Gå til innhold

Å kutte tilsatt sukker i kostholdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg er en dame på 33 år som så lenge jeg kan huske har vært veldig glad i sukker. Jeg har prøvd å kutte ned på mengdene eller kutte ut helt flere ganger, men mislyktes. I den anledning lurer jeg på om noen av dere som har kunnskap om ernæring, helse og kosthold kan gi meg gode og ærlige argumenter for å kutte ut sukker.

Jeg spiser sunt ellers, men har uvanen med å avslutte et måltid med "kos" i form av sukker. Jeg spiser også når jeg kjeder meg, når jeg er ensom eller på farten når jeg er sulten men ikke har tid til å lage mat. Kostholdet mitt består av mye grønnsaker, frukt/bær, nøtter, magert kjøtt og fisk og tror jeg har orden på maten, foruten sukkerinntaket. Jeg trener styrke og kodisjon (annenhver gang) ca. 4 ganger i uken.

Kan dere som vet gi meg litt bakgrunnsinfo om sukker og sukkeret innvirkning på kropp og helse? Ønsker ikke krasse kommentarer på dette, for jeg klarer ikke å bare la være.

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg ikke merker de kortsiktige effektene av sukker, ettersom jeg er slank og ikke har hull i tennene.

På forhånd takk,

TS.

Anonymous poster hash: 75328...d69
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du allerede merker de negative effektene av sukker:

Jeg har prøvd å kutte ned på mengdene eller kutte ut helt flere ganger, men mislyktes.

har uvanen med å avslutte et måltid med "kos" i form av sukker. Jeg spiser også når jeg kjeder meg, når jeg er ensom eller på farten når jeg er sulten men ikke har tid til å lage mat.

jeg klarer ikke å bare la være

Sukker er sterkt vanedannende, og mat med sukker fyller mange funksjoner, som kos, trøst, belønning, symbol for tilhørighet, osv. Det er ikke lett å slutte eller kutte ned, men det er mulig. Det gjelder bare å gjøre det, og skjerme seg selv mest mulig i overgangsfasen.

En av mange videoer om sukker og -avhengighet:

• Liker 3
Skrevet

1517616_779665215392943_1133316715_n.jpg

(klikk på bildet for å komme til facebooksiden til HelseMagasinet Vitenskap og Fornuft) Anonymous poster hash: cf9ec...0e5

• Liker 2
Skrevet

Kutt ut alt sukker en periode. Jeg garanterer at du kommer til å slippe søthunger og vil føle deg mye bedre etter få dager.

Hilsen eks-sukkeravhengig som pleide å gjemme godteri slik alkoholikere gjemmer alkohol.

Anonymous poster hash: fc21c...059

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar, alle. Det er slike "skremsels-fakta" jeg tror jeg trenger. Mitt nyttårsfortsett er å bare spise godis på lørdager og da i moderate mengder. Håper jeg klarer det, og når jeg kjenner suget skal jeg lete opp denne siden slik at jeg forhåpentligvis ikke vil spise sukker.

Kutt ut alt sukker en periode. Jeg garanterer at du kommer til å slippe søthunger og vil føle deg mye bedre etter få dager.
Hilsen eks-sukkeravhengig som pleide å gjemme godteri slik alkoholikere gjemmer alkohol.

Anonymous poster hash: fc21c...059

Hvor lang tid tok det deg før du mistet lysten på sukker? Jeg spiser fortsatt, men merker at det har mer med vane å gjøre enn smak nå. Jeg "sliter" litt med å handle godteri også fordi jeg egentlig ikke har lyst på noe. Det er i allefall en start, tenker jeg.

Merket du noe forskjell på kroppen?

Anonymous poster hash: 75328...d69
Skrevet

Jeg var hekta på sjokolade før, men så kutta jeg det ut en periode (det var vanskelig, men jeg klarte det), og etter en uke eller to hadde jeg ikke lyst på det. Når jeg etter noen måneder smakte sjokolade igjen smakte det ikke like godt lenger. Har dessverre falt tilbake på sjokoladehungeren, men har som nyttårsforsett å slutte igjen og kun spise litt av det i helgene :-) tror det skal gå bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...