Gå til innhold

Jeg er så redd for å bli voksen, og alt ansvaret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 32 år og har bodd hjemme siden jeg var 23 år. Jeg klarer ikke bli voksen, og jeg sliter veldig.

Vet ikke hva jeg skal gjøre ...

Trenger bare å prate med noen.

Anonymous poster hash: 74099...c06
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det også sånn. Er ikke like gammel som deg, men klarer ikke å bo alene eller å leve et voksenliv. Det er veldig frustrerende når alle rundt meg er ferdig utdannet, gift og har barn, og jeg klarer ikke en gang å bo alene.

Anonymous poster hash: f72c5...a6c
Skrevet

Har det på samme måte. Er bare 17 jeg da, men er livredd for å vokse opp.
Vil ikke ha jobb, vil ikke ha bil, vil ikke ha barn og ikke minst alt ansvaret.

Anonymous poster hash: 5eaa2...c4d
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har det også sånn. Er ikke like gammel som deg, men klarer ikke å bo alene eller å leve et voksenliv. Det er veldig frustrerende når alle rundt meg er ferdig utdannet, gift og har barn, og jeg klarer ikke en gang å bo alene.

Føler med deg.

Hvor gammel er du da?

-TS

Skrevet

Det er bare en person dere skal ha ansvar for da :) Deg selv! :)

Anonymous poster hash: 3f52b...275
  • Liker 1
Skrevet

Har det på samme måte. Er bare 17 jeg da, men er livredd for å vokse opp.

Vil ikke ha jobb, vil ikke ha bil, vil ikke ha barn og ikke minst alt ansvaret.

Anonymous poster hash: 5eaa2...c4d

Jeg dro motvillig hjemmefra da jeg var 19 år, nettopp ferdig med vgs, og gikk på fhs 1 år. Jeg hadde et fælt år, men jeg holdt ut.

Så flyttet jeg hjem igjen før jeg dro for å bo med noen venninner i en større by.

Jeg var der i 3 år, men så klarte jeg ikke mer. Så jeg dro hjem da jeg var 23 år og har bodd hjemme siden...

Jeg vet ikke hva som er galt med meg, egentlig... er bare så redd.

Vurdere å flytte på hybel for å prøve meg på egenhånd, men kjenner jeg blir dårlig av det hele ... foreldrene mine er i 60-åra, og jeg skjønner jo at jeg ikke kan bo hjemme for alltid.

Skrevet

Ja, men det er ille nok, det ...

Skrevet

Seriøst, det er ikke noe dere kan velge bort på den måten dere gjør. Greit du som er 17, men dere som er opp i 20 årene må seriøst se dere selv i speilet og få litt selvrespekt.

Alle har hatt en frykt for å bli voksen, bo alene for første gang, alle utgifter som kommer osv, men det er en del av livet der en lærer og blir mer ansvarlig.

Det er forresten ikke rart du sliter om du er 32 år å bor hjemme. For min del hadde jeg vært kjempe flau, holdt meg unna venner osv i frykt for at de så ned på en boms som bodde hjemme enda.

Det finnes selvsagt unntak der folk kan være syke og har behov for å flytte hjem MIDLERTIDIG, men da jobber en seg tilbake på bena igjen.

• Liker 4
Skrevet

Føler med deg.

Hvor gammel er du da?

-TS

Jeg er 25.

Det er ganske mye. En person, og en husholdning.

Skrevet

Ja, men det er ille nok, det ...

Hva er det dere forbinder med det ansvaret dere snakker om? Nøyaktig hva er det som skremmer? Kanskje løsningen kan være å bo sammen med andre i et kollektiv ett sted? Ikke nødvendigvis i en by men... Hva hvis dere kutter ut å tenke på ansvar og heller prøver å se for dere hva slags fantastisk liv dere svært gjerne ville ha levd, hvordan er det livet, kan dere beskrive det?

• Liker 4
Skrevet

Jeg er 25.

:hug: Det vil gå bedre enn du tror.

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke foreldrene dine komme og hjelpe deg litt når du flytter ut da? Hjelpe deg i begynnelsen med å rydde/vaske leiligheten, vaske klær, handle på butikken, lage mat, betale regninger osv.? De kjenner vel til problemet siden du bor hjemme, og de ønsker sikkert at du skal klare deg selv, så det kan jo være at de stiller opp for deg med glede!

Kanskje det kan hjelpe å lage lister over hva som må gjøres og når det skal gjøres i starten.

Ta ett skritt av gangen, så skal du se du klarer deg selv etterhvert! :klem:

• Liker 1
Skrevet

Seriøst, det er ikke noe dere kan velge bort på den måten dere gjør. Greit du som er 17, men dere som er opp i 20 årene må seriøst se dere selv i speilet og få litt selvrespekt.

Alle har hatt en frykt for å bli voksen, bo alene for første gang, alle utgifter som kommer osv, men det er en del av livet der en lærer og blir mer ansvarlig.

Det er forresten ikke rart du sliter om du er 32 år å bor hjemme. For min del hadde jeg vært kjempe flau, holdt meg unna venner osv i frykt for at de så ned på en boms som bodde hjemme enda.

Det finnes selvsagt unntak der folk kan være syke og har behov for å flytte hjem MIDLERTIDIG, men da jobber en seg tilbake på bena igjen.

Det hjelper ikke akkurat at du mener jeg bør være kjempeflau og skamme meg fordi jeg bor hjemme ... men jeg hadde selvfølgelig bodd for meg selv og levd et normalt liv om jeg hadde kunnet.

Foreldrene mine vet ikke hvordan de skal hjelpe meg eller hvordan de skal takle dette.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er 25.

Hvordan lever du nå , da? Lever du hjemme, sånn som meg?

Skrevet

Hva er det dere forbinder med det ansvaret dere snakker om? Nøyaktig hva er det som skremmer? Kanskje løsningen kan være å bo sammen med andre i et kollektiv ett sted? Ikke nødvendigvis i en by men... Hva hvis dere kutter ut å tenke på ansvar og heller prøver å se for dere hva slags fantastisk liv dere svært gjerne ville ha levd, hvordan er det livet, kan dere beskrive det?

Kanskje det er samfunnet vi lever i som er problemet?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det kan bli vanskelig for meg å bo i kollektiv når jeg er 32 år ... dessuten sliter jeg sosialt.

Det som skremmer meg er å være helt alene om alt ansvaret.

Skrevet

Kan ikke foreldrene dine komme og hjelpe deg litt når du flytter ut da? Hjelpe deg i begynnelsen med å rydde/vaske leiligheten, vaske klær, handle på butikken, lage mat, betale regninger osv.? De kjenner vel til problemet siden du bor hjemme, og de ønsker sikkert at du skal klare deg selv, så det kan jo være at de stiller opp for deg med glede!

Kanskje det kan hjelpe å lage lister over hva som må gjøres og når det skal gjøres i starten.

Ta ett skritt av gangen, så skal du se du klarer deg selv etterhvert! :klem:

Jeg har ingen problem med noe av det som er uthevet.

Det jeg har problem med er rett og slett å bo alene og å klare meg selv helt alene - psykisk og sosialt?

Og jeg må jo ha inntekt ...

Skrevet

Kanskje det er samfunnet vi lever i som er problemet?

Ja, det er et stort problem ... det er bare en ting som er rett, og det er kjernefamilien - mor, far og barn.

Skrevet

Hvordan lever du nå , da? Lever du hjemme, sånn som meg?

Jeg bor hjemme, ja.

Jeg har ingen problem med noe av det som er uthevet.

Det jeg har problem med er rett og slett å bo alene og å klare meg selv helt alene - psykisk og sosialt?

Og jeg må jo ha inntekt ...

Jeg sliter med det praktiske, som vasking, rydding, handling, betale regninger, ordne praktiske ting, lage mat - hverdagslige ting. Det verste er nok likevel det sosiale hos meg også, og at jeg ikke klarer å være alene over tid.

Skrevet

Jeg tror det kan bli vanskelig for meg å bo i kollektiv når jeg er 32 år ... dessuten sliter jeg sosialt.

Det som skremmer meg er å være helt alene om alt ansvaret.

Mener du ansvaret for å ha et eget liv? Klarer du å utdype det litt? Jeg klarer ikke den type ansvar som betyr familiesammenkomster feks. Å bo alene og fikse alt selv er ok. Det er litt verre når jeg tenker på hvem jeg skal kontakte dersom jeg trenger hjelp til noe. Det skremmer meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...