AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #21 Skrevet 29. desember 2013 Det du snakker om er jo faktisk lovlig. Småjobber er skattefritt http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt/ . Ts videre svar utover i tråden virker på meg som et ønske om å "ta" denne personen, uvist av hvilken grunn. Misunnelse? Pappa perm er for alle. Hadde det vært sykemelding ville jeg vært enig med deg ts. Vil forresten tro at det ville vært mer lønnsomt for vedkommende å jobbe overtid hvis han føler han har ekstra arbeidskapasitet. Når vi legger til feriepenger permisjon pensjon osv. Leste du egentlig siden du linket til ? Lønn for småjobber er hvitt og skattefritt dersom: Lønn for småjobber er hvitt og skattefritt dersom: arbeidet skjer hjemme, i hagen, på hytta eller på bilen. utbetalt lønn ikke utgjør mer enn 4000 kr i året per person år. du betaler som privatperson. den som utfører jobben ikke har firma i samme bransje. Alle kravene må være oppfylt. Med andre ord, dette kommer IKKE inn under disse reglene. Det er også sånn at det er ulovlig å jobbe og ha inntekt mens man er i pappapermisjon om man ikke søker om et gradert uttak. Det blir jo litt vanskelig med svart arbeid så da blir det hele ulovlig og han risikerer å miste hele utbetalingen for fedrekvoten om han blir oppdaget i tillegg til anmeldelse og evt straffereaksjoner.. Anonymous poster hash: 390e5...c8f 6
Tiril Amalie Skrevet 29. desember 2013 #22 Skrevet 29. desember 2013 Med mindre slektningen min hadde gjort meg noe vondt, så hadde jeg ikke sagt noe. Hvis han blir rapportert nå så kommer de jo dessuten til å mistenke deg med en gang, også er det plutselig en familiefeide på gang. Folk som leier inn svart arbeid må heller takke seg selv hvis resultatet blir dårlig. Skjønner ikke at folk tør å gi så mye penger til noen uten kontrakt og referanser. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #23 Skrevet 29. desember 2013 Ikke meld det. Vi betaler så sykt mye skatt fra før, at noe inntekt utenom er ikke så galt (ja, jeg vet du sier det er rundt 50 000,- i året, hvordan vet du det forresten?). Jeg hadde vært glad hvis jeg hadde hatt et familiemedlem som er håndverker, og kan gjøre ting i huset mitt billigere enn det vanligvis koster. Anonymous poster hash: 8f2a2...80e 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #24 Skrevet 29. desember 2013 Nei, svart arbeid er ikke greit, det er ULOVLIG, det fratar felleskapet skatteinntekter til velferdsstaten som vi alle nyter godt av OG det fratar det lokale næringsliv oppdrag. Utfører personer svart arbeid, blir det mindre oppdrag til bedrifter som utfører samme tjeneste hvitt, og igjen, velferdsstaten taper på tapte skattekroner på de ooppdragene som aldri ble til. Makan så slappe folk er på en kriminell handling i denne tråden da! Anonymous poster hash: 2b8a9...b23 9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #25 Skrevet 29. desember 2013 Nei, svart arbeid er ikke greit, det er ULOVLIG, det fratar felleskapet skatteinntekter til velferdsstaten som vi alle nyter godt av OG det fratar det lokale næringsliv oppdrag. Utfører personer svart arbeid, blir det mindre oppdrag til bedrifter som utfører samme tjeneste hvitt, og igjen, velferdsstaten taper på tapte skattekroner på de ooppdragene som aldri ble til. Makan så slappe folk er på en kriminell handling i denne tråden da! Anonymous poster hash: 2b8a9...b23 Det er jeg helt enig i. Ut ifra holdningene i denne tråden skulle man jo tro at det var greit at ALLE jobbet svart? "Det skader jo ikke meg?" Dog skjønner jeg det er ubehagelig at det er en nær slektning som driver med dette. Hadde det vært en random, hadde jeg sagt ifra tvert. Anonymous poster hash: 9cb4e...0c5 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #26 Skrevet 29. desember 2013 Meld det! Det er ulovlig, og ødelegger for nange andre. Anonymous poster hash: 52bd0...c29 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #27 Skrevet 29. desember 2013 Alternativt kan man kanskje si fra til arbeidsgiver? Skulle tro at de ikke akkurat er fornøyd med at han bruker deres utstyr på å ta fra dem jobber de kunne fått betalt for... Mulig han mister jobben, men det kan være en mindre smekk på fingrene enn hvis det er såpass grovt at han f.eks. risikerer fengsel. Anonymous poster hash: 213be...a20 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #28 Skrevet 29. desember 2013 Ikke meld det. Vi betaler så sykt mye skatt fra før, at noe inntekt utenom er ikke så galt (ja, jeg vet du sier det er rundt 50 000,- i året, hvordan vet du det forresten?). Jeg hadde vært glad hvis jeg hadde hatt et familiemedlem som er håndverker, og kan gjøre ting i huset mitt billigere enn det vanligvis koster. Anonymous poster hash: 8f2a2...80e Nå er det jo sånn at om man skulle angre seg, og melder i fra så må man legge kortene på bordet og man unngår noen straffesak, men betaler kun ordinær skatt pluss en prosent som straff. Derimot så er det blitt sånn at de som benytter seg av slike tjenester kan bli straffet, og en som gjorde sin hytte billigere endte opp med å sone 21 dager i fengsel. Dette vil jo da også skje med kunder om den du kjøper svart av angrer seg.... Nå har ikke jeg noe å tjene på noe hus som blir billigere basert på noe familiemedlem som jobber svart for meg da min leilighet allerede er bygget, og står der uten at jeg har noe behov for denne typen håndverkstjenester. Jeg tviler på at jeg ville ønsket at den ble pusset opp av noen som jobbet svart heller, da det raskt kan føre til at det er jeg som ender opp bak lås og slå... Anonymous poster hash: 535db...eb1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #29 Skrevet 29. desember 2013 Nei, svart arbeid er ikke greit, det er ULOVLIG, det fratar felleskapet skatteinntekter til velferdsstaten som vi alle nyter godt av OG det fratar det lokale næringsliv oppdrag. Utfører personer svart arbeid, blir det mindre oppdrag til bedrifter som utfører samme tjeneste hvitt, og igjen, velferdsstaten taper på tapte skattekroner på de ooppdragene som aldri ble til. Makan så slappe folk er på en kriminell handling i denne tråden da! Anonymous poster hash: 2b8a9...b23 Det du sier med arbeidsgiver er jo faktisk et ganske godt poeng. Arbeidet han utfører er den samme type oppdrag som arbeidsgiveren hans tar, og blir gjort med arbeidsgivers utstyr og kjøretøy. Det er vel en viss fare for at dette kommer tilbake til arbeidsgiver på et eller annet tidspunkt, det er ikke så stort her at ikke noen kan finne på å kommentere at de har sett bilen stående utenfor et sted til arbeidsgiver... Anonymous poster hash: 535db...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #30 Skrevet 29. desember 2013 Det du snakker om er jo faktisk lovlig. Småjobber er skattefritt http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt/ . Ts videre svar utover i tråden virker på meg som et ønske om å "ta" denne personen, uvist av hvilken grunn. Misunnelse? Pappa perm er for alle. Hadde det vært sykemelding ville jeg vært enig med deg ts. Vil forresten tro at det ville vært mer lønnsomt for vedkommende å jobbe overtid hvis han føler han har ekstra arbeidskapasitet. Når vi legger til feriepenger permisjon pensjon osv. Ja, jeg er litt ute etter personen for at vedkommende skal snart lære seg en lekse. Jeg er faktisk litt redd for hva som kommer til å skje om det tar for lang tid før vedkommende forstår at regler er til for å følges. Vedkommende har allerede sett innsiden av en rettssal og blitt dømt (slapp fengsel på grunn av lav alder, men fikk en annen straff) på grunn av at vedkommende tror at vanlige regler ikke gjelder for h*n. Jeg har kjent h*n lenge og vet personen er nærmest oppdratt til å tro at vanlige regler gjelder ikke for hun/han. Det er både provoserende, men det er også skremmende fordi jeg frykter for at en person som er så ung kommer til å få det enda tøffere i livet om ikke dette snart synker inn og personen tar ansvar for handlingene sine. Jeg ser levende for meg at vedkommende kan miste jobben, endre opp i retten nok engang eller får andre problemer som følge av en svært liten interesse for å følge lover og regler innenfor flere områder (ikke bare svart arbeid). Anonymous poster hash: 535db...eb1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #31 Skrevet 29. desember 2013 Det første spørsmålet skjønte jeg ikke. Jeg mener det er en vesentlig forskjell på å jobbe svart og bulke en annens bil. Uten tvil sagt ifra fordi der går det direkte ut over bileierens lommebok og er simpelten råttent gjort. Om denne håndverkeren du snakker om snyter 100.000 på skatten ville verken du eller jeg merket forskjell på noe som helst. Stakkaren med bilen som kanskje ikke hadde kasko må ut med kanskje så mye som 20.000av egen lomme på karrosseriverksted. Om han var heldig og faktisk hadde kasko snakker vi om egenandel på 2000-10000 pluss bonustap som kan omfatte ganske mange tusen i året. Du ser forskjellen? For å synse litt på det vil jeg tro gaver over 200.000 blir snappet opp av skattemyndighetene ganske fort. bankene har jo meldeplikt ved større og mistenkelige transaksjoner, ved mindre gaven blir gitt kontant da. Personlig ville jeg holdt kjeft og passet mine egne saker men det er jo meg da... Jeg mener at grensen går der enkeltmennesker er direkte økonomisk skadelidede som følge av handlingen, underslag på arbeidsplassen, tyveri, tilfellet du nevnte tidligere med bulk-og-stikk etc...Der går ialfall min grense. Er ikke dette en form for underslag da? Vedkommende utfører jobber som arbeidsplassen kunne fått som oppdrag, med arbeidsplassen utstyr, med bil utstyrt med deres logo og i stor grad takket være arbeidsplassen som ikke ser en krone av disse inntektene, men som risikerer å tape sitt rykte eller få trøbbel fordi en av deres ansatte jobber svart og bruker sin bakgrunn hos arbeidsgiver, samt rykte og utstyr derfra for å utføre arbeidet. Hva skjer når noen(kunde, nabo over bråk eller dårlig parkering osv) er misfornøyd og finner ut at de ønsker å ta det opp med de som står bak logoen på bilen...? Anonymous poster hash: 535db...eb1 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #32 Skrevet 29. desember 2013 Du støtter tanken om å betale tvungen skatt, han gjør det ikke. Du mener det er verdt å betale skatt for å få pensjon etc, han gjør det ikke. Du bygger opp pensjonspoeng, han gjør det ikke. Hvis du har rett og at det å betale skatt er noe du tjener på vil jo han tape på det i det lange løp. Hvis ikke hadde du vel ikke stemt for og likt å betale skatt? Så i dine øyne bør han jo grave sin egen grav eller hva? Anonymous poster hash: f6418...fe1 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #33 Skrevet 29. desember 2013 Jeg var ikke klar over at så mange tydeligvis synes dette er helt i orden, men ble usikker når jeg ser svarene her.Anonymous poster hash: 535db...eb1 Hvis han bruker firmabil og verktøy samt logo til firma når han jobber svart så syns jeg du kan si ifra. Hvis han hadde hatt egne materialer og vært ærlig om at det er direkte han det går på og at firma ikke har noe med dette å gjøre så hadde jeg nok latt det ligge. Summen er ikke veldig høy. Det er en ekstra mnd lønn pluss litt til i året. Anonymous poster hash: bbaee...307 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #34 Skrevet 29. desember 2013 Du støtter tanken om å betale tvungen skatt, han gjør det ikke. Du mener det er verdt å betale skatt for å få pensjon etc, han gjør det ikke. Du bygger opp pensjonspoeng, han gjør det ikke. Hvis du har rett og at det å betale skatt er noe du tjener på vil jo han tape på det i det lange løp. Hvis ikke hadde du vel ikke stemt for og likt å betale skatt? Så i dine øyne bør han jo grave sin egen grav eller hva? Anonymous poster hash: f6418...fe1 Dette er jo noe himla liberalistisk tøys! Han får tilgang på akkurat de samme godene som meg, men han snyter på skatten slik at han får to ekstra månedslønninger i året skattefritt. I tillegg til dette svarte arbeidet er det andre forhold også, og jeg vil tro at vedkommende har siden personen fylte 18 snytt fellesskapet for mange hundretusen i skatter og avgifter. Han graver sin egen grav i den forstand at jeg frykter at straffereaksjonene på hans oppførsel blir mye verre om noen år enn om han blir tatt nå. Liberalistisk vås har forsåvidt ingenting som helt å gjøre her da det han gjør er ikke en ideologisk begrunnet tanke basert på et ønske om subversiv politisk handling mot samfunnet, men heller noe han gjør for å snyte fellesskapet. Hadde dette vært politisk motivert ville vedkommende selvsagt ikke hoppet på alle goder og muligheter som personen kan motta fra fellesskapet. Det er en ulovlig handling, kort og godt. Anonymous poster hash: 535db...eb1 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #35 Skrevet 29. desember 2013 Hvis han bruker firmabil og verktøy samt logo til firma når han jobber svart så syns jeg du kan si ifra. Hvis han hadde hatt egne materialer og vært ærlig om at det er direkte han det går på og at firma ikke har noe med dette å gjøre så hadde jeg nok latt det ligge. Summen er ikke veldig høy. Det er en ekstra mnd lønn pluss litt til i året.Anonymous poster hash: bbaee...307 I forhold til personens vanlig lønn er det to månedslønner pluss litt ekstra i året, og det er bare det personen skryter av og forteller om. Jeg vet at han handler på rabatter han får gjennom firmaet når han gjør slike jobber, og bruker firmabilen, deres utstyr, deres arbeidsklær med logo osv. Jeg vet ikke om han gjør det klart at dette er noe han selv gjør, eller om han har forsøkt å late som om han tar det gjennom firmaet. Jeg vet at han ved en anledning ble stoppet når han forsøkte å selge sine tjenester som "hvite" når de egentlig var svarte. Dette var til noen i familien til vedkommende. Anonymous poster hash: 535db...eb1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #36 Skrevet 29. desember 2013 Med mindre slektningen min hadde gjort meg noe vondt, så hadde jeg ikke sagt noe. Hvis han blir rapportert nå så kommer de jo dessuten til å mistenke deg med en gang, også er det plutselig en familiefeide på gang. Folk som leier inn svart arbeid må heller takke seg selv hvis resultatet blir dårlig. Skjønner ikke at folk tør å gi så mye penger til noen uten kontrakt og referanser. Det er vel egentlig hva jeg også har tenkt, men samtidig driver vedkommende å unngår å følge regelverket støtt og stadig (ikke bare svart arbeid), og har tidligere vært dømt i retten (ikke for svart arbeid) til tross for sin unge alder. Jeg tenker at dette kommer til å slå tilbake en eller annen gang, og jeg lurer på om det er bedre å lære leksen nå enn senere? Anonymous poster hash: 535db...eb1
Tiril Amalie Skrevet 29. desember 2013 #37 Skrevet 29. desember 2013 Det er vel egentlig hva jeg også har tenkt, men samtidig driver vedkommende å unngår å følge regelverket støtt og stadig (ikke bare svart arbeid), og har tidligere vært dømt i retten (ikke for svart arbeid) til tross for sin unge alder. Jeg tenker at dette kommer til å slå tilbake en eller annen gang, og jeg lurer på om det er bedre å lære leksen nå enn senere? Anonymous poster hash: 535db...eb1 Hvis han allerede er dømt i retten for noe annet, og det ikke har gjort noe særlig inntrykk på ham, så viser han jo ikke så enormt læringspotensial, akkurat. Tror du kjøper deg selv veldig mye stress og drama fra ham (og kanskje andre) hvis du rapporterer ham. Dessuten er det usannsynlig at det får særlig store konsekvenser. Jeg kjenner ei som hadde gått til politiet mot en håndverker fordi hun hadde forhåndsbetalt tredve tusen for arbeid som aldri ble gjort, og der var det både kontrakt og full tilståelse fra håndverkeren. Politiet henla bare saken "pga bevisets stilling." Med mindre du kan bevise at han har drept noen så kaster du nok bort tiden din.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #38 Skrevet 29. desember 2013 Hvis han allerede er dømt i retten for noe annet, og det ikke har gjort noe særlig inntrykk på ham, så viser han jo ikke så enormt læringspotensial, akkurat. Tror du kjøper deg selv veldig mye stress og drama fra ham (og kanskje andre) hvis du rapporterer ham. Dessuten er det usannsynlig at det får særlig store konsekvenser. Jeg kjenner ei som hadde gått til politiet mot en håndverker fordi hun hadde forhåndsbetalt tredve tusen for arbeid som aldri ble gjort, og der var det både kontrakt og full tilståelse fra håndverkeren. Politiet henla bare saken "pga bevisets stilling." Med mindre du kan bevise at han har drept noen så kaster du nok bort tiden din. Det var noe tøft gjort. Å gå til politiet mener jeg, når man faktisk selv kan bli straffet for å kjøpe svartarbeid (om dette var for under to år siden). Det er vel forøvrig ikke politiet man melder i fra til trodde jeg? Trodde det var skatteetaten som tok seg av dette? Anonymous poster hash: 535db...eb1
Tiril Amalie Skrevet 29. desember 2013 #39 Skrevet 29. desember 2013 Det var noe tøft gjort. Å gå til politiet mener jeg, når man faktisk selv kan bli straffet for å kjøpe svartarbeid (om dette var for under to år siden). Det er vel forøvrig ikke politiet man melder i fra til trodde jeg? Trodde det var skatteetaten som tok seg av dette?Anonymous poster hash: 535db...eb1 Det er ganske så mange år siden :D Men nå vet jeg ikke om det var svart arbeid. Det er vel mest sannsynlig at det ikke var det, sånn alt tatt i betraktning. Men jeg tror iallefall at det skal mye til før håndverkere som jobber svart blir straffet. Jeg har ikke noen konkrete beviser for å tro det, men det er iallefall det inntrykket jeg får når man ser hvor fullstendig vill vest byggebransjen kan være en del steder. Men det med Skatteetaten er jo forsåvidt et poeng. Kanskje der man melder fra, ja. Det tenkte jeg ikke på
nillepose Skrevet 29. desember 2013 #40 Skrevet 29. desember 2013 Herregud, la han nå gjøre og bestemme hva han selv vil uten at du skal stikke kjepper i hjulene på han! Ingen sier nei til skattefrie penger, det tror jeg ikke du hadde sagt nei til heller om du kom til et slikt punkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå