Gå til innhold

lesebrille

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal kjøpe meg noen lesebriller. Har vært og tatt en synstest, og det var ikke noe alvorlig galt med synet, men jeg ble anbefalt en lesebrille da jeg sitter mye foran pc på jobb. Den han viste meg hadde vel nesten svakest styrke, men jeg lurer på om dette er en pluss brille? Kan det høres logisk ut at en lesebrille til en som bare trenger litt styrke er 0,5 + ?

Skal bestille på nettet nå, så vil bare være sikker.

Anonymous poster hash: 83f08...a51
Skrevet

Fikk du ikke en utskrift på styrkene dine? +0,5 kan høres logisk ut ja, men det kan også være mer og det kan også være skjeve hornhinner involvert. Jeg ville ikke bestilt uten å ha utskrift å se etter.

Anonymous poster hash: f7846...02b

Skrevet

Lesebriller kan være både pluss og minus, alt ettersom hvordan øyet ditt er oppbygd.

Kontakt optikeren din og be om å få brilleverdiene dine, eller be optikeren om å tilpasse en databrille til deg.

Skrevet

Om du trenger lesebrille, så trenger du ant en brille for ting på nært hold. En PC-skjerm er jo lengre unna enn f.eks en bok. Antagelig trenger du en pluss-brille (hadde du vært nærsynt, ville du hatt godt syn på nært hold).

Høres også rart ut at du ikke har fått utskriften av synstesten og at optikker ba deg kjøpe en ferdigbrille. Og om han anbefalte deg en brille du kan bruke forran pc, så vil jeg garantere deg at en ferdig lesebrille ikke blir noe godt valg. En skjermbrille trenger antirefleksbehandling, og det er det dårlig med på ferdigbrillene. Disse ferdigbrillene, er jo ment for de rundt 40 og oppover, som trenger noen enkle og forstørrende briller, for å lese liten skrift.

Anonymous poster hash: 0b91e...29a
Skrevet (endret)

Er det veldig forskjellig fra optiker til optiker eller ??? Jeg fikk beskjed om at man ser veldig bra om man kun er × 0,5 og at man da ikke trenger noe lesebriller :) ellers har jeg ikke sett noe lese briller i butikken som kun er lite som 0,5 , men muligens de har på nettet ja :)

Endret av lykketrollet11
Skrevet

Er det veldig forskjellig fra optiker til optiker eller ??? Jeg fikk beskjed om at man ser veldig bra om man kun er × 0,5 og at man da ikke trenger noe lesebriller :) ellers har jeg ikke sett noe lese briller i butikken som kun er lite som 0,5 , men muligens de har på nettet ha :)

Litt forskjell fra optiker til optiker kanskje, men det er også forskjell fra person til person ang styrkene. Har man +0,5 så har man et godt syn ja, og de fleste ville nok ikke trenge briller, men her er det litt individuelt og noen reagerer mer på det enn andre og trenger kanskje likevel en brille til nærarbeid - spesielt kombinert med skjeve hornhinner.

Finnes forresten også +0,5 ferdigbeiller, men ikke alle steder som tar det inn.

Skrevet

Optikkere sjekker alt mulig så hvis ts har skjev hornhinne så hadde h*n ikke fått beskjed om å kjøpe en ferdigbrille. Jeg har +0,75 og skjev hornhinne. Optikkeren mente at jeg ikke trenger lesebriller mens jeg mente at jeg måtte ha det fordi jeg kan bare lese bok/bruke pcen i maks 5 min før jeg blir sliten. Så da kjøpte jeg lesebriller, tilpasset hornhinna og.

Anonymous poster hash: 0ba17...620

Skrevet

Optikkere sjekker alt mulig så hvis ts har skjev hornhinne så hadde h*n ikke fått beskjed om å kjøpe en ferdigbrille. Jeg har +0,75 og skjev hornhinne. Optikkeren mente at jeg ikke trenger lesebriller mens jeg mente at jeg måtte ha det fordi jeg kan bare lese bok/bruke pcen i maks 5 min før jeg blir sliten. Så da kjøpte jeg lesebriller, tilpasset hornhinna og.Anonymous poster hash: 0ba17...620

Det står jo ingenting i HI om at han/hun ble best om å kjøpe ferdigbrille?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...