Gå til innhold

Har nå jogget i 3 mnd, og dette har jeg oppnådd

Anbefalte innlegg

Skrevet

- jogger nå 4 ganger hver uke fast

- øktene mine er vanligvis på 40 min med oppvarming på 5 min og nedtrapping på 5 min, blir 5 km tilsammen på 40 min

- jeg har klart å gå fra 0 til å jogge 30 min sammenhengende

- jeg har klart å jogge 60 min på 8 km/t

- min "rekord" på 5 km er 34,5 min

Er dette bra fremgang på 3 mnd?

Målet nå er 5 km på 30 min, tips til hva jeg bør fokusere på/hvordan jeg burde legge opp øktene mine?

Løper på tredemølle med 1,5% stigning

Anonymous poster hash: b50db...084
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Veldig bra jobbet :) Om målet er 5 km på 30 min så fortsett som du har gjort, men øk farten bittelitt. Skal ikke så mye mer til om du f.eks jogger på 9 km/t å øke med 9,2 km/t. Øk litt og litt til du klarer et nytt rundt tall. Fortsett fra der. Når farten øker så lite så merker du det nesten ikke i det store og hele, men over en stund så øker du utholdentheten betraktelig. Var slik jeg "lurte" min kondis :)

Før jeg visste ordet av det klarte jeg 18 km/t :D

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra jobbet :) Om målet er 5 km på 30 min så fortsett som du har gjort, men øk farten bittelitt. Skal ikke så mye mer til om du f.eks jogger på 9 km/t å øke med 9,2 km/t. Øk litt og litt til du klarer et nytt rundt tall. Fortsett fra der. Når farten øker så lite så merker du det nesten ikke i det store og hele, men over en stund så øker du utholdentheten betraktelig. Var slik jeg "lurte" min kondis :)

Før jeg visste ordet av det klarte jeg 18 km/t :D

Takk for svar :)

Hvor lang tid burde jeg regne at det tar da? Tror jeg er litt for utålmodig.

Hvor lang tid tok det for deg?

Fokuserte du kun på strekningen og løp like langt hver gang, eller hadde du dager hvor du løp feks intervaller? Og hvor mange dager i uka løp du? :)

Gjest Runforit
Skrevet

Hvor lang tid burde jeg regne at det tar da? Tror jeg er litt for utålmodig.

Hvor lang tid tok det for deg?

Fokuserte du kun på strekningen og løp like langt hver gang, eller hadde du dager hvor du løp feks intervaller? Og hvor mange dager i uka løp du? :)Anonymous poster hash: b50db...084

Målet mitt var distanse. Først 5 km så 10 km. Fra 0-5 km så fokuserte jeg kun på teknikk og pust. Da jeg hadde klart 5 km så begynte jeg å leke litt med intervaller for å få litt høyere fart. Jeg husker ikke helt hvor lang tid jeg brukte for jeg stresset ikke med det. Jeg bare pushet meg selv med jevne mellomrom.

Tipper fra jeg tok 5 km(fikk blod på tann) så gikk det kanskje 2-3 mnd fra å bruke 35-40 min til 18-20 min.

Så roet jeg ned igjen og konsentrerte meg om mila. Sakte, men sikkert kom jeg til mila. Tok den på 75 minutter første gangen. Tok den 2 ganger i mnd, så 3,4,5 ganger helt til jeg tok den 2-3 ganger i uka. Da spisset jeg formen og tok den 43 minutter.

Har som sagt aldri stresset. Bare pushet meg selv nå jeg følte form og psyke var klar for det. Det viktigste for meg var ikke å kunne ha den beste tiden, men å bevise for meg selv hva jeg kunne oppnå og ikke minst; kose meg med joggingen :)

I dag jogger jeg ca. 4 mil i uka med langkjøring hver lørdag og søndag. Har jogget totalt i rundt 4 år nå :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Målet mitt var distanse. Først 5 km så 10 km. Fra 0-5 km så fokuserte jeg kun på teknikk og pust. Da jeg hadde klart 5 km så begynte jeg å leke litt med intervaller for å få litt høyere fart. Jeg husker ikke helt hvor lang tid jeg brukte for jeg stresset ikke med det. Jeg bare pushet meg selv med jevne mellomrom.

Tipper fra jeg tok 5 km(fikk blod på tann) så gikk det kanskje 2-3 mnd fra å bruke 35-40 min til 18-20 min.

Så roet jeg ned igjen og konsentrerte meg om mila. Sakte, men sikkert kom jeg til mila. Tok den på 75 minutter første gangen. Tok den 2 ganger i mnd, så 3,4,5 ganger helt til jeg tok den 2-3 ganger i uka. Da spisset jeg formen og tok den 43 minutter.

Har som sagt aldri stresset. Bare pushet meg selv nå jeg følte form og psyke var klar for det. Det viktigste for meg var ikke å kunne ha den beste tiden, men å bevise for meg selv hva jeg kunne oppnå og ikke minst; kose meg med joggingen :)

I dag jogger jeg ca. 4 mil i uka med langkjøring hver lørdag og søndag. Har jogget totalt i rundt 4 år nå :)

Bare føler alle mener man må ha et satt mål, altså å klare sånn og sånn innen en viss dato. Men tror det gjør meg mer umotivert egentlig. For ting tar lengre tid enn jeg først trodde.

Hvilken stigning har du på mølla da?

Gjest gjest- silje
Skrevet

Hadde ingen mål jeg. Kun det å jogge noen dager i uken og så å holde det, til og med når jeg blir trenings lei så er målet å holde ut videre.

Begynte vel med kun 1km sammenhengende - pustet som en kval og trodde jeg hadde nådd min siste time. Men klarte jeg det en gang, så klarte jeg det engang til, var tanken.

Nå er det på en mil, tiden har jeg droppet siden jeg jogger med hund, vi trener sammen vi ;) Men da blir ikke tiden helt realistisk med all stoppingen for snuse/tisse osv.

Eller jeg vet jo noenlunde da, vi bruker ca 60min på mila, alene klarer jeg det på 45-50min. Vet flere som jogger (løper??) en mil på 28 min for eks.. Så min tid er ganske dårlig, men det har ingenting å si så lenge jeg og bikkja trives.

Jeg så for meg nye ruter, det var det som var fokuset mitt, å ha en runde i hodet som jeg lurte på om jeg kanskje klarte, og når jeg turte å prøve, så klarte jeg det også. Og det gav mestringsfølelse det!

Nå har jeg ett kne - problem så vi tar små runder og satser på at det ordner seg, slik at vanlig rutine kan inntas igjen.

Runforit: Har ett spm til deg: har du hatt kneproblemer i disse årene? Har du noen gode råd, til å unngå eller forbygge betennelser?

Skrevet

Eller jeg vet jo noenlunde da, vi bruker ca 60min på mila, alene klarer jeg det på 45-50min. Vet flere som jogger (løper??) en mil på 28 min for eks.. Så min tid er ganske dårlig, men det har ingenting å si så lenge jeg og bikkja trives.

SHIT, du burde få dine bekjente til å delta i OL, for verdensrekorden på mila er per dags dato 29:31! http://en.wikipedia.org/wiki/10,000_metres

Men sånn seriøst. Her tror jeg enten du eller de du kjenner juger fælt med tida. 50 minutter på mila er ei god tid, 45 minutter en en veldig god tid dersom man er mosjonist.

• Liker 6
Skrevet

SHIT, du burde få dine bekjente til å delta i OL, for verdensrekorden på mila er per dags dato 29:31! http://en.wikipedia.org/wiki/10,000_metres

Men sånn seriøst. Her tror jeg enten du eller de du kjenner juger fælt med tida. 50 minutter på mila er ei god tid, 45 minutter en en veldig god tid dersom man er mosjonist.

Googlet det før jeg så svaret ditt og kom frem til samme resultat.

Silje har nok noen gode venner i dyreriket ;)

Gjest Elseby13
Skrevet

Hvilke forandringer har du sett på kroppen? Bra jobbet forresten.

Gjest gjest- silje
Skrevet

Googlet det før jeg så svaret ditt og kom frem til samme resultat.

Silje har nok noen gode venner i dyreriket ;)

Hahaha se på det ja, har bare akseptert det tallet jeg har fått servert jeg ;)

Det er ikke venner, det er folk som kommenterer min jogging og da kommer med "flotte" tall tilbake på mine svar om tid og slikt, men jeg husker den personen som kom med 28min, for å si det slik.

Skrevet

Hahaha se på det ja, har bare akseptert det tallet jeg har fått servert jeg ;)

Det er ikke venner, det er folk som kommenterer min jogging og da kommer med "flotte" tall tilbake på mine svar om tid og slikt, men jeg husker den personen som kom med 28min, for å si det slik.

Åhåhåhå, LOV MEG at du tar han/ henne på dette! Sånt er så kleint å juge om.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke forandringer har du sett på kroppen? Bra jobbet forresten.

Hvis det er meg, TS, du spør så har jeg vel gått ned et par kg. Spiser akkurat likt som før. Lårene har blitt strammere og ser musklene på bakside lår veldig godt. Rumpa har også blitt mer spretten og magen flatere. Fokuserer lite på vekta.

Hva med dere andre joggere?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jogget i ca 1,5 år. Jogger tre ganger i uken, en time av gangen. Løper i underkant av en mil pr økt.

Saken er at jeg ikke merker noen forskjell på kroppen! Jeg er tynn og hengslete(50 kg/158 cm), men vil få spretten rumpe og lår. Magen er også slapp (fødsler..), men jeg tror ikke jogging gjør så mye med den.

Anonymous poster hash: fdca2...c91

Gjest Runforit
Skrevet

Bare føler alle mener man må ha et satt mål, altså å klare sånn og sånn innen en viss dato. Men tror det gjør meg mer umotivert egentlig. For ting tar lengre tid enn jeg først trodde.

Hvilken stigning har du på mølla da?

Jeg bruker i snitt 1 % stigning :)

Runforit: Har ett spm til deg: har du hatt kneproblemer i disse årene? Har du noen gode råd, til å unngå eller forbygge betennelser?

Har hatt akillesbetennelse en gang. Da ble jeg mer obs på skoene og tråkket mitt. Etter at jeg fikk nye sko og ble flinkere å massere og tøye leggene så har jeg ikke hatt noen problemer :)

Gjest gjest- silje
Skrevet

Jeg bruker i snitt 1 % stigning :)

Har hatt akillesbetennelse en gang. Da ble jeg mer obs på skoene og tråkket mitt. Etter at jeg fikk nye sko og ble flinkere å massere og tøye leggene så har jeg ikke hatt noen problemer :)

Massere ja, det var ett godt råd du, takk ;) Skal ha nye sko (igjen) nå, så skal finne noen som er skikkelig gode og som varer litt lengre enn 4mndr.

Åhåhåhå, LOV MEG at du tar han/ henne på dette! Sånt er så kleint å juge om.

Å jada, skal finne på noe lurt altså! Men når jeg ser på endemondoen så ser jeg at flere har gode tider på 34min eller hvertfall under 40min på mila, så noen har jo veldig god tid, men ikke akkurat denne luringen med sine 28 min, hehehe

Jeg har jogget i ca 1,5 år. Jogger tre ganger i uken, en time av gangen. Løper i underkant av en mil pr økt.

Saken er at jeg ikke merker noen forskjell på kroppen! Jeg er tynn og hengslete(50 kg/158 cm), men vil få spretten rumpe og lår. Magen er også slapp (fødsler..), men jeg tror ikke jogging gjør så mye med den.

Anonymous poster hash: fdca2...c91

Lurer på om du kanskje er så tilvendt denne ruta at det derfor ikke blir noe utfordring for kroppen din? Kanskje bytte rute og utfordre deg mer og øke hastigheten over di mest krevende strekningene?

Største forandringen for meg er flere kg bort, uten å telle cal. Jeg kan skeie ut uten at det vises på vekta. Har fått mer synlige muskler i leggene og lårene. Og generelt mer stram over hele kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...