Gå til innhold

Slankar seg - men drikk brus fordi?

Anbefalte innlegg

Gjest Seleena
Skrevet

Eg jobbar med ei dame som har komt i "panikk"alderen (ho er ei oppegåande dame i slutten av 40-åra, så er det sagt.) der ho heile tida tenkjer på kva ho et og kva ho ikkje bør ete. Og at det bør vere sunt - trur ho!

Når eg er på jobb kjøp eg alltid med meg ein sjokoladepose eller litt småsøtt sånn at eg kan gumle litt når pausen kjem.

Ho vil ALDRI smake av meg. Det er jo sjølvsagt heilt greit!

Ho seier det er for mykje sukker og at ho bør holde seg vekk frå slikt pga formene.

Men då hjelp det jo ikkje å ikkje ete ein sjokoladebit, når ho etterpå går rett til matvarebutikken i naborommet og kjøper med seg pepsimax, salte kjekks og av og til eit kakestykke. Dette er jo mykje verre enn å ete litt sjokolade er det ikkje? Salt er jo feitande det og.

Når ho skal jobbe til 19, så kan ho kjøpe seg kyllingvinger som ho et som middag. Av og til eit varmt pizzastykke.

Eg blir heilt paff eg. Og klarar ikkje heilt å skjønne at ho ikkje ser at det ho et er usunt. Eg kan jo heller ikkje kommentere maten ho et heller. (Det hadde jo vore ufint!)

Ho kunne jo foreks drukke vatn i stadenfor pepsimax (som inneheld mykje søtstoffer og er ikkje sunt i det heile tatt!)

Grove bagettar til lunch og brødskiver ut over dagen. Gulrot, eple eller banan eller noko.

Eg kan ikkje leggje skjul på at eg har tenkt over kva ho kunne ete sidan ho er så opptatt i å slanke seg! :roll:

Så til spørsmålet:

Dåke som slankar dåke/tenkjer mykje på kva dåke et, drikk dåke pepsi fordi det ikkje er sukker i, et heller eit kakestykke i stadenfor sjokolade og ein varm kylling frå matvarebutikken fordi dåke har høyrt det er sunt med kylling?

Har dåke klart for dåke kva ein bør ete og ikkje bør ete og kor mykje dåke skal ete og kva tid dåke skal ete - eller et dåke det dåke vil men lar vær å ete så mykje kvar gong?

Det der med slankande menneske er eg veldig opptatt av til tider og lurer alltid på kvifor damer drikk pepsimax når dei slankar seg... :)

Takk for oppmerksomheten!

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Det er sikkert like vanskelig for deg å ikke bli oppgitt over slikt som det er for meg å ikke bli oppgitt når folk skriver dialekt. Men egentlig angår det ingen av oss.

Bortsett fra kullsyren er ikke pepsimax så ille. Vann er selvsagt best.

Skrevet

Pepsimax inneholder altså minimalt med kalorier og er derfor ikke fetende! Om det er så sinnsykt sunt med kunstige søtemidler er en annen diskusjon.

Forøvrig synes jeg at det er ganske rått å deltajgranske andre menneskers spisevaner og stille spørsmåstegn ved disse?

Skrevet

:-) Skjønner godt at du reagerer. Det er uhyggelig mange som ikke prater om annet slanking ditt og slanking datt, og kan ikke spise det og det før de i neste øyeblikk spiser noe annet som overhodet ikke kan defineres som sunn mat..

Det er vel ikke det at man detaljgransker andres spisevaner, men enkelte mennesker prater ikke om annet, og når man da skal jobbe sammen med dem dag ut og dag inn blir man lei. Man ser jo at det ingen ende vil ta fordi de i utgangspunktet ikke har peiling på hva som er sunt og ikke.

Det er ikke sant at salt er fetende - det binder vann i kroppen og er ikke sunt i for store mengder, derfor unngår jeg det. Pepsi max, cola light, tab x-tra og solo pluss drikker jeg i store mengder kun fordi det er det eneste godteriet jeg unner meg bortsett fra frukt da. Usunt kanskje, men man legger ikke på seg av det, og det er et greit alternativ når man har drukket sinnsyke mengder vann over mange år og er litt lei.

Gjest Tristessa
Skrevet

Papsi Max er ikke fetende, men likevel en killer på emaljen. En venninne av meg fikk beskjed om dette fra tannlegen sin da hun sto i faresonen for emaljeskader.

Skrevet
Papsi Max er ikke fetende, men likevel en killer på emaljen. En venninne av meg fikk beskjed om dette fra tannlegen sin da hun sto i faresonen for emaljeskader.

dette gjelder vel mye brus generelt, pga syreinnholdet og dermed lav pH?

Gjest Seleena
Skrevet
Det er sikkert like vanskelig for deg å ikke bli oppgitt over slikt som det er for meg å ikke bli oppgitt når folk skriver dialekt. Men egentlig angår det ingen av oss.

Bortsett fra kullsyren er ikke pepsimax så ille. Vann er selvsagt best.

Dialekt? :forvirra: Om ikkje du forstår nynorsk og ikkje er - tydlegvis- interessert i denne tråden så treng du ikkje engasere deg.

Gjest gjest1
Skrevet

Dialekt? :forvirra: Om ikkje du forstår nynorsk og ikkje er - tydlegvis- interessert i denne tråden så treng du ikkje engasere deg.

Du skriver ikke bare nynorsk, hadde du gjort det hadde jeg ikke reagert på det... Skrekkeksempel: dåke. Og hadde jeg ikke vært engasjert i emnet, så hadde jeg vel ikke svart? :)

Gjest Seleena
Skrevet
:-) Skjønner godt at du reagerer. Det er uhyggelig mange som ikke prater om annet slanking ditt og slanking datt, og kan ikke spise det og det før de i neste øyeblikk spiser noe annet som overhodet ikke kan defineres som sunn mat..  

Det er vel ikke det at man detaljgransker andres spisevaner, men enkelte mennesker prater ikke om annet, og når man da skal jobbe sammen med dem dag ut og dag inn blir man lei. Man ser jo at det ingen ende vil ta fordi de i utgangspunktet ikke har peiling på hva som er sunt og ikke.

Det er ikke sant at salt er fetende - det binder vann i kroppen og er ikke sunt i for store mengder, derfor unngår jeg det. Pepsi max, cola light, tab x-tra og solo pluss drikker jeg i store mengder kun fordi det er det eneste godteriet jeg unner meg bortsett fra frukt da. Usunt kanskje, men man legger ikke på seg av det, og det er et greit alternativ når man har drukket sinnsyke mengder vann over mange år og er litt lei.

Takk for at du skjønner problemet mitt!

Det er ikkje det at eg går rundt å tenker på kva andre et til ein kvar tid. Men når denne dama snakkar til meg om slaning og den slags så skjønnar eg ikkje kva ho "gnålar" etter når det ho et ikkje er slankande i det heile.

Takkar og for info om at pepsi max ikkje er feitande!! Dette har eg tatt som ein sjølvsagt. Beklagar!

Gjest Seleena
Skrevet

Du skriver ikke bare nynorsk, hadde du gjort det hadde jeg ikke reagert på det... Skrekkeksempel: dåke. Og hadde jeg ikke vært engasjert i emnet, så hadde jeg vel ikke svart? :)

Beklager, men eg likar ikkje ordet "dykk".

Men skal heller skrive det slik at dykk skjønnar betre........ :tunge1:

Gjest DykkdykkaraeDickens
Skrevet

Jeg slanker meg ikke men drikker mye pepsi max fordi det er veldig godt. Det er ikke kalorier i det så slankere kan jo drikke dette.

Jeg har drukket tabxtra, pepsimax og cola light i ca. 15 år omtrent hver eneste dag, men emaljen min har ikke blitt skadet. Tannlegen mente det var fordi jeg har vært flink til å drikke av tynne sugerør hver gang. Via de tynne strå-sugerørene sklir brusen forbi fortennene og mer rett ned i halsen.

:)

Skrevet

Det er fullt mulig å slanke seg på usunn mat. Om det er så veldig lurt, er en annen sak. :ler:

Når jeg er på slank, driter jeg egentlig i hva jeg putter i meg. Spiser det jeg har lyst på uansett, jeg. :wink:

Men jeg går ikke rundt og gnåler om at jeg ikke vil spise søtsaker fordi jeg må tenke på formene. Ikke opplyser jeg halve verden rundt meg om at jeg er på slank heller. :roll:

Synes dama kan få spise pizzastykket sitt i fred, jeg. :wink:

Gjest La henne holde på
Skrevet

Enig med hu nover her: la kjerringa holde på!

Ikke gidd å bry deg med hu!

Gjest Seleena
Skrevet

Joda. Sjølv om eg skreiv at eg bryr meg om kva slankarar puttar i munnen, så er det pga eg bryr meg om dama, ikkje for å kritisere eller noko. Ja ho er litt lubben, og ja ho går rundt å seier at ho må ta av - og då føler eg meg "makteslaus" når ho et feitande og sukkerinnholdig mat kvar dag!

Men skal la vere å tenke på det. :)

Skrevet
Det er fullt mulig å slanke seg på usunn mat. Om det er så veldig lurt, er en annen sak. :ler:

Når jeg er på slank, driter jeg egentlig i hva jeg putter i meg. Spiser det jeg har lyst på uansett, jeg. :wink:

Hvordan slanker du deg da? :klø:

Når jeg spiser alt jeg har lyst på, så blir jeg i alle fall ikke tynnere... :ler:

Skrevet

Det er faktisk mulig å slanke seg ved å spise sjokolade og pizza. så lenge du spiser mindre kalorier enn du forbruker, så går du ned i vekt. men det er en svært uheldig og usunn måte å slanke seg på. kroppen vil heller ikke se like bra ut som om samme person hadde slanket seg på sunn mat.

Skrevet

Man kan spise det man vil, det er mengden det kommer an på (og selvfølgelig hvor høy forbrenning du har).

Jeg spiser jo ikke kun usunn mat, da. Men har jeg lyst på sjokolade, så spiser jeg sjokolade. :wink:

Det samme med pizza. :ler:

Skrevet
Joda. Sjølv om eg skreiv at eg bryr meg om kva slankarar puttar i munnen, så er det pga eg bryr meg om dama, ikkje for å kritisere eller noko. Ja ho er litt lubben, og ja ho går rundt å seier at ho må ta av - og då føler eg meg "makteslaus" når ho et feitande og sukkerinnholdig mat kvar dag!

Jammen kjære vene... du har då vel ingenting med kva ho vel å putte i munnen. :o Kanskje ho ikkje har særlig mykje sjølvdisiplin. Men so då? Kva har du med det å gjere. Ho treng då vel ikkje stå til rette for deg?!

(Om de er av same ulla kan det vel også vere at ho har reagert på at du et sjokolade så ofte og prøver å hinte om at det ikkje akkurat er så sunt.)

Det høyrest igrunn ikkje ut som om du har kost-vanar som gir deg rett til å legge deg opp i kva andre et. Bry deg om deg sjølv du og drit i kva andre menneske et og ikkje et.

Det er faktisk ikkje di sak i det heile tatt. Og oppriktig talt. Om nokon hadde følt seg makteslaus over å sjå kva eg et i lunsjen så hadde eg tenkt at dei var litt rare. Uansett om dei visste at eg ville ned i vekt eller ikkje. Min manglande sjølvdisiplin har ikkje andre noko med.

Gjest LilleTrille
Skrevet
Jeg slanker meg ikke men drikker mye pepsi max fordi det er veldig godt. Det er ikke kalorier i det så slankere kan jo drikke dette.

Jeg har drukket tabxtra, pepsimax og cola light i ca. 15 år omtrent hver eneste dag, men emaljen min har ikke blitt skadet. Tannlegen mente det var fordi jeg har vært flink til å drikke av tynne sugerør hver gang. Via de tynne strå-sugerørene sklir brusen forbi fortennene og mer rett ned i halsen.

Sitter ikke smaksløkene like langt fremme som tennene? Greit nok at sugerøyr minsker skaden på emaljen, men dersom brusen går rett ned i magen, kjenner du jo ikke smaken..

Skrevet

smaksløkene sitter på tungen. Som jo er bak tennene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...