Gå til innhold

Bør jeg la barnefar ha kontakt med sønnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 17 mnd sammen med en mann som ikke har oppholdstillatelse i Norge. Han bor i et annet land i Europa, men har søkt om visum så han kan komme hit å bo/jobbe.

Nå er det 10 måneder siden han var i Norge, og vi har allerede vært å besøkt han èn gang. Vi har vært kjærester helt til nylig, da vi gjorde det slutt etter nesten 10 år sammen. Han har vært tre måneder i Norge/tre måneder i hjemlandet frem til nå.

Nå er det rundt tre måneder siden vi gjorde det slutt, og det var ingen sure miner når det skjedde. Det var bare ikke noe kjærlighet igjen i forholdet vårt.

Han har alltid vært en utrolig flink far. Men etter det ble slutt mellom oss har han vært ekstremt dårlig til å ta kontakt. Vi hører ofte ikke fra han på flere uker, og han som tidligere kom på skype for å se sin sønn nesten hver dag, har bare vært på skype 4 ganger de siste tre månedene. Noe jeg syns er ALT for dårlig. Jeg hadde selv en far som kom og gikk som det passet han i barndommen min, og det er ikke noe jeg vil ønsker for min sønn. Enten vil jeg han skal være der hele tiden, eller så kan han bare la oss være i fred.

Jeg fant også ut for et par dager siden at grunnen til alt dette fraværet er at han har fått seg ny kjæreste (rett etter det ble slutt), noe som gjør meg ganske irritert. Jeg syns selvfølgelig det er kjipt at han har fått seg kjæreste så fort, men det som gjør meg enda sintere er jo at han setter en dame forran sønnen sin, og at det går utover hans rolle som far. Det kan jeg bare ikke akseptere. Jeg har prøvd å si det til han,og han lover han skal bli flinkere, men det skjer ikke.

Jeg føler nesten av jeg bare vil kutte helt kontakt med denne mannen, for å skåne sønnen min. Likevell vil jeg jo han skal ha en far.. Hva hadde dere gjort? Syns det er veldig vanskelig...

Anonymous poster hash: 8f3b5...6d8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

umulig å svare på hva du bør gjøre ang. kontakt/ikke-kontakt.

Jeg synes du bør ta en ordentlig prat med barnefar om hva han tenker.

Skjønner at du synes det er dårlig at hn tar så lite kontakt, setter en dame over sønnen osv. Men kanskje han gjør dette fordi han vet hvor vanskelig det vil være å ha kontakt med sønnen? Han har dessuten ikke samme tilknyttningen til sønnen deres som du har.

Det er vel en slags sorg å ikke kunne ha et normalt foreldre-barn forhold, kanskje dette er hans måte å takle det på? Ikke at den er spesielt bra, men...

Anonymous poster hash: 3d6f1...c17
Skrevet

Du får ta en prat med han om hva han ønsker selv. Du kan ikke straffe han for å ha fått ny kjæreste fort ved å nekte han å se sin egen sønn. Dessuten kan det slå tilbake på deg. Jeg ser ingen grunn til å kutte kontakten helt med faren så lenge han ikke er voldelig etc.

• Liker 1
Skrevet

Ja, du bør absolutt BF ha kontakt med sin egen sønn. Så lenge han ikke er slem ser jeg ingen grunn til å kutte kontakten. Men snakk med han om hva han evt ønsker. Far og barn skal ikke straffes fordi du er irritert over at han har ny kjæreste ( selv om det som oftest stikker dypere enn man er villig til å innrømme) jeg har også en far som kom og gikk, det er kjipt, men uansett bedre enn ingen far...

Anonymous poster hash: d0094...801

Skrevet (endret)

Situasjonene nok ikke lett for banenefar heller...

Før skypet han til kjæresten og sa hei til babyen sin..

Det er nå slutt mellom dere .. Og det er ikke lengre naturlig å koseprate med deg... det å skype blir nok litt rart når ikke han og babyen kan føre en selvstendig samtale.. Jeg antar at du er tilstede m barnet på fanget..

At han har skypet 4 ganger de siste 3 månedene viser jo at han bryr seg.

Selv om han ikke kontakter deg like mye nå som før betyr ikke at han ikke bryr seg om barnet..

Han prioriterer kjæresten forran deg, ikke forran barnet, men siden barnet er så ungt og far ikke bor i Norge må det nok en stund være slik...

Når barnet lettere kan reise til han , og han kan ringe og føre en samtale m barnet vil alt bli anderledes ..

Å vurdere å la far ikke ha kontakt m barnet er slemt ovenfor både far og barn.. .. Og høres ut som en bitter , egoistisk handling ...

Endret av Lexandra
  • Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg mener at du ikke har rett til å nekte barnet kontakt med sin far. Du har plikt til å tilretteleggeså de kan holde kontakten. At dere ikke har et forhold er ikke avgjørende i dette, heller ikke at han har ny kjæreste. Han er far uansett.

Svelg stoltheten din og sett barnets behov først.

• Liker 1
Skrevet

umulig å svare på hva du bør gjøre ang. kontakt/ikke-kontakt.

Jeg synes du bør ta en ordentlig prat med barnefar om hva han tenker.

Skjønner at du synes det er dårlig at hn tar så lite kontakt, setter en dame over sønnen osv. Men kanskje han gjør dette fordi han vet hvor vanskelig det vil være å ha kontakt med sønnen? Han har dessuten ikke samme tilknyttningen til sønnen deres som du har.

Det er vel en slags sorg å ikke kunne ha et normalt foreldre-barn forhold, kanskje dette er hans måte å takle det på? Ikke at den er spesielt bra, men...

Anonymous poster hash: 3d6f1...c17

Du får ta en prat med han om hva han ønsker selv. Du kan ikke straffe han for å ha fått ny kjæreste fort ved å nekte han å se sin egen sønn. Dessuten kan det slå tilbake på deg. Jeg ser ingen grunn til å kutte kontakten helt med faren så lenge han ikke er voldelig etc.

Ja, du bør absolutt BF ha kontakt med sin egen sønn. Så lenge han ikke er slem ser jeg ingen grunn til å kutte kontakten. Men snakk med han om hva han evt ønsker. Far og barn skal ikke straffes fordi du er irritert over at han har ny kjæreste ( selv om det som oftest stikker dypere enn man er villig til å innrømme) jeg har også en far som kom og gikk, det er kjipt, men uansett bedre enn ingen far...

Anonymous poster hash: d0094...801

Situasjonene nok ikke lett for banenefar heller...

Før skypet han til kjæresten og sa hei til babyen sin..

Det er nå slutt mellom dere .. Og det er ikke lengre naturlig å koseprate med deg... det å skype blir nok litt rart når ikke han og babyen kan føre en selvstendig samtale.. Jeg antar at du er tilstede m barnet på fanget..

At han har skypet 4 ganger de siste 3 månedene viser jo at han bryr seg.

Selv om han ikke kontakter deg like mye nå som før betyr ikke at han ikke bryr seg om barnet..

Han prioriterer kjæresten forran deg, ikke forran barnet, men siden barnet er så ungt og far ikke bor i Norge må det nok en stund være slik...

Når barnet lettere kan reise til han , og han kan ringe og føre en samtale m barnet vil alt bli anderledes ..

Å vurdere å la far ikke ha kontakt m barnet er slemt ovenfor både far og barn.. .. Og høres ut som en bitter , egoistisk handling ...

Jeg mener at du ikke har rett til å nekte barnet kontakt med sin far. Du har plikt til å tilretteleggeså de kan holde kontakten. At dere ikke har et forhold er ikke avgjørende i dette, heller ikke at han har ny kjæreste. Han er far uansett.

Svelg stoltheten din og sett barnets behov først.

Tusen takk for fine svar dere. Jeg vil helt klart min sønn skal ha kontakt med faren sin, jeg er bare redd for at han skal bli skuffet gjennom oppveksten. Syns det er så trist å tenke på. Barnefar tar utrolig lite kontakt, han vet jo ikke om han har det bra, eller ikke. Visst vi hadde vært utsatt for en ulykke er jeg sikker på at det hadde tatt flere dager før han hadde fått vite om det fordi han er så vanskelig å få kontakt med.

Vi krangler ikke, og selvom jeg syns det er kjipt at han har fått seg kjæreste er jeg utrolig glad for at det er slutt mellom oss. Vi hadde ikke et sunt forhold, han var utro mot meg flere ganger, og voldelig når vi kranglet. Det har vært veldig vanskelig for meg å komme meg vekk fra han, så det er lettelse for meg å endelig være ferdig med han, selvom det er trist. Vi hadde jo våre gode stunder også :)

Skrevet

Tenk på hva som er det beste for barnet ditt, og velg utifra det. Det er ikke alltid det beste å ha kontakt med en far.

Anonymous poster hash: 10d31...aa0

• Liker 1
Skrevet

Tenk på hva som er det beste for barnet ditt, og velg utifra det. Det er ikke alltid det beste å ha kontakt med en far.

Anonymous poster hash: 10d31...aa0

Takk. Jeg tror mange kan synes det er egoistisk å ikke la far ha kontakt med barnet, men det er jo faktisk det rette i noen situasjoner. Jeg må nok se hvordan det går fremover og ta et valg snart. Takk for innspill. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...