Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når hiver dere jula ut? Jeg er ganske så lei nå, men tenkte å vente til 1 januar med å rydde vekk juletingene. Tok det frem 1 desember, så synes det er lenge nok :P og gjør dere noe for å friske opp hjemme når pynten ryker ut? Nye gardiner, blomster etc? :)

Anonymous poster hash: d713e...98c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjerner julepynten når det passer meg :) Har alltid nøytrale gardiner så jeg gjør ikke stort etter at pynten er fjernet. Men kanskje jeg kjøper en bukett tulipaner eller roser første helgen i januar.

Anonymous poster hash: 292bd...1f0
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Jeg setter alltid opp treet lille julaften, og tar det ned 13. dags jul. Dvs. 6. januar.

Vi har de samme gardinene året rundt. Blomsterpynt har vi ikke noe særlig av.

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Her ryker julepynten ut 1 nyttårsdag. Kjøper inn en stor bukett tulipaner til å friske opp med, de så nydelige :)

Anonymous poster hash: 40ee1...5c4
  • Liker 2
Skrevet

Tar ned jula like etter nyttår. Jeg har røde gardiner i stua til jul.

Ellers har jeg sand fargede gardiner. Så da blir det litt forandring. Ellers er det mye stearinlys om kveldene. Ikke noe annet pynt. Nå som det ikke er snø.lar jeg lysene ute stå oppe litt lengere

Skrevet

Fjerner nok på kvelden 6 januar denne gangen.

Skal levere eksamen kl 1300 den 6., så før det skjer det iallfall ikke :)

Skrevet

Nå varer jo julen til 6. januar, så hva som er poenget med å sette frem alt 1. desember for så å bli lei av alt før julen er over, skjønner jeg ikke. :klo:

Her er det adventsstake fra 1. desember. Julepynten kommer først ut rundt den 20., juletreet den 23. Den 5. januar har vi en samling av venner og kjente til restespising, og den 6. pakkes alt ned.

Anonymous poster hash: b8f01...e96
  • Liker 6
Skrevet

Rydder ut rett etter nyttår. Litt vårlige blomster etterpå er alltid et must!

Skrevet

Bah, julen varer til 20. dag jul. Har såvidt startet.

• Liker 5
Skrevet

I år pakkes jula vekk 2 januar, for da skal ungene i bhg og både mannen og jeg har fri:)

Her kommer også jula opp 1 desember, og når nyttårsaften er over, er jula det også for meg. Da begynner vi på nytt:)

men det blir nok litt ekstra kubbelys og dilldall, for det blir jo sååå tomt og mørk når all julepynten forsvinner

Anonymous poster hash: e2255...a0e
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man pynter til jul tidlig i desember. Jula begynner jo ikke før 24. desember og den varer til 13. dag jul eller 20. dag). Vi tar frem adventsstaken og julestjerna 1. desember/1. søndag i advent. Pynter til jul 22./23. desember, og vi pakker ned jula mellom 6. og 13. januar.

• Liker 8
Gjest Eurodice
Skrevet

Når hiver dere jula ut? Jeg er ganske så lei nå, men tenkte å vente til 1 januar med å rydde vekk juletingene. Tok det frem 1 desember, så synes det er lenge nok :P og gjør dere noe for å friske opp hjemme når pynten ryker ut? Nye gardiner, blomster etc? :)

Anonymous poster hash: d713e...98c

Du har misforstått adventstid og jul. Julen begynner når adventstiden er over.

• Liker 10
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man pynter til jul tidlig i desember. Jula begynner jo ikke før 24. desember og den varer til 13. dag jul eller 20. dag). Vi tar frem adventsstaken og julestjerna 1. desember/1. søndag i advent. Pynter til jul 22./23. desember, og vi pakker ned jula mellom 6. og 13. januar.

Alle er ikke så tradisjonsbundne, ev har ikke fått med seg tradisjonen hjemmeifra. Jeg fikk ikke med meg noe spesielle tradisjoner hjemmefra, joda, vi hentet og pyntet juletreet lille julaften, men ikke bestemt dato for ellers julepynt når den skulle inn og ut igjen.

Jeg har selv lagt opp i mitt voksne liv med min familie å pynte til første søndag i advent, for å ha julekosen i tiden frem mot jul, og fjerner alt julepynt 1 nyttårsdag, så vi går inn i det nye året med "blanke ark med nye fargestifter tel" og ikke drar med oss julen fra i fjor :) Men det er oss, folk må få feire jule som det som passer dem best selv, tradisjoner eller ei :)

Anonymous poster hash: 40ee1...5c4

• Liker 5
Skrevet

Der antar du at det er en kristen jul som ferires.

Vi ferirer en midtvintersfest som er vel så inspirert av bil og saturnalia, som de kristne tradisjonene.

Anonymous poster hash: 5c8b3...b1e

• Liker 3
Skrevet

Hos oss pyntes det til advent første søndagen. Men bare med litt mer stearinlys + adventlysestakene.

Så pynter vi med full julepynt siste helgen før jul.

Pakkes ned mellom ca. 6-12. januar. Da må jeg kjøpe inn litt friske blomster og nye planter og sånt. Hvis ikke, blir det altfor brutal overgang etter den overdådige julepynten (vi har MYE julepynt).

Gjest Eurodice
Skrevet

Der antar du at det er en kristen jul som ferires.

Vi ferirer en midtvintersfest som er vel så inspirert av bil og saturnalia, som de kristne tradisjonene.

Hva mener du med bil og saturnalia?

• Liker 3
Gjest sophia21
Skrevet

Jeg pynter jo ikke til jul før det er jul, og den har jo knapt vart en uke nå. Den får bli til 13. eller 20. dag jul. Er jo så koselig med litt pynt og masse lys og røkelse i ellers triste januar. Til advent har jeg kun adventsstake fremme.

• Liker 4
Skrevet

Hva mener du med bil og saturnalia?

Mente JOL, ikke bil. Dumme stavekontroll ;)

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Mente JOL, ikke bil. Dumme stavekontroll ;)

Da ble det mening i det :). Saturnalia er (var i hvert fall i tidligere tider) en religiøs fest til ære for Saturn.

Endret av Arabella
Skrevet

Hiver ut jula 1. januar. Da blir det mer lyst og nøytralt, bruker litt lyserosa lys og pastellfarger på duker. Og litt vår blomster kanskje, men jeg kaster ikke juleblomstene det fortsatt er liv i da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...