AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #1 Skrevet 28. desember 2013 Vurdert pomeranian nå veldig lenge. Klarer ikke å bestemme meg, alt er fint bortsett fra min beskymring om bjeffingen. Leser så mange steder at man må regne med det. At det ikke går an å trene det bort, mens andre sier det går. Noen sier det kommer ann på personligheten til den og den. Har hatt hund før. Riktignok ikke hovedansvaret, men var med på litt av oppdragelsen. Så er ikke helt blank. Noen som har erfaring med pomeranian og bjeffing? Vil ikke ha en hund som bjeffer, bor også i leilighet så det fungerer ikke. Men om man er med på dressurkurs osv., tror dere ikke det kan gå ann å få det bort? Hatt golden retriver og cavalier. De bjeffet aldri. Men de rasene er kanskje lettere å dressere? Anonymous poster hash: 77450...22d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #2 Skrevet 28. desember 2013 Kjent flere pommer, og de som ikke ble behandlet som små bjeffehunder, men som store og vanlige hunder, bjeffa lite/ingen ting. De ble trent i agility, gikk Beseggen, var med på rideturer osv. Men alle jeg har kjent, har måtte trekke en del tenner. Anonymous poster hash: d13af...d76
Hattifnatten Skrevet 28. desember 2013 #3 Skrevet 28. desember 2013 Den pommen jeg kjenner er en skikkelig gneldrebikkje. Men han har også blitt oppdratt som en menneskebaby. Han har også måtte trekke tenner, som det blir nevnt over.
PriPra Skrevet 28. desember 2013 #4 Skrevet 28. desember 2013 Uansett størrelse på hunden, er det viktig at den blir oppdratt som en hund. Ser mange med små hunder som behandler den som en baby. Typ: "Ååå, se så søt den er som glefser og knurrer til deg!" Skulle likt å se reaksjonene om jeg hadde gjort det samme med mitt lille beist på 30 kg 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #5 Skrevet 28. desember 2013 Irriterende smårase som glefser og snerrer. Nei, takke meg til en skikkelig hund!Anonymous poster hash: fe165...e81 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #6 Skrevet 29. desember 2013 TS:Hm. Hva med tibetansk spaniel eller shih tzu da? Anonymous poster hash: 77450...22d
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 29. desember 2013 #7 Skrevet 29. desember 2013 Tenner må du forberede deg på at må trekkes, og det er dyrt. Min pomme bjeffer litt, men no kun når det kjem folk på besøk og ho skal varsle om at det er noken ved døra. Eg har jobba lenge med å få bjeffinge såpass vekk som eg har no. Har du tid og tolmodighet til det skal det gå ann å trene det vekk. Det er stor forskjell på å vere med på litt av oppdragelsen og ha det fulle ansvaret av ein hund. Ein pomme er egentlig ein ganske dyr rase, både når det kjem til å kjøpe den og når det kjem til forsikring og sjukdommer. Pommer er veldig skjøre og berre eit fall frå sofaen kan ende med beinbrudd som koster 30.000 hos dyrlegen.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #8 Skrevet 29. desember 2013 Min pomme bjeffer nesten aldri, men jeg har lært at den ikke får det. Bjeffer litt når det ringer på av og til. Den er superrolig og kjempeenkel hund å ha i hus. Kosete og snill. Elsker folk og er med på det meste, samtidig som han er rolig og maser aldri Men tennene er dårlige på han og du må som sagt kanskje forberede deg på mye tannrens, men han er en drøm å ha i hus. Lydig hund som lyder det meste og den stikker aldri av. En trofast venn Anonymous poster hash: 96ef9...ad3
flight Skrevet 29. desember 2013 #9 Skrevet 29. desember 2013 Har vært med på mange tanntrekkinger av pomeraniere, de har som oftest ikke plass til alle tennene. Og ja, en god del gneldrer noe helt sykt (er et oppdrett rett opp i veien her) og høyt, og jeg synes de har en grusom bjeffing. Helt annerledes enn min egen hund. Men de har aldri gitt lyd fra seg på veterinærkontoret da. Så de bjeffer ikke konstant. Det er vel mer lyd når de blir gira. Skjøre er de jo, men små hunder er jo gjerne det pga at de rett og slett er små. Utenom det så er de nok fine hunder, men bjeffingen blir litt gambling tror jeg. Det trenger ikke nødvendigvis å gå på dressering om de bjeffer eller ikke. Jeg har en shiba, utrolig vanskelig å dressere, men den bjeffer så og si aldri! Synes ikke selve lyden av bjeffingen er så veldig irriterende heller. Kanskje den rasen kunne vært noe? Veldig friske hunder, vi har ikke hatt noen sykdommer på vår i løpet av 2 år. De er også ganske liten i størrelsen, mye hund i noe som faktisk får plass på fanget. Men utrolig teite i væremåte, og ligner egentlig mer på katter i oppførselen enn hunder!
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 30. desember 2013 #10 Skrevet 30. desember 2013 (endret) Har vært med på mange tanntrekkinger av pomeraniere, de har som oftest ikke plass til alle tennene. Og ja, en god del gneldrer noe helt sykt (er et oppdrett rett opp i veien her) og høyt, og jeg synes de har en grusom bjeffing. Helt annerledes enn min egen hund. Men de har aldri gitt lyd fra seg på veterinærkontoret da. Så de bjeffer ikke konstant. Det er vel mer lyd når de blir gira. Skjøre er de jo, men små hunder er jo gjerne det pga at de rett og slett er små. Utenom det så er de nok fine hunder, men bjeffingen blir litt gambling tror jeg. Det trenger ikke nødvendigvis å gå på dressering om de bjeffer eller ikke. Jeg har en shiba, utrolig vanskelig å dressere, men den bjeffer så og si aldri! Synes ikke selve lyden av bjeffingen er så veldig irriterende heller. Kanskje den rasen kunne vært noe? Veldig friske hunder, vi har ikke hatt noen sykdommer på vår i løpet av 2 år. De er også ganske liten i størrelsen, mye hund i noe som faktisk får plass på fanget. Men utrolig teite i væremåte, og ligner egentlig mer på katter i oppførselen enn hunder! No har min pomme anerledes gneldring enn andre pommer og, så det spørs veldig på hunden. Eg er klar over at pommer er små og det er det som gjer dei skjøre, poenget mitt var å gjere TS obs på dette då det er ein ting ein kanskje ikkje tenker heilt over. Mange pommer kan f.eks ikkje sitte i sofaen uten tilsyn fordi et fall kan vere livsfarlig. No er min pomme og 2 år og den har heller aldri vært sjuk, men det blir jo litt feil å dømme sjukdomshistorikken til ein rase på berre ein hund? Og ein pomme ligner ikkje på ein katt, min hund er meir hund i oppførsel enn mange store hunder. Ho går lange turer i fjellet, har ein utrulig god oppdragelse og er kjempesnill. Grunnen til at mange pommer har ein "teit" væremåte er at noken oppdrar dei meir som ein veskehund/baby, men det er no ikkje hunden si feil! Edit; Til Ts vil eg berre sei at pommer er veldig lette å dressere. Dei knytter seg fort til familien sin og er villig til å gå langt for å gjere deg fornøgd. Endret 30. desember 2013 av Teabug
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2013 #11 Skrevet 31. desember 2013 No har min pomme anerledes gneldring enn andre pommer og, så det spørs veldig på hunden. Eg er klar over at pommer er små og det er det som gjer dei skjøre, poenget mitt var å gjere TS obs på dette då det er ein ting ein kanskje ikkje tenker heilt over. Mange pommer kan f.eks ikkje sitte i sofaen uten tilsyn fordi et fall kan vere livsfarlig. No er min pomme og 2 år og den har heller aldri vært sjuk, men det blir jo litt feil å dømme sjukdomshistorikken til ein rase på berre ein hund? Og ein pomme ligner ikkje på ein katt, min hund er meir hund i oppførsel enn mange store hunder. Ho går lange turer i fjellet, har ein utrulig god oppdragelse og er kjempesnill. Grunnen til at mange pommer har ein "teit" væremåte er at noken oppdrar dei meir som ein veskehund/baby, men det er no ikkje hunden si feil! Edit; Til Ts vil eg berre sei at pommer er veldig lette å dressere. Dei knytter seg fort til familien sin og er villig til å gå langt for å gjere deg fornøgd. Takk for svar! Du sier den er lett å dressere, er det også lett å dressere bort bjeffing? Anonymous poster hash: 77450...22d
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 31. desember 2013 #12 Skrevet 31. desember 2013 Takk for svar! Du sier den er lett å dressere, er det også lett å dressere bort bjeffing? Anonymous poster hash: 77450...22d No kan eg berre ta utgangspunkt i min egen hund, men ho kan finne på å varsle litt. Det er ikkje til å putte under ein stol at dette er ein rase som vokter heimen og familien sin. Det er veldig individuelt frå hund til hund kor møkje dei bjeffer. Eg vil tru at det kan kreve litt arbeid å få det vekk. Men no vil ikkje ein kvalp springe rundt og bjeffe, er du konsekvent frå dag ein og seier "nei" vil eg tru at livet ditt blir litt lettere. Så kort svart så er bjeffingen noko du må ta etter kvart og det vil vere det vanskeligeste å dressere når d kjem til den rasen, men det er absolutt ikkje umulig å få den vekk. Uansett kva rase du velger vil det vere noko du må jobbe ekstra med
flight Skrevet 1. januar 2014 #13 Skrevet 1. januar 2014 No har min pomme anerledes gneldring enn andre pommer og, så det spørs veldig på hunden. Eg er klar over at pommer er små og det er det som gjer dei skjøre, poenget mitt var å gjere TS obs på dette då det er ein ting ein kanskje ikkje tenker heilt over. Mange pommer kan f.eks ikkje sitte i sofaen uten tilsyn fordi et fall kan vere livsfarlig. No er min pomme og 2 år og den har heller aldri vært sjuk, men det blir jo litt feil å dømme sjukdomshistorikken til ein rase på berre ein hund? Og ein pomme ligner ikkje på ein katt, min hund er meir hund i oppførsel enn mange store hunder. Ho går lange turer i fjellet, har ein utrulig god oppdragelse og er kjempesnill. Grunnen til at mange pommer har ein "teit" væremåte er at noken oppdrar dei meir som ein veskehund/baby, men det er no ikkje hunden si feil! Edit; Til Ts vil eg berre sei at pommer er veldig lette å dressere. Dei knytter seg fort til familien sin og er villig til å gå langt for å gjere deg fornøgd. Ja kan vel oppklare at rasen shiba generelt sett har en god helse, og siden det ofte blir opplyst som en av de første tingene en leser om den rasen så måtte jeg bare nevne at det også er vår erfaring Men man skal selvsagt ikke basere helsen til en rase på kun ett individ av rasen. I mitt andre avsnitt så snakket jeg om shiba, det med katteoppførsel og teit væremåte, om det var det du mente (skjønte ikke helt innlegget).
loppekasse Skrevet 1. januar 2014 #14 Skrevet 1. januar 2014 Hund er hund. Hvis du trener med hunden så vil den nok, uansett hvilken rase den er, gjøre det du ønsker at den skal gjøre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå