Gå til innhold

Har fått smykke uten å betale arveavgift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et smykke i ekte gull til en verdi av rundt 20.000-30.000 kroner. Dette er et smykke min bestemor har kjøpt selv, og jeg lurer på om jeg teoretisk sett selger den så begynner vel skatteetaten eller noen andre og lure på hvor jeg har fått de pengene fra. For jeg har ikke betalt skatt for gaven jeg fikk. Må man virkelig skatte av gaver? For det er jo ikke arv sånn sett selv om det er fra bestemor. For hun er ung og lever enda og vil leve i maange år til.

Anonymous poster hash: 11bfc...7bf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du selger det så vet jo ikke skatteetaten hvor du har fått det fra. Tror ikke dette vil bli noe problem altså.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

tviler på at det blir noe stress :) hvordan skal de vite at du ikke har kjøpt dette smykket selv?

Skrevet

Jeg har fått et smykke i ekte gull til en verdi av rundt 20.000-30.000 kroner. Dette er et smykke min bestemor har kjøpt selv, og jeg lurer på om jeg teoretisk sett selger den så begynner vel skatteetaten eller noen andre og lure på hvor jeg har fått de pengene fra. For jeg har ikke betalt skatt for gaven jeg fikk. Må man virkelig skatte av gaver? For det er jo ikke arv sånn sett selv om det er fra bestemor. For hun er ung og lever enda og vil leve i maange år til.

Fribeløpet for arveavgift er i år 470 000. Neste år er det ingen arveavgift.

• Liker 1
Skrevet

Fribeløpet for arveavgift er i år 470 000. Neste år er det ingen arveavgift.

Ah, så da går det helt fint om de spør hvor jeg har fått pengene fra og jeg sier at jeg fikk smykke av bestemor da? :) Så flott!

Vet ikke om jeg skal selge det altså, for det er veldig fint, men bare lurer,

Anonymous poster hash: 11bfc...7bf

Skrevet

I levende live kan bestemoren din gjøre hva som helst hun vil med egne penger - det er i alle fall utgangspunktet. Det er langt fra alle gaver som anses som forskudd på arv.

Anonymous poster hash: 55514...fc7

Skrevet

Uansett hvordan dette ville forholde seg, arveavgiftspliktig eller ikke, så er dette småpenger som aldri vil kunne bli oppdaget. Dessuten arveavgiften forsvinner om noen dager, og det er vel ingen som vet om smykket ble gitt før eller etter dette.

Dessuten, i og med at verdien er så "lav", er det heller tilfeldig at du kjenner verdien på smykket. Hadde jeg mottatt et slikt smykke i gave, ville jeg aldri ha tenkt på omsetningsverdien.

Konklusjon: Ta det helt med ro!

Anonymous poster hash: c4500...9cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...