Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

I det siste så har jeg opplevd å få hold hver gang jeg løper på tredemølla! Prøvde å ta en tur i dag før jeg hadde spist, men fikk likevel en stikkende følelse i mageområdet. Pleier som regel å vente i minst 1 time etter jeg har spist med å trene, men det hjelper ikke. Noen som vet hva det skyldes? Eller hvordan jeg kan unngå å få hold?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Starter du for hardt? Løper du i ujevnt tempo? Da pleier man å få ganske fort hold. Eller hvis du drikker mye før du løper? Kan være mye forskjellig. Men prøv å hold et stabilt tempo gjennom økta, kanskje begynn med rask gange og gå over til jogg når du har blitt varm nok.

Ellers hjelper det å klemme på en stein når man kjenner hold. Ta med deg en på mølla for sikkerhets skyld.

Skrevet

Har du nylig startet med løping? For jeg fikk forferdelig sting da jeg starta, og det var rett og slett at jeg var i dårlig form. Hvis ikke kan det jo kanskje være dårlig teknikk, sårlige/utslitte sko kanskje? Varmer du opp godt?

Anonymous poster hash: 2b00c...078
Skrevet

Hvis jeg ikke retter opp ryggen når jeg løper, får jeg hold.

Skrevet (endret)

Hvorfor man får hold er stadig et mysterium for vitenskapen. Det kan opptre på mange forskjellige plasser i bukregionen, det kan jeg selv skrive under på. Det eneste som kan sies med rimelig sikkerhet er at det er større sjanse for å få hold hvis det er kort tid siden du har spist.

Da jeg drev med løping venta jeg derfor minst to timer før jeg dro ut på løpetur, av og til nesten tre. Det ble et problem da jeg skulle trene mot halvmaraton og maraton, siden jeg da fort gikk tom mot slutten av løpeturen. Det var for en del år siden, før sukkergelé ble et vanlig produkt. Da jeg løp maraton var planen å løpe på tre og en halv time, og det gikk greit fram til tre mil, da var det helt tomt. Jeg måtte drikke masse sportsdrikk på neste stasjon for å få opp blodsukkeret, men da fikk jeg hold. Hadde jeg hatt noen geléer i lommene skulle det gått greit.

Jeg prøvde det meste for å få kontroll på hold-problemet, inkludert stein i handa, men sistnevnte tror jeg er mest placeboeffekt. Det hjalp aldri meg. Den faste runden min var 12-13 km, og jeg hadde gjerne problemer med hold på den første halvdelen, men den andre gikk stort sett veldig greit, for da hadde kroppen kommet skikkelig i gang.

Uansett, jeg drev med løping bare noen få år, så gikk jeg over til sykling og har aldri angra. På sykkel får man ikke den ristebevegelsen som man får når man løper. Jeg kan spise fullt måltid, vente 20-30 minutter for å la maten synke, og så sykle i vei uten å få hold.

EDIT: Og det er overhodet ingen sammenheng mellom fysisk form og hold. Jeg har fått hold nå jeg har vært i dårlig form, og når jeg har vært i kanonform. Det eneste som virker konstant er at det kommer lettere hvis det er kort tid siden jeg har spist.

Endret av Wiggins
  • Liker 1
Skrevet

Jeg får hold av fet mat, så nå i juletider sliter jeg også med hold selv om jeg løper på morgenen før frokost.

Anonymous poster hash: 6dbd8...93f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...