AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #1 Skrevet 28. desember 2013 Si noen du kjenner godt driver med svart arbeid, hvor langt bør det gå før man melder i fra til myndighetene? Jeg har en nær slektning som er håndverker og tar svarte jobber hver eneste måned og tjener rundt en 40-50 000 ekstra i året på denne etter arbeidstid aktiviteten. Samtidig er jeg ganske ærlig av meg, og jeg synes det er ikke særlig bra at vedkommende jobber svart og baserer sitt liv på å snyte skatten. Jeg har faktisk sagt ifra også om at jeg synes dette var svært uheldig, og da fikk jeg bare beskjed om at "du har vel ikke tenkt å si i fra?!" Nå vet jeg at vedkommende har kommet i konflikter med en rekke "kunder", og da tenker jeg at kanskje at jeg har sagt noe før blir glemt om det blir meldt i fra nå. Hva ville dere ha gjort? Anonymous poster hash: 535db...eb1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #2 Skrevet 28. desember 2013 Hadde det vært en venn som drev på så hadde jeg tiet. Han driver jo med null-offer kriminalitet. Han har dessuten sikkert betalt masse skatt tidligere i livet. Det er heller ingen plikt å sladre. Anonymous poster hash: 7567c...544 5
Dricka Skrevet 28. desember 2013 #3 Skrevet 28. desember 2013 Om det blir større summer kan du kanskje melde fra. Men la det ligge enn så lenge.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #4 Skrevet 28. desember 2013 Hadde det vært en venn som drev på så hadde jeg tiet. Han driver jo med null-offer kriminalitet. Han har dessuten sikkert betalt masse skatt tidligere i livet. Det er heller ingen plikt å sladre. Anonymous poster hash: 7567c...544 Vedkommende det er snakk om har vært i arbeidslivet i bare noen veldig få år og begynte med dette fra dag 1, og er veldig åpen om det og prøver stadig å presse seg på venner og familie for å få "jobber" hos de som h*n kan få svart betaling for. Summene og hyppigheten av det svarte arbeidet har økt hvert eneste år. Anonymous poster hash: 535db...eb1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #5 Skrevet 28. desember 2013 Om det blir større summer kan du kanskje melde fra. Men la det ligge enn så lenge. Er ikke 50,000 kroner i året i ikke-skattbar inntekt store summer? Hva er store summer? Dette har bare økt i omfang fra år til år, så vil tro at det blir enda mer neste år. Vedkommende bruker forøvrig firmaet sin firmabil og verktøy under svarte jobber, så jeg lurer litt på hva arbeidsgiver tenker om dette. Er det så normalt med svart arbeid blant håndverkere at ingen bryr seg lenger? Anonymous poster hash: 535db...eb1
brunsaus123 Skrevet 28. desember 2013 #6 Skrevet 28. desember 2013 Så lenge ingen tar skade av det så syntes jeg du skal holde tett. Alle vet jo at håndverkerbransjen er den med mest skattesnusk uansett. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #7 Skrevet 28. desember 2013 Vedkommende det er snakk om har vært i arbeidslivet i bare noen veldig få år og begynte med dette fra dag 1, og er veldig åpen om det og prøver stadig å presse seg på venner og familie for å få "jobber" hos de som h*n kan få svart betaling for. Summene og hyppigheten av det svarte arbeidet har økt hvert eneste år. Vell han skader jo ikke noen, uansett hvordan man snur og vrenger på det så forsørger han seg på egenhånd. Ikke verre enn en som naver(og det er jo lovlig faktisk). Anonymous poster hash: 7567c...544 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #8 Skrevet 28. desember 2013 Rapporter det. Det er ikke bra at noen syns det er greit med svart arbeid. Anonymous poster hash: 403d1...b36 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #9 Skrevet 28. desember 2013 Så lenge ingen tar skade av det så syntes jeg du skal holde tett. Alle vet jo at håndverkerbransjen er den med mest skattesnusk uansett. Såvidt jeg vet tar jo bedriften skade av det da han bruker deres utstyr og logo når han jobber svart. I tillegg vet jeg at han har kommet i konflikt med noen han har jobbet svart for som mener han har ødelagt ting og ønsker erstatning. Jeg lurer litt på hva som kan skje i fremtiden? Om han blir tatt for dette om 5 år fra nå, får han skatt på de siste 8 årene med 50,0000+ i svart inntekt hvert år? Anonymous poster hash: 535db...eb1 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #10 Skrevet 28. desember 2013 Vell han skader jo ikke noen, uansett hvordan man snur og vrenger på det så forsørger han seg på egenhånd. Ikke verre enn en som naver(og det er jo lovlig faktisk). Anonymous poster hash: 7567c...544 Men når vedkommende forsyner seg grovt av fellesskapet goder så fort det lar seg gjøre, men samtidig sørger for å lure unna egen inntekt fra beskatning er det da riktig? Når denne håndverkeren planlegger å tjene mye penger i offentlig betalt pappaperm ved å jobbe svart så føler jeg at når jeg vet dette at jeg gjør noe galt ved å ikke si i fra. Anonymous poster hash: 535db...eb1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #11 Skrevet 28. desember 2013 Rapporter det. Det er ikke bra at noen syns det er greit med svart arbeid. Anonymous poster hash: 403d1...b36 Jeg var ikke klar over at så mange tydeligvis synes dette er helt i orden, men ble usikker når jeg ser svarene her. Anonymous poster hash: 535db...eb1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #12 Skrevet 28. desember 2013 Såvidt jeg vet tar jo bedriften skade av det da han bruker deres utstyr og logo når han jobber svart. I tillegg vet jeg at han har kommet i konflikt med noen han har jobbet svart for som mener han har ødelagt ting og ønsker erstatning. Jeg lurer litt på hva som kan skje i fremtiden? Om han blir tatt for dette om 5 år fra nå, får han skatt på de siste 8 årene med 50,0000+ i svart inntekt hvert år? Logoen brukes ikke, da det jobbes svart. mao ingen kvitteringer. Slitasjen på verktøy og utstyr er minimal og utstyr byttes ofte lenge før det trengs. Om han blir tatt er han i alvorlige problemer med lovens høye herrer. Fengsel er ikke uvanlig. Anonymous poster hash: 7567c...544 1
brunsaus123 Skrevet 28. desember 2013 #13 Skrevet 28. desember 2013 Såvidt jeg vet tar jo bedriften skade av det da han bruker deres utstyr og logo når han jobber svart. I tillegg vet jeg at han har kommet i konflikt med noen han har jobbet svart for som mener han har ødelagt ting og ønsker erstatning. Jeg lurer litt på hva som kan skje i fremtiden? Om han blir tatt for dette om 5 år fra nå, får han skatt på de siste 8 årene med 50,0000+ i svart inntekt hvert år? Anonymous poster hash: 535db...eb1 Når han bruker bedriftens navn og logo så blir jo saken straks litt anderledes. Tviler på at arbeidsgiver har gitt tillatelse til det men hvem vet...Jeg har ikke noe fasit men ut i fra det jeg vet så er vel skattesnusk noe av det mest straffbare i Norge. Uten å synse med tall kan jeg vel bare si at det kommer til å svi noe jævlig ganger 10!
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #14 Skrevet 28. desember 2013 Men når vedkommende forsyner seg grovt av fellesskapet goder så fort det lar seg gjøre, men samtidig sørger for å lure unna egen inntekt fra beskatning er det da riktig? Når denne håndverkeren planlegger å tjene mye penger i offentlig betalt pappaperm ved å jobbe svart så føler jeg at når jeg vet dette at jeg gjør noe galt ved å ikke si i fra. Han er jo ansatt i et firma, så sant firmaet er et lovlig foretak driver han med hvitt arbeid også og betaler sin skatt. Jeg nekter å tro han jobber 100% svart som ansatt i et firma. Anonymous poster hash: 7567c...544 1
brunsaus123 Skrevet 28. desember 2013 #15 Skrevet 28. desember 2013 Men når vedkommende forsyner seg grovt av fellesskapet goder så fort det lar seg gjøre, men samtidig sørger for å lure unna egen inntekt fra beskatning er det da riktig? Når denne håndverkeren planlegger å tjene mye penger i offentlig betalt pappaperm ved å jobbe svart så føler jeg at når jeg vet dette at jeg gjør noe galt ved å ikke si i fra. Anonymous poster hash: 535db...eb1 Enn så lenge det er en bi-inntekt og ikke svart jobbing på fulltid så ser jeg ikke det helt store problemet. Han skatter av den største delen av inntekten. Men selvfølgelig, det er jo ikke politisk korrekt. Ja, du gjør faktisk noe moralsk galt ved å ikke si ifra men jeg ville heller hatt litt dårlig samvittighet enn å være en tyster. Et angiversamfunn er det siste vi vil ha. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #16 Skrevet 28. desember 2013 Enn så lenge det er en bi-inntekt og ikke svart jobbing på fulltid så ser jeg ikke det helt store problemet. Han skatter av den største delen av inntekten. Men selvfølgelig, det er jo ikke politisk korrekt. Ja, du gjør faktisk noe moralsk galt ved å ikke si ifra men jeg ville heller hatt litt dårlig samvittighet enn å være en tyster. Et angiversamfunn er det siste vi vil ha. Men, om man ikke skal si i fra om dette? Hva skal jeg si i fra om? Om noen jeg kjenner har kræsjet i en nyere dyrere bil på en parkeringsplass og stukket av fra skaden fordi de forsto de ville tape penger på det, skal man da si i fra? Om noen mottar større pengegaver(over 200,000) fra familie, og melder det ikke inn til skatteetaten og forteller det til slekt og venner, skal man da si ifra? Hvor går grensen for å la være å si noe, og å være moralsk og til slutt også strafferettslig ansvarlig? Jeg søkte på nettet nå og det sto at om man hadde forsøkt å skjule slik virksomhet uten å selv ha benyttet det så kunne man faktisk bli straffet. Anonymous poster hash: 535db...eb1
brunsaus123 Skrevet 28. desember 2013 #17 Skrevet 28. desember 2013 Men, om man ikke skal si i fra om dette? Hva skal jeg si i fra om? Om noen jeg kjenner har kræsjet i en nyere dyrere bil på en parkeringsplass og stukket av fra skaden fordi de forsto de ville tape penger på det, skal man da si i fra? Om noen mottar større pengegaver(over 200,000) fra familie, og melder det ikke inn til skatteetaten og forteller det til slekt og venner, skal man da si ifra? Hvor går grensen for å la være å si noe, og å være moralsk og til slutt også strafferettslig ansvarlig? Jeg søkte på nettet nå og det sto at om man hadde forsøkt å skjule slik virksomhet uten å selv ha benyttet det så kunne man faktisk bli straffet. Anonymous poster hash: 535db...eb1 Det første spørsmålet skjønte jeg ikke. Jeg mener det er en vesentlig forskjell på å jobbe svart og bulke en annens bil. Uten tvil sagt ifra fordi der går det direkte ut over bileierens lommebok og er simpelten råttent gjort. Om denne håndverkeren du snakker om snyter 100.000 på skatten ville verken du eller jeg merket forskjell på noe som helst. Stakkaren med bilen som kanskje ikke hadde kasko må ut med kanskje så mye som 20.000av egen lomme på karrosseriverksted. Om han var heldig og faktisk hadde kasko snakker vi om egenandel på 2000-10000 pluss bonustap som kan omfatte ganske mange tusen i året. Du ser forskjellen? For å synse litt på det vil jeg tro gaver over 200.000 blir snappet opp av skattemyndighetene ganske fort. bankene har jo meldeplikt ved større og mistenkelige transaksjoner, ved mindre gaven blir gitt kontant da. Personlig ville jeg holdt kjeft og passet mine egne saker men det er jo meg da... Jeg mener at grensen går der enkeltmennesker er direkte økonomisk skadelidede som følge av handlingen, underslag på arbeidsplassen, tyveri, tilfellet du nevnte tidligere med bulk-og-stikk etc...Der går ialfall min grense. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #18 Skrevet 29. desember 2013 Jeg mener at grensen går der enkeltmennesker er direkte økonomisk skadelidede som følge av handlingen, underslag på arbeidsplassen, tyveri, tilfellet du nevnte tidligere med bulk-og-stikk etc...Der går ialfall min grense. Så forsikringssvindel er greit? Og hva er galt med å stjele fra arbeidsplassen? Spesielt hvis det er mange ansatte går det jo ikke ut over enkeltmennesker i særlig større grad enn om man snyter på skatten. Anonymous poster hash: bb8cc...b00 5
ism85 Skrevet 29. desember 2013 #19 Skrevet 29. desember 2013 Det du snakker om er jo faktisk lovlig. Småjobber er skattefritt http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt/ . Ts videre svar utover i tråden virker på meg som et ønske om å "ta" denne personen, uvist av hvilken grunn. Misunnelse? Pappa perm er for alle. Hadde det vært sykemelding ville jeg vært enig med deg ts. Vil forresten tro at det ville vært mer lønnsomt for vedkommende å jobbe overtid hvis han føler han har ekstra arbeidskapasitet. Når vi legger til feriepenger permisjon pensjon osv. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #20 Skrevet 29. desember 2013 Skjønner ikke at det plager så mange at noen driver med svart arbeid altså.. Det er jo en av fordelene man har i et slikt yrke. Kunne virkelig ikke brydd meg mindre om sånt, tenker heller at det er kjempefint for de som har muligheten! Anonymous poster hash: 3e4b2...0bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå