AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #1 Skrevet 28. desember 2013 En eldre slektning i barnefars familie vant en større pengesum for en tid siden, og har blant annet sagt at hun vil gi vekk mesteparten av pengene til barna i familien, deriblant min datter som er ett år. Det er snakk om en stor sum, over en million, og vi er jo selvfølgelig kjempetakknemmelige for at denne slektningen er så generøs. Det eneste jeg og barnefar lurer litt på er hvordan dette skal skattes. Slik jeg forstår det er det vi som må skatte for et så ungt barn, men problemet vårt er at vi begge er studenter og har ikke råd til å skatte av disse pengene. Er det slik at vi kan bruke barnets sparekonto til å dekke den ekstra skatteutgiften, eller vil dette betegnes som stjeling? Og hvor kommer overformynderiet inn i bildet? Takker for all hjelp! Anonymous poster hash: f801e...30d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #2 Skrevet 28. desember 2013 Arveavgiften fjernes fra 1. januar, så den eneste skatten det vil gi er på renteinntekter og muligens litt formueskatt. Dere kan ta ut penger til å dekke den. http://www.dagenspenger.no/articles/view/23 Anonymous poster hash: b6e59...2cc
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #3 Skrevet 28. desember 2013 Overformynderiet kommer inn i bildet ja, alt over 75000 skal de passe på inntil barnet blir myndig. Dere som foreldre kan ikke bruke av disse pengene. Pengene kan kun brukes til å betale skatt, nå blir det bare formuesskatt og ikke lenger arveavgift. Hvis dere har spørsmål må dere snakke med Fylkeskommunen.Anonymous poster hash: 3453b...e9e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #4 Skrevet 28. desember 2013 Dere burde kanskje nevne for den generøse slektningen at det kan være mer gunstig å opprette et fond. F.eks. er det vanlig å opprette utdannelsesfond hvor man kan sette betingelsene selv slik at pengene ikke blir ødslet bort. Anonymous poster hash: 3453b...e9e
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #5 Skrevet 29. desember 2013 Tanken slo meg: Hvis dere er studenter med ett barn, er det vel ikke usannsynlig at dere vil få flere barn senere? Skal ikke de få noe av denne generøse slektningen? (Jeg syns allerede synd på dem.) Anonymous poster hash: 599d8...899 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #6 Skrevet 29. desember 2013 Tanken slo meg: Hvis dere er studenter med ett barn, er det vel ikke usannsynlig at dere vil få flere barn senere? Skal ikke de få noe av denne generøse slektningen? (Jeg syns allerede synd på dem.) Anonymous poster hash: 599d8...899 Dette løses med et fond. Anonymous poster hash: 3453b...e9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå