Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 26 år og har ikke spart i BSU før. Har rett og slett ikke hatt penger å spare med før nå. Og siden aldersgrensa er 33 og makssummen årlig er 20 000 (inntil videre) og det er stadig høyere krav til å få boliglån, tenker jeg at det er viktig å prøve å sette inn så mye jeg klarer de neste årene. Det er gode renter og skattefradrag å få, MEN; på kort sikt er det en utgift fra et ellers trangt budsjett. Jeg er nemlig enda ikke i full jobb. Derfor lurer jeg på; hva skjer om jeg, teoretisk sett, ved fylte 33 år finner ut at jeg ikke vil kjøpe meg bolig noensinne ? Er pengene låst for all fremtid til boligkjøp, eller kan jeg disponere de som jeg vil etter fylte 33?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men altså.. jeg er 40 og har fortsatt en god sum stående på BSU. Renter får jeg fortsatt. Så du må jo ikke bruke pengene når du fyller 33.

Skrevet (endret)

Men altså.. jeg er 40 og har fortsatt en god sum stående på BSU. Renter får jeg fortsatt. Så du må jo ikke bruke pengene når du fyller 33.

Så det vil si at; dersom man tar ut pengene og ikke bruker dem på bolig, så mister man de opptjente rentene og skattetrekkene fra BSU sparingen? Altså at man kun får ut det beløpet man har satt inn, minus restskatt som man tidligere har fått fratrekk på?

Men man kan også la pengene stå på BSU konto ved fylte 33 og fortsatt få renter, men da ikke med den gunstige BSU-renten fra og med den dagen man fyller 33.

Har jeg forstått det riktig?

Endret av straamann
Skrevet

Nesten.. du får fortsatt rentene (så vidt jeg vet) om du tar ut pengene, men må betale tilbake skattefordelen (du får et veldig bra fradrag på skatt om du sparer max).

Etter at du har fylt 33 år (eller det året du fyller 33 år) kan du ikke lenger sette inn penger på BSU. Men beløpet blir stående og du får vanlig rente. Er usikker på hvilken rente du får, men mine penger vokser i alle fall årlig.

Om du er 33 eller 66 år den dagen du bruker pengene til bolig eller nedbetaling av boliggjeld spiller ingen rolle. Men det kan bli veldig "dyrt" om du velger å ta ut pengene fra en full BSU uten å bruke dem på bolig. Tror det er 4000 kroner i skattefradrag årlig.

• Liker 1
Skrevet

Nesten.. du får fortsatt rentene (så vidt jeg vet) om du tar ut pengene, men må betale tilbake skattefordelen (du får et veldig bra fradrag på skatt om du sparer max).

Etter at du har fylt 33 år (eller det året du fyller 33 år) kan du ikke lenger sette inn penger på BSU. Men beløpet blir stående og du får vanlig rente. Er usikker på hvilken rente du får, men mine penger vokser i alle fall årlig.

Om du er 33 eller 66 år den dagen du bruker pengene til bolig eller nedbetaling av boliggjeld spiller ingen rolle. Men det kan bli veldig "dyrt" om du velger å ta ut pengene fra en full BSU uten å bruke dem på bolig. Tror det er 4000 kroner i skattefradrag årlig.

Takker for bra svar. Oppsummert, det er mye å tjene på BSU dersom man har penger å sette inn. Dersom jeg velger å bruke innskutte penger på annet enn bolig ved fylte 33, må jeg betale tilbake skattefordelene, så da vil ikke BSU være spesielt gunstig som sparemetode men jeg vil heller ikke tape noe særlig av de pengene jeg har skutt inn. Man får 20% skattefradrag på BSU, altså maks 4000. Etter 33 kan man fortsatt heve noe renter på BSU-kontoen. Correct me if I'm wrong.

Vet du om de samme reglene gjelder i alle banker?

Skrevet (endret)

Rentene på BSU er like gode eller bedre enn på en vanlig sparekonto. Du kan ta ut det du har satt inn i løpet av et år før nyttår uten å måtte avslutte kontoen eller tilbakebetale (for du har jo ikke fått fratrekk på skatten for det året ennå. Så om du hadde betalt inn max beløp i 2013 og tatt ut disse pengene før nyttår i år, så hadde det ikke vært noe problem. Med pengene du sparte i 2012 ville du måtte betale tilbake fratrekket (4000 for max) OG BSU-kontoen ville blitt avsluttet (uten mulighet for å starte en ny).

Om du noen gang skal kjøpe deg bolig så er BSU absolutt en stor fordel. For det første har du fått mye ekstra både av renter og skattefradrag og banken ser at du sparer.. ergo har du både litt egenkapital og banken ser at du har klart å spare penger selv.

Du taper ikke penger i det hele tatt, men det er garantert surt at mange tusen går rett til å betale ligningsmyndighetene om du tar ut disse pengene til andre formål enn bolig.

Spørsmålet du bør stille deg er: Vil jeg noen gang i livet ønske å kjøpe min egen bolig?

For de aller, aller fleste er svaret JA! Og for de som svarer nei, så vil det ofte endre seg etter hvert som man blir litt eldre, treffer den rette, får barn, fast jobb osv.

Og ja, de samme reglene gjelder så vidt jeg vet i alle banker. Mulig at rentene er litt forskjellige, men det vet jeg veldig lite om. BSU er BSU, uansett bank.

Endret av Lea2
  • Liker 1
Skrevet

Takker veldig for svar! Det virker som du har peiling og er til å stole på :)

Skrevet

Takker veldig for svar! Det virker som du har peiling og er til å stole på :)

Ikke vær for trygg ;)

Jeg er ikke bombesikker på at ting ikke er endret, men kjenner jeg KG godt nok, så hadde noen kommet og satt meg på plass om jeg var helt på bærtur!

• Liker 2
Skrevet

OK, da setter jeg inn 10 000 nå. Burde sikkert satt inn mer, men det er bare den summen jeg har mulighet til å sette inn i øyeblikket. Må jo ha litt til mat også. Og det er tross alt en start... planlegger å spare 20 000 i året frem til jeg er 33 fra neste år av. Og da ender jeg vel med ca 150 000 inkl renter til slutt. Det er jo ikke mer enn man bør ha når man skal vise til BSU, og på sikt kommer jeg nok til å kjøpe bolig, selv om det i øyeblikket virker som en fis i havet med de boligprisene man ser i byene. Det er surt å gi vekk 10 000 i øyeblikket når økonomien ikke akkurat er veldig stødig. Men på sikt tenker jeg at det er fornuftig, og det jeg taper på kort sikt nå kan jeg lett tjene inn i løpet av året med litt ekstra innsats på jobben en dag i måneden. (som jeg kanskje ellers ikke hadde giddet)

Godt nytt år!

Skrevet

:forvirra: pengene er borte fra forbrukskonto, men enda står det 0 på BSU-.håper og regner med at de blir regisrert i løpet av kort tid, hehe. (småstressa)

Skrevet

:forvirra: pengene er borte fra forbrukskonto, men enda står det 0 på BSU-.håper og regner med at de blir regisrert i løpet av kort tid, hehe. (småstressa)

Hvor mye har du tjent i år?

Anonymous poster hash: 6b5f7...4d6

Skrevet

Hvor mye har du tjent i år?

Hva har det å si?

Skrevet

Hva har det å si?

Du skrev at du enda ikke er i full jobb. Men antar du har tjent minst 56000 kr.

Skrevet

Du skrev at du enda ikke er i full jobb. Men antar du har tjent minst 56000 kr.

Å jadda, har tjent godt over det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...