AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #1 Skrevet 28. desember 2013 Hei! Min beste venninne vil ta selvmord pga kjæresten sin, som er psyko. Jeg har snakket med ho om det så mye, at jeg ikke lenger vet hva jeg skal gjøre. Jeg tror ho kommer til å gjøre det veldig snart, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få stoppet det. Det kommer til å ødelegge meg totalt. Mvh gutt som trenger råd fort!Anonymous poster hash: 7d1b4...cc4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #2 Skrevet 28. desember 2013 Dersom personen ikke har forsøkt selvmord enda, så vil det i mange sammenhenger være opp til deg å påse at vedkommende ikke er alene. Her gjelder det å skaffe hjelp, enten fra psykisk helsevern eller familie og venner. Uansett må man passe på å ta kontakt med noen for å få hjelp. Dette er ikke bare for den selvmordstruede sin skyld, men også for din egen skyld. Man bør ikke stå i en slik vanskelig situasjon alene. Finn nummeret til krisetelefonen for selvmord i nærheten. Påse at det ikke finnes hjelpemidler for selvmord i hjemmet deres. Din venn eller kjære må konsultere en profesjonell innenfor psykisk helsevern eller mental helse. Selvmordfare kan ikke vente. Håpløsheten og de andre overveldende følelsene vedkommende sliter med gjør det ofte vanskelig for dem å presse seg selv. Hjelp dem med å skaffe hjelp med en gang, uansett hvor motvillige de er. Vær tålmodig og iherdig. Ta dem med til legevakt eller samtale med en profesjonell helsearbeider. Vær sikker på at de fortsetter å gå til behandling. Snakk med noen for å håndtere ditt eget traume relatert til situasjonen. Selvmord er ikke lett for noen parter. Det kan være uhyre vanskelig å være den som må ta ansvar og besørge hjelp i en slik situasjon, men husk at nettopp dine intervensjoner, din forståelse og din handlekraft kan være livreddende. - noen råd fra webpsykolgen.no/artikler/hvordan-hjelpe-en-person-med-selvmordstanker/ lykke til Anonymous poster hash: 3e0f2...1ae 2
Lexandra Skrevet 28. desember 2013 #3 Skrevet 28. desember 2013 Vanskelig situasjon for deg... Jeg ville tatt en krisetelefon og fått proff hjelp. Og kanskje hjulpet henne bort fra kjæresten om det er mulig .. Men, mest sansynlig er det bare behov for trøst og oppmerksomhet... De som virkelig begår selvmord er ofte tause om det.. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #4 Skrevet 28. desember 2013 Men, mest sansynlig er det bare behov for trøst og oppmerksomhet... De som virkelig begår selvmord er ofte tause om det.. Det er en myte, dessverre. Mange som begår selvmord har snakket om dette på forhånd. Problemet er at det er mange som snakker om det som ikke begår selvord også. Det er vanskelig, nesten umulig, å skille på hvem som virkelig kommer til å gjøre det, derfor skal man alltid ta slike uttalelser alvorlig. Man kan ringe politiet om man tror en person er til fare for seg selv. De vet hvordan man kan håndtere dette videre, også henvise til psykiatrien.Anonymous poster hash: ff545...e25 1
Inwe Skrevet 28. desember 2013 #5 Skrevet 28. desember 2013 Ta kontakt med profesjonelle, som vet hvordan de skal ta tak i problemet. Det finnes vel en krisetelefon for dette? Evt ring politi eller legevakta, de kan hjelpe deg videre. Slike ting skal alltid taes alvorlig, om det så bare er et skrik for hjelp har man det ikke godt om man snakker om dette.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #6 Skrevet 28. desember 2013 Vanskelig situasjon for deg... Jeg ville tatt en krisetelefon og fått proff hjelp. Og kanskje hjulpet henne bort fra kjæresten om det er mulig .. Men, mest sansynlig er det bare behov for trøst og oppmerksomhet... De som virkelig begår selvmord er ofte tause om det.. Feil. Er mange som gir tydelige signaler om at de skal begå selvmord. Jeg har mista 8 i selvmord inkludert familiemedlem. Kom ikke som noen overraskelse noen av demAnonymous poster hash: 79551...62e 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #7 Skrevet 28. desember 2013 Hun prøvde for ikke så lenge siden, vil ikke nevne når hvis hun leser her. Vet at ho går til psykiater, men usikker på om det er tanken og viljen til å begå selvmord som er grunnen eller ikke. Vi er åpen om alt sammen, så jeg vet om hele situasjonen. Anonymous poster hash: 7d1b4...cc4
Aurora M. Skrevet 28. desember 2013 #8 Skrevet 28. desember 2013 (endret) Jeg ville ha sagt til din venninne at du opplever det som for belastende å bære på dette alene. Si det du skriver her, at du er redd og urolig og ikke har det bra p.g.a at du tenker på at hun kan ta livet sitt. Be henne oppsøke psykisk helsevern, fastlege eller annet og fortelle om tankene sine. Si at hvis hun ikke gjør det, så kommer du til å gjøre det. Da er det en mulighet for at du kan ringe enten fastlegen eller psykologen hennes og fortelle hva hun sier til deg. De har taushetsplikt, men har lov å lytte til deg. Du skal ikke gå og bære på dette alene. Hun trenger profesjonell hjelp. Og mest av alt må hun få kommet seg bort fra den typen! Endret 28. desember 2013 av Aurora M. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 28. desember 2013 #9 Skrevet 28. desember 2013 (endret) - og i tillegg til de meget gode råd fra Aurora M. (som jeg ber deg lese meget nøye, TS) så ringer du Mental Helses hjelpetelefon: Telefon: 116 123 Det er gratis å ringe dem, og de menneskene som tar telefonen når du ringer vil hjelpe deg. Både med hva du kan gjøre og med hvem du kan ta kontakt med for å hjelpe venninnen din. Endret 28. desember 2013 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #10 Skrevet 28. desember 2013 Takk for mange gode råd! Har skreve ned alle som en, og skal nå jobbe meg igjennom dei. Kunne ein moderator stengt tråden no, evt fjerna den? Igjen, takkar! TS Anonymous poster hash: 7d1b4...cc4
Adhara Skrevet 28. desember 2013 #11 Skrevet 28. desember 2013 Tråden stenges etter TS sitt ønske. Irrlys, mod.
Anbefalte innlegg