Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk baksmell i 4 år, enda jeg snakket med skatte-etaten hvert år for å unngå baksmell neste år hver gang, men dette tok ikke slutt før en mer oppvakt person hos skatte-etaten sa at hva med gjeldsrentene dine da....? Fikk da orden i sakene og kom på + siden i fjor, men måtte velge en enda strengere tabelltrekk enn hva skattekortet tilsa, og da jeg ringte å fikk det endra, sa personen hos skatte-etaten at det var da fryktelig så streng jeg var på skattetrekket mitt, det var bare så vidt han ville gi meg den tabellen, for den var for streng mente han. Allikevel fikk jeg kun 3 000 tilbake på skatten.

Nå har enda et år gått med tabelltrekk, er det slik at det skattetrekk beløpet som står på skattekortet for 2013 er det reelle, alså at det er fast og kan ikke bli endret? Eller kan jeg stole på det skatte-etaten beregnet seg frem til at jeg skulle betale i skatt er riktig, og når jeg nå ser hva jeg har betalt i skatt i 2013, så er overskytende mitt, punktom?

Setter pris på alle svar :)

Anonymous poster hash: f0f44...07d
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg pleier å bruke den "kalkulatoren" til Skatteetaten for å regne ut min skatt og den pleier å stemme ganske bra. Hvis det er den du har brukt kan du stole på resultatet.

Skrevet

Takk for svar Blondie65, jeg fikk at jeg skulle betale kr 116 000 i skatt på skattekortet vi fikk for 2013, nå la jeg inn ca samme tall på skatteetatens kalkulator for beregning av 2013 skatt, og da ble resultatet 119 000.

Synes da det er vanskelig å få forståelsen av hva skattetabell jeg skal legge meg på hvert år, når skatteetaten synes jeg er så streng på mitt skattetrekk, men får bare noen få tusen igjen, og nå for 2013 skulle jeg ha igjen ca 4 000, men med ny beregning pr i dag, så får jeg ca 0 igjen. Jeg blir ikke helt klok på dette :)

Anonymous poster hash: f0f44...07d
Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan bestemme skattetrekket helt selv. Hvert år når jeg får skattekortet så må jeg justere fordi inntekten min alltid blir beregnet for høyt. Jeg går alltid ut fra den inntekten jeg faktisk har i dag, legger på kanskje 3 % lønnsøkning og lar rentene være urørt - da får jeg som regel en annen tabell enn det Skatteetaten kommer frem til.

Jeg gjør dette selv - i år er det enda enklere enn tidligere da man bare logger på Altinn og kan endre skattekortet direkte. Dette fordrer at man er e-bruker selvsagt.

Skrevet

Jeg har motsatt problem av deg, TS ;) Skatteetaten kommer alltid frem til at jeg skal ha langt høyere skattetrekk enn det jeg trenger, så jeg må inn og endre hvert eneste år. Aldri hatt noe problemer, og som Blondie sier, i år er det veldig enkelt å få til hvis du er e-bruker. Bare logge inn på altinn, legge inn tallene dine og sende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...