Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har prøvd å søke litt rundt på nettet og se andres erfaring om dette studieløpet, men jeg finner særdeles lite, derfor prøver jeg å poste min egen post her.

Bjørknes har et studiet som heter 1+5 Medisin Oslo-Ungarn, og jeg lurer på om det er noen som har noen erfaring fra det? Eller kanskje noen som kjenner noen som har?

Jeg har ikke mulighet til å dra rett ned til Ungarn, har forstått at det er bedre, men jeg må samle opp studiepoeng før jeg kan få studielån igjen, derfor er dette her siste mulighet for meg.

Har lest litt forskjellig, men ikke om noen som egentlig var særlig fornøyd. Er det slik at ingen fullfører dette løpet?

Jeg har veldig lyst til å bli lege, alltid hatt det, og ble overlykkelig når jeg fant dette studiet, men er redd for at det er for godt til å være sant.

Takker for alle svar!

Anonymous poster hash: 06164...704
  • 11 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

bump, lurer på det samme

Anonymous poster hash: 60129...260
Skrevet

Hva er det du vil vite?

De fleste som velger 1+5-programmet får litt av et sjokk når de drar til Ungarn. Skolesystemet er generelt sett helt annerledes enn det er i Norge. Studieoppbygningen er også svært tradisjonell og skiller seg fra studieoppbygningen i Norge (utenom Bergen, men det skal vel nå omlegges). Prøver og eksamener hele tiden. Men dette er jo generelt vedrørende medisinutdanningen i Øst-Europa da. Ikke 1+5. 1+5 er kun et samarbeid der du kan ta første året her i Norge og de siste fem i Ungarn. Hva mer vil du vite?

Anonymous poster hash: a7b8d...3a8
Skrevet

Jeg kjenner folk som har gjennomført på normert tid, og fått turnus i Norge. Det de sier er at det er jævlig hardt, men også veldig bra. I Norge hevder de seg godt med kunnskap og selvstendighet. De jeg kjenner har imidlertid ikke hatt ferie på 6 år. Hver sommer har gått til å gjennomføre praksis man må fikse på egenhånd, og julen har gått til lesing. Det er utrolig tøft å komme gjennom, og ikke før 4. året møter professorene deg med respekt. De har ingen ønsker om at svake studenter skal passere gjennom studiet.

Ps! Sjekk med ANSA pecs eller noe for å snakke med studenter som er der :)

Anonymous poster hash: b0885...14c

Skrevet

Jeg kjenner folk som har gjennomført på normert tid, og fått turnus i Norge. Det de sier er at det er jævlig hardt, men også veldig bra. I Norge hevder de seg godt med kunnskap og selvstendighet. De jeg kjenner har imidlertid ikke hatt ferie på 6 år. Hver sommer har gått til å gjennomføre praksis man må fikse på egenhånd, og julen har gått til lesing. Det er utrolig tøft å komme gjennom, og ikke før 4. året møter professorene deg med respekt. De har ingen ønsker om at svake studenter skal passere gjennom studiet.

Ps! Sjekk med ANSA pecs eller noe for å snakke med studenter som er der :)

Anonymous poster hash: b0885...14c

Dette var et godt innlegg og akkurat det jeg har inntrykk av og mine venner har erfart. Jeg studerer selv medisin i Norge og føler jeg har langt mer frihet enn dem. Det betyr ikke at studiet i Norge er lettere eller at vi lærer mindre, men blant annet alle prøvene og eksamenene de har samt at de lærer gjerne alt innenfor et emne om gangen, gjør at det er mye tøffere for mange. Her jeg studerer fokuserer man på sirkellæring og vi har kun én eksamen i året. I tillegg har vi ikke karakterer. Det er mye mindre stressende, mindre kompetetivt og vi har også mer frihet. I tillegg er det et juksemiljø blant mange studenter i Øst-Europa, noe som jeg ikke liker særlig godt. Man utvikler hard hud ved å studere der.

Anonymous poster hash: a7b8d...3a8

Skrevet

At medisinstudenter i Norge har "større frihet" (mer fritid) en norske medisinstudenter i Ungarn (og resten av Øst-Europa) skulle jo bare mangle, ettersom medisinstudenter i Norge er en sært selektert gruppe av de som tidligere har vist størst læreevne - enten man går ut fra videregående med 5,6+ i snitt og full realfagspoengpott, eller om man har tatt opp fag og lært seg gode studieteknikker der.

Likevel kjenner jeg to medisinstudenter i Norge som er på skolen stort sett fra 8 til 20 hver dag (og et par stykker som har ganske normale "arbeidsdager" på universitetet). De to førstnevnte er veldig engasjerte og gjør det kjempebra, da.

(og selv studerer jeg noe helt annet)

Anonymous poster hash: 8dc97...358
Skrevet

Jeg har studert både i Norge og i Øst Europa og må si at det ikke er bare medisinstudie dere studenter må jobbe hardere enn i Norge. Dette dreier seg om de fleste (om ikke alle) fagfelt. Det samme kan sier om skolesystemmet på lavere nivå.

Anonymous poster hash: 9dfbe...198
Skrevet

Jeg kjenner flere som har studert i øst-europa, og hvor hardt de syns det var avhenger veldig av hvor gode studieteknikker de hadde innarbeidet før de dro ned, og hvor fort man lærer og "tar" ting. Mange som drar til f.eks Ungarn gjør det fordi de ikke har nubbesjangs til å komme inn i Norge, gjerne med ett snitt rundt 4. Da sier det seg selv at de vil slite mer enn de som allerede kan grunnleggende teknikker fra f.eks kjemi godt før de kommer og har innarbeidet seg god studieteknikk. Iom at du allerede henger minst 60 studiepoeng etter, så sier noe meg at du også sliter litt med studieteknikken. I tillegg er all undervisning på engelsk (ikke alltid veldig god engelsk) og man må lære seg et minimum av språket i landet man studerer i for å kunne kommunisere med pasienter. I Norge klarer man seg fint med norsk og engelsk, og slipper språkvanskene. Her kjenner man også studiesystem, helsevesen, samfunn og kulturelle koder, hvilket man ikke gjør i et annet land.

Forøvrig har alle jeg kjenner jobbet i Norge om sommeren, både for å få erfaring og spe på studielånet. Etter at turnustjenesten ble lagt om trenger du arbeidserfaring for i det hele tatt å bli vurdert ved de fleste sykehus, evt må du har forskererfaring og gjerne publikasjoner. Har du ingen erfaring og ingen kontakter er det å få turnus nesten en glemmesak.

Har du karakterer til å søke her hjemme ville jeg gjort det. Ellers anbefaler jeg at du kontakter Ansa, så kan de helt sikkert sette deg i kontakt med studenter som har gått via Bjørknes, og ellers svarer på mer spesifikke ting du lurer på.

Anonymous poster hash: e191d...aa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...