AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #1 Skrevet 29. desember 2013 Jeg sliter veldig med å våkne om morgenene og har begynt å drikke kaffe. Det jeg lurer på er om det er mye kalorier i kaffe og om det er usunt og et dårlig "tilskudd" til et ellers balansert og sunt kosthold? Har hørt så mye om og men om kaffe. Anonymous poster hash: 952a2...69f
Strikkemamma Skrevet 29. desember 2013 #2 Skrevet 29. desember 2013 Svart kaffe inneholder nesten ingen kalorier, så det kan du drikke med god samvittighet! :-) 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #3 Skrevet 29. desember 2013 Takk for svar, men hvilken type da? Jeg liker veldig godt Evergood. Og har det noe å si hvilken trakter man bruker? Har en billig fjomp fra Europris, har hørt at jo billigere trakter = jo verre kaffe... Anonymous poster hash: 952a2...69f
Strikkemamma Skrevet 29. desember 2013 #4 Skrevet 29. desember 2013 (endret) Forskjellen på de ulike kaffetypene vet jeg lite om, svart kaffe er svart kaffe selv har jeg en trakter til 499 fra Lefdal (tror jeg) og den er jeg mer enn fornøyd med. Ellers har du jo disse kapselmaskinene, men vet ikke hvordan kalorimengden er i kapselkaffe. Endret 29. desember 2013 av Lykke
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #5 Skrevet 29. desember 2013 Kalorimengden har ingen ting å si, men kolestrolet. Man kan få høyere kolestrol av presskannekaffe, og minst ved vanlig trakter med filter. Og Evergood er en god kaffe, så fortsett å nyt denne du. Anonymous poster hash: 3e5b4...f8c
Supraspinatus Skrevet 30. desember 2013 #6 Skrevet 30. desember 2013 Kalorimengden har ingen ting å si, men kolestrolet. Man kan få høyere kolestrol av presskannekaffe, og minst ved vanlig trakter med filter. Og Evergood er en god kaffe, så fortsett å nyt denne du. Anonymous poster hash: 3e5b4...f8c Det riktige er at det er mer kolesterol i kaffe som brygges uten papirfilter. Det er ikke riktig å si at å innta mer kolesterol fører til mer kolesterol i blodet. Kaffe inneholder mye antioksidanter og et moderat inntak er nok mer nyttig enn unyttig. Den største forskjell i smak får du fra bønnene du velger. Nybrente, selvmalte bønner fra kvalitetsprodusenter gir definitivt best kaffe. Bryggemetode har noe å si, men det er mest smak og behag. Selv foretrekker jeg manuell trakting og aeropress. Kaffetrakter blir helt ok det også, men det er viktig at en er nøye med målene slik at kaffen blir lik hver gang. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #7 Skrevet 30. desember 2013 Det er 1-2 kalorier i hver kopp sort kaffe, så du kan nok slappe av. (Dersom du derimot begynner å drikke kaffen med melk og sukker stiger nok kaloriinnholdet.) Om det er kaffen er fra Evergood, Friele eller First Price spiller ingen rolle. Kaffe har mange gunstige virkninger, og som noen sier over meg: et moderat inntak kaffe har flere fordeler enn ulemper. Anonymous poster hash: 4e406...e39 2
Supraspinatus Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 Et tips for å få opp energimengden er å tilsette litt fløte, (usaltet) smør eller kokosolje. De to siste krever et lite øyeblikk i blender eller piskes hardt for å bli emulgert. For meg er det en ypperlig frokost hvis jeg ikke har tid, eller mulighet til å spise. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #9 Skrevet 30. desember 2013 Kokosnøttolje i kaffe? Anonymous poster hash: 5bc92...bcb
Lea2 Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 Drikker den svarte kaffen min med god samvittighet. Styr unna melk/fløte og sukker/sirup, så er det så godt som kalorifritt.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #11 Skrevet 30. desember 2013 Kokosnøttolje i kaffe? Anonymous poster hash: 5bc92...bcb Jeg prøvde det en gang, og det smakte HELT ufyselig! men jeg vet om mange som drikker det. Anonymous poster hash: 77c81...275
Strikkemamma Skrevet 30. desember 2013 #12 Skrevet 30. desember 2013 Uff, må ikke ødelegge den gode kaffen med kokosolje. Jeg prøvde det i teen en gang- aldri mer. Ble kvalm etterpå og man kunne se fettet i drikken. Ekkelt!
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #14 Skrevet 30. desember 2013 Uff, må ikke ødelegge den gode kaffen med kokosolje. Jeg prøvde det i teen en gang- aldri mer. Ble kvalm etterpå og man kunne se fettet i drikken. Ekkelt! Jeg ødelegger ikke kokosoljen min med kaffe. Men så liker jeg ikke kaffe. Men i teen er det jo godt. Du må ikke være redd for fettet. Kokosolje er sunt. Anonymous poster hash: f8dcb...021 1
Strikkemamma Skrevet 30. desember 2013 #15 Skrevet 30. desember 2013 Jeg ødelegger ikke kokosoljen min med kaffe. Men så liker jeg ikke kaffe. Men i teen er det jo godt. Du må ikke være redd for fettet. Kokosolje er sunt.Anonymous poster hash: f8dcb...021 Kokosolje inneholder mettet fett, så det er ikke så supersunt.
Pringle Skrevet 30. desember 2013 #16 Skrevet 30. desember 2013 Det er transfett som er farlig, ikke mettet fett. Vi har mettet fett i kroppene våre, og vi bruker av det hver dag mellom måltidene. 1
Supraspinatus Skrevet 30. desember 2013 #17 Skrevet 30. desember 2013 Kokosolje inneholder mettet fett, så det er ikke så supersunt. Mettet fett er ikke ensbetydende med at det er usunt. Jeg tror du sikter til at de tidligere var sikre på at mettet fett fører til hjertesykdom fordi det øker kolesterolmengden i blodet. Teorien har slått sprekker og det er ingen grunn til å unngå naturlig mettet fett som kokosolje, meierifett, osv. Jeg prøvde det en gang, og det smakte HELT ufyselig! men jeg vet om mange som drikker det. Anonymous poster hash: 77c81...275 Det tilsetter jo litt kokossmak på kaffen, men om man bruker smør eller nøytral kokosolje smaker det ingenting. Om noe så gir det mer fylde, uten å ta bort bitterheten. Slik fløte gjør. 1
Strikkemamma Skrevet 30. desember 2013 #18 Skrevet 30. desember 2013 Mettet fett er ikke ensbetydende med at det er usunt. Jeg tror du sikter til at de tidligere var sikre på at mettet fett fører til hjertesykdom fordi det øker kolesterolmengden i blodet. Teorien har slått sprekker og det er ingen grunn til å unngå naturlig mettet fett som kokosolje, meierifett, osv. Dette har jeg ikke fått med meg. Har du kilder?
Supraspinatus Skrevet 30. desember 2013 #19 Skrevet 30. desember 2013 Dette har jeg ikke fått med meg. Har du kilder? Jeg får skylde på at jeg er litt lat i dag og ikke orker å lete opp en ganske nylig publisert reviewartikkel. Men Lege Espen Rostrup (v/Hjerteavdelingen, Haukeland Universitetssykehus) skrev noe for et par år siden. Det har imidlertid dukket opp flere reviews i ettertid. http://espenrostrup.com/2011/09/03/bedre-kolesterol-med-fet-mat/ http://espenrostrup.com/2011/10/15/kostholdsfett-karbohydrater-og-arteriosklerose/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå