Gå til innhold

To katter på 40 kvadrat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

I sommer fikk jeg meg ei nydelig Sibirkattjente som nå har blitt 9 mnd. Vi har det veldig fint sammen i en liten 40 kvadrat leilighet i et koselig strøk med trygge utemuligheter. Hun trives både med meg, i leiligheten og utendørs, og framstår som en veldig glad og fornøyd katt. Men jeg er singel, og noen ganger er jeg mer ute enn jeg helst vil. Ofte når jeg kommer hjem så sitter hun i vinduet og venter på meg og kommer løpende som verdens lykkeligste lille pus i det jeg åpner døra. Når jeg skal dra ut så begynner hun gjerne å protestere med å mjaue og legge seg i veska mi etc. Er aldri borte mer enn 6-10 timer i gangen, men likevel får jeg dårlig samvittighet mye. Hun er en veldig sosial katt som trives godt rundt folk.

Derfor lurer jeg på om det beste for henne er at jeg skaffer en katt til som hun kan ha litt selskap i. Nå i jula er hun på besøk hos en familie jeg kjenner (Kan ikke ha katt hos min familie) der det er en kastrert (!) hannkatt. De to har visst blitt gode venner og koser seg veldig sammen.

Men for MIN del er det litt upraktisk å ha en katt til. Jeg bor i en liten leilighet, og aner ikke hvor jeg skal ha en kattedo nummer 2 f.eks. Og så vidt jeg har skjønt det kan ikke katter dele do. Så jeg lurer rett og slett på om enda en katt blir for trangt. Men for hennes del tror jeg kanskje det hadde gitt dagene litt mer innhold og lek, iallfall når jeg er borte. Med tiden håper jeg jo at jeg vil være med enn en, men nå er situasjonen som den er, bare med meg og henne.

Innspill på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei :) for det første, katter deler do. det er bare tull at de ikke gjør det. jeg bor med ei venninne å vi har to doer (en oppe og en nede) fordelt på 4 katter. de renses hver eneste dag!

en katt til er nok ikke dumt nei, men ville forsøkt å være hjemme i MINST en dag for å sjekke at de to går godt over ens :) 40 kvm er ikke lite, men ha noen leker de kan aktivisere seg med :)

Anonymous poster hash: 8b2d3...68f
Skrevet

å skaff kattunge sånn at den "voksne" katten ikke føler at noen kommer inn for å ta over :)

Anonymous poster hash: 8b2d3...68f
Skrevet

40 kvadrat er lite! De trenger utrolig mye stimuli både fysisk og mentalt.

Kattedo kan de dele på, bare husk å rense den OFTE.

Jeg ville ikke sperret inne to katter på 40 kvadrat, og jeg ville ventet til din katt blir eldre før du får en ny.

Anonymous poster hash: c8edf...aaf

Skrevet

Jeg har tre katter på ca 55 kvm. Men de er mye ute og sover/koser for det meste når de er inne. De deler en do som renskes ved behov (gjerne flere ganger om dagen) og er sjelden eller aldri uvenner. De har på en måte sin egen "rangstige" og sine egne rutiner.

Så ser ikke noe problem om du skulle ha to katter på 40 kvm. :pasha: Så lenge begge har muligheten til å gå ute. Og som noen sa, at du bør være hjemme i begynnelsen for å se at de tilpasser seg hverandre.

Anonymous poster hash: fccee...b5a
Skrevet

Vi har to katter (innekatter) på rundt 50kvm. Det har ikke vært noe problem for oss, og kattene har det veldig fint sammen også. De har hverandre for selskap og de leker masse sammen. Er nok plass iallfall. Og som andre har nevnt, katter kan dele kattedo :-)

Anonymous poster hash: 75315...16e
Skrevet

Svigermor har seks katter (hadde tre og reddet en som fikk to unger) på 60 kvadratmeter. Det går helt greit så lenge de har nok av gjemmesteder og nok av skap og hyller å klatre opp på og andre leker. De bruker samme do, den må bare rengjøres ofte.

Anonymous poster hash: d390d...8b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...