Gå til innhold

Vasking av ovnsbrett/rist, ikke plass til å legge i bløt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg trenger litt hjelp.
Vi har en særdeles skitten ovnsrist som jeg prøver å rengjøre. Har funnet mange tips, men alle baserer seg på at det skal ligge i bløt. Problemet er bare at vi har ingen plass det er plass til hele brettet/rista. Ikke halve engang.
Har ikke badekar det kan ligge i, vaskekummen er altfor liten.. Har heller ikke funnet noe kar eller noe som er stort nok heller.
Noen tips??
:)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en balje. :fnise:

Eller legg rista på en klissvåt kjøkkenklut, og legg en annen klissvåt kjøkkenklut over den etterpå. Blir ikke helt hundre prosent i bløt, men med de rette rensemidlene kan det jo hende at det funker?

Skrevet

invester i en av de digre plastlagringskassene som f.eks europris har ?

Skrevet

Legg den på benken, spray den med ovnsrens. La den ligge angitt tid, gni av med stålull

• Liker 3
Skrevet

Jeg har lest at det skal funke å gni den skikkelig inn med grønnsåpe og pakke inn i søppelsekk og la ligge over natten før du vasker av :)

• Liker 1
Skrevet

Grønnsåpe i plastsekk virket hos datteren min!

Skrevet

Den er vel ikke skitten på undersiden. Jeg pleier å la den stå på kjøkkenbenken og fylle den med vann. Da står den jo bløtelagt.

Skrevet

Den er vel ikke skitten på undersiden. Jeg pleier å la den stå på kjøkkenbenken og fylle den med vann. Da står den jo bløtelagt.

OvnsRIST, ikke langpanne :fnise:

De fleste ovnsrister er vel like store som langpannene, så det blir kanskje vanskelig å legge rista i bløt i en langpanne, med mindre du har en langpanne som hørte til en mye større ovn?

Skrevet

Legg den i dusjen og spyl den med ovnsrens. La ligge, skrubb, skyll, ferdig.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for fine tips, dere!:) Det er risten som er aller verst, ja. Den er akkurat like stor som langpannen så får ikke puttet den i bløt der. Skal prøve noen av tipsene deres!:) Tenkte å prøve å putte en klut e.l. i sluken på dusjen og fylle opp akkurat nok vann til at det dekker risten. Har ganske høy kan på dusjen, så tror ikke det kommer til å renne over! Men er det en god idé? Tror dere at dusjen tåler f.eks ovnsrens i vannet eller vil det ødelegge "gulvet" i dusjen?
Har forresten heller ikke oppvaskmaskin:S

Skrevet

Det går nok fint med ovnsrens i dusjen, særlig om den er av plast. Vask dusjgulvet med vanlig baderomsrengjøring etterpå for å unngå rester neste gang du dusjer.

Når risten har ligget i bløt, enten over natta eller i noen timer, skal det kunne gå an å skrubbe den helt ren. Bruk Svint eller lignende for å oppnå så bra resultat som mulig.

Skrevet

Takk Minya!:) Bor i en leid leilighet så har ikke akkurat full kontroll på hvilken dusj det er, men det er et slags metall med hvit "maling" på xD Som en helt vanlig dusj, tror jeg, i alle fall lik som de fleste andre jeg har sett.

Skrevet

Det går nok helt fint. Ovnsrens er ikke laget for å fjerne maling. :fnise:

Skrevet

Flott!:D Har alltid sett for meg at ovnsrens fjerner ALT!:P Men har lagt rista i dusjen og spraya på ovnsrens. Turte ikke la det virke så lenge, fordi det er kjempedårlig ventilert og holdt på å hoste ut lungene:P Men det tok en god del på bare 10 min! Så den ligger nå i vann og godgjør seg! Så spent på å se om den ikke er helt svart om noen timer, for det er den nå! Men så er den sykt gammel og har ikke vært brukt på en stund. Men studentlommeboka gjør at det ikke er bare-bare å kjøpe nye ting hele tida:P
Tusen takk for hjelp, dere! :D

Skrevet

God ting for senere rengjøring; gi den en kattevask med zalo og oppvaskbørste hver gang du har brukt den ;)

• Liker 1
Skrevet

Will do!! :) For dette her vil jeg helst ikke gjøre igjen!:P I alle fall ikke for ofte!;) Tusen takk!

Skrevet

Jeg bruker ikke ovnsrens, men jeg bruker Svint og skyller av i dusjen. Har plastkabinett og ikke fått noen skader.

Anonymous poster hash: 25c23...50d

Skrevet

Brukte en kombo av ovnsrens, Svint og varmvann! Tror ikke den rista har sett bedre ut de siste 15 årene, selv om den ikke ble heeelt flekkfri!:D Tusen takk for gode tips, dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...