Gå til innhold

hvorfor juletrefester langt ut i januar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tenker at julen er over 2.januar og har alltid lurt på hvorfor det arrangeres juletrefester langt ut i januar? :-)

Anonymous poster hash: c5221...8b7
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan så si.. For meg varer jula til ca 6. januar, evt noen dager før. Juletrefest f.eks. 13.01., -nei det har jeg aldri skjønt vitsen med. Bestiller man lokaler for juletrefest, så må man nå kunne klare å tenke/planlegge såpass tidlig - at man klarer å finne lokale som er ledig for fest før den andre uka i januar begynner. Da er jo "alle" faktisk leie av jula, og mange har rydda jula vekk hjemme...så hvorfor ikke ha juletrefest litt tidligere da?

• Liker 1
Skrevet

Mulig folk har nok å gjøre rundt juletider , så en juletrefest blir vel sist prioritert.

• Liker 1
Skrevet

Tja... Men hvorfor er det så mange som gidder å prioritere juletrefest når jula egentlig er over?

Skrevet

Tja... Men hvorfor er det så mange som gidder å prioritere juletrefest når jula egentlig er over?

Vel..for min del , så drar jeg på juletrefest for ungene sin del. Hadde jeg ikke hatt unger,hadde jeg ikke dratt .

Skrevet

Vel..for min del , så drar jeg på juletrefest for ungene sin del. Hadde jeg ikke hatt unger,hadde jeg ikke dratt .

Men sånn sett , så hadde jeg sikkert dratt i juletrefest i juletidene også. Man finner alltids tid , om man vil :)

Skrevet

ja, nettopp! har sett at juletrefester arrangeres så sent som 15, 16.januar...synes det er så rart:) da er vel julen ryddet unna hjemme for lengst, hverdagen er i gang og så skal man plutselig tilbake til jul igjen...

• Liker 1
Gjest ms_kwang
Skrevet

tror "julefeiringen" varer til 12januar els :P

Skrevet

men er ikke juletrefester å gå rundt juletreet, synge julesanger,nissen er der osv, er man ikke ferdig med dette ca på julaften?:)

• Liker 1
Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

For meg varer julen til 13 dag jul, altså 6. januar, så juletrefest innen den tid synes jeg er "innafor".

En del av disse juletrefestene blir vel kanskje lagt til etter nyttår da det ikke er alle som prioriterer dette i tiden før jul? Og i romjulen er det jo mange som reiser bort. At det rett og slett passer for flest å ha det når man har kommet seg litt tilbake til "normalen":

• Liker 1
Skrevet

men er ikke juletrefester å gå rundt juletreet, synge julesanger,nissen er der osv, er man ikke ferdig med dette ca på julaften? :)

Hvorfor feirer vi jul?

http://trolliord.webs.com/vintersolvervyule.htm

forresten...alt har ikke med kristendom og Jesus å gjøre...Les den...Kanskje dere lærer noe nytt

Anonymous poster hash: e413a...8ca

Skrevet

Det er fra gammelt av. Kjekkeste som fantes var juletrefestene i januar. Januar er lang og mørk. Juletrefester muntrer opp. Gikk mye på juletrefester i januar vi før, men nå skjer jo alt før jul.

Anonymous poster hash: 5c122...046
  • Liker 1
Skrevet

Tiden før jul er jo stappfull av avslutninger og konserter/oppvisninger, så jeg er sjeleglad for at både barnehagen og mannens jobb arrangerer juletrefest i januar. Å presse det inn i adventstiden ville nok blitt stress for mange, og som nevnt over er januar lang og mørk...

At jeg personlig føler meg godt og vel ferdig med jul når vi bikker nyttår, spiller da ingen rolle, festene er vel fortrinnsvis for at unger skal ha det gøy?

• Liker 1
Skrevet

Du kan så si.. For meg varer jula til ca 6. januar, evt noen dager før. Juletrefest f.eks. 13.01., -nei det har jeg aldri skjønt vitsen med. Bestiller man lokaler for juletrefest, så må man nå kunne klare å tenke/planlegge såpass tidlig - at man klarer å finne lokale som er ledig for fest før den andre uka i januar begynner. Da er jo "alle" faktisk leie av jula, og mange har rydda jula vekk hjemme...så hvorfor ikke ha juletrefest litt tidligere da?

I barnehagen vår er det 19. januar. Jeg dropper det ene og alene fordi på det tidspunktet har jula vært over lenge for vår del. Syns det er tåpelig å ha en juletrefest så sent.

Anonymous poster hash: b0b8d...bc7

Skrevet (endret)

Den norske tradisjonen har vært å ha advent i 3 uker og noen dager før 24. desember, for så å feire jul fra julaften og noen uker fremover. Hvor lenge jula varer, varierer fra sted til sted, noen steder varer julen fram til 2. februar, men det vanligste er mellom 13 og 20 dager.

De fleste juletrefester blir arrangert før julen tradisjonelt sett er over.

Tradisjonen har de siste årene endret seg til å bli mer amerikansk, og mange har på grunn av dette tatt julen inn i adventstiden.

Men tradisjonen med å ha juletrefester i løpet av disse 13-20 dagene har ikke endret seg.

Det at mange har gått over til en "amerikansk" julefeiring er også årsaken til at mange opplever at juletrefestene blir arrangert etter at julen er over.

Endret av Spirula
  • Liker 3
Skrevet

jeg tenker at julen er over 2.januar og har alltid lurt på hvorfor det arrangeres juletrefester langt ut i januar? :-) Anonymous poster hash: c5221...8b7

Fordi da tenker du feil. Julen starter tradisjonelt ca den 24. desember og er ikke over før etter ca tre uker. Altså 20. dag jul. Juletrefestene avslutter gjerne denne perioden.

• Liker 6
  • 2 år senere...
Skrevet

Juletrefest var opprinnelig en fest for å spise kakene og sukkertøystengene de pyntet treet med (og rester fra julefeiringen). Da gikk man også rundt treet. 

Så grunnen til at juletrefester ofte er i januar et at man skulle kaste ut treet. En fest for treet, juleTREfest. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jula varer frå 1. til 20. dag jul, eller 25. desember til 13. januar.

Endret av Knut Berg
Skrevet (endret)

(feilpost)

Endret av Knut Berg
Skrevet
På Sunday, December 29, 2013 den 10.23, AnonymBruker skrev:

I barnehagen vår er det 19. januar. Jeg dropper det ene og alene fordi på det tidspunktet har jula vært over lenge for vår del. Syns det er tåpelig å ha en juletrefest så sent.

Anonymous poster hash: b0b8d...bc7

Enig i sak, men går likevel, er jo for ungene sin del.

Anonymkode: 00c5d...576

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...