jeg. Sliter sånn med å bestemme meg. Virker jo som det er greit å ha? Anonymous poster hash: 29d94...5fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 30. desember 2013 #9 Del Skrevet 30. desember 2013 Hvis du uansett ikke skal gjøre noe annet ville jeg helt klart tatt de. Gjerne ved siden av jobb. Gjorde det samme selv, og det vekket matteinteressen min, og gjorde det mye enklere for meg å velge studieretning etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #10 Del Skrevet 30. desember 2013 Det er lite vits å ta et år ekstra kun for å ta matte for sikkerhetsskyld. Om ingeniør frister burde du heller se på forkurs som blir tilbudt rundtom. Det vil forberede deg til ingeniørutdannelsen bedre. Det som er litt synd er at et slikt kurs kun teller videre til evt ingeniør utdanning, mens vanlig Vgsmatte og fysikk vil ta deg inn alle steder.Anonymous poster hash: d12ee...bc7 Hva? Nei? Lurte på dette engang, og fikk svar fra skolen at dersom du består fagene så har du dem på papiret, selvom du ikke vil gå videre til ingeniør-studiet. Anonymous poster hash: 2fb33...124 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå