Gå til innhold

Hva gjøre med arvepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått noen hundre tusen kroner i arv. Foreløpig står de på en høyrentekonto. Vurderer å spytte inn de kronene jeg kan på BSU kontoen før nyttår. Høres det lurt ut?

Har fleksilån og har tenkt å overføre det resterende på nedbetaling av lånet. Men er det gunstig å vente med å overføre pengene til lånet til til 2014?

Tenker også litt på lavest mulig skatt....

Takk for svar!

Anonymous poster hash: 130c3...aa0

Videoannonse
Annonse
Gjest hva som helst
Skrevet

Fyll opp BSU før nyttår dersom du har betalt nok skatt i det minste.

Skrevet

Det blir ingen forskjell i skatten på å betale i år og neste år, bortsett fra at du vil måtte betale litt mer rente hvis du venter. Sett inn på BSU bare hvis du betaler skatt, ellers mister du skattefordelen.

Anonymous poster hash: 69608...89a
Skrevet

Jeg ville: 1 fyllt opp BSU, 2 satt av penger til en buffer, type 3x månedslønn, på egen konto (om du ikke har det), 3 bruke alt annet til å betale lån.

Skrevet

Hun har fleksilån, så det er ikke noen vits i å ha egen bufferkonto. Hun vil bare tape ekstra rentekostnader på det.

Skrevet

Jeg ville først fyllt opp bsu. Så ville jeg sjekket hva som er markedets beste sparerente og satt resten hit. Dersom lånerenten din er høyere enn markedets beste sparerente ville jeg så reforhandles lånet.

Anonymous poster hash: 9823c...fe0

Skrevet

Hun har fleksilån, så det er ikke noen vits i å ha egen bufferkonto. Hun vil bare tape ekstra rentekostnader på det. Anonymous poster hash: 69608...89a

Jeg skulle til å nevne det. Vekk med fleksilån. Betal ned lånet. Det er alltid dyrere å ha lån enn ikke å ha det.

Gjest Magdalene
Skrevet

Hun har fleksilån, så det er ikke noen vits i å ha egen bufferkonto. Hun vil bare tape ekstra rentekostnader på det.

Det lønner seg jo alltid å ha en bufferkonto i tilfelle uforutsette utgifter/ting.

Skrevet

Jeg skulle til å nevne det. Vekk med fleksilån. Betal ned lånet. Det er alltid dyrere å ha lån enn ikke å ha det.

Eh. Nei. Hva som lønnes eg er et rent regnestykke med lånerente vs innskudds/annen rente eller fortjeneste. Det lønner seg feks ofte å ta opp lån for så å investere dette i eget firma.

Det lønner seg jo alltid å ha en bufferkonto i tilfelle uforutsette utgifter/ting.

Men poenget med et fleksilån er jo at en kan ta ut penger av det når som helst og til hva som helst. Om det lønner seg å ha fleksilån vs vanlig lån pluss bufferkonto derimot - det gjør det nesten aldri.

• Liker 1
Skrevet

Eh. Nei. Hva som lønnes eg er et rent regnestykke med lånerente vs innskudds/annen rente eller fortjeneste. Det lønner seg feks ofte å ta opp lån for så å investere dette i eget firma.

Men poenget med et fleksilån er jo at en kan ta ut penger av det når som helst og til hva som helst. Om det lønner seg å ha fleksilån vs vanlig lån pluss bufferkonto derimot - det gjør det nesten aldri.

Skal betale skatt av beløpet til våren, men tenker da å ta det beløpet ut av fleksilånet når regninga kommer.

Betaler inn maksbeløp til BSU, så får jeg skatt igjen på det. Så overfører jeg pengene ellers til nedbetaling av fleksilånet og tar ut fra fleksilånet når jeg skal betale skatt etterhvert.

Da har jeg forstått det riktig?

TS

Anonymous poster hash: 130c3...aa0

Skrevet

Nå tuller du godt, Skrue.

Fleksilån kan være et utmerket alternativ for disiplinerte brukere. Det spørs hvilken rente banken krever. Enkelte banker tar samme rente for annuitetslån og fleksilån, men de fleste tar nok et par tiendeler mer for fleksilånet.

Å betale ned KAN lønne seg. Men mange har lån med lavere rente enn det de kan oppnå på en god høyrentekonto. Er du under 34 bør du se på BSU2 og Nordeas boligsparekonto etter at BSU er fylt opp.

Har du lån i Statens Pensjonskasse, Husbanken eller Lånekassen er det bare tull å betale ned. Forutsatt at du ikke øker forbruket.

Poenget med innlegget du siterte var ikke å fjerne fleksilånet, men at de som har fleksilån ikke trenger bufferkonto.

(Men lite av dette er jo relevant i denne tråden :( )

• Liker 1
Skrevet

Det er endel faktorer som gjør at jeg alltid anbefaler å nulle ut lån så fort som mulig.

1. Usikkerhet mtp rente, altså hva det koster å ha lånet, ikke at man klarer å betale det. Et aktuelt eksempel nå er strengere krav til bankers sikkerhet som gjør at de kan komme til å øke renten på utestående men ikke på innskudd.

2. Disiplin som nevnt. Går bra for mange, men ikke alle.

3. Hva om inntekten forsvinner en gang i fremtiden? Som følge av arb. løshet, uførhet eller bortgang. Dette kan man selvfølgelig forsikre seg mot til en vis grad, men det gjør lånet dyrere.

Men, greit. Finner man en måte å spare på (utenom BSU og tilsv.) som gjør at man tjener på det i forhold til å betale ned lån så kjøre på. Om det lønner seg må man i så fall evaluere fortløpende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...