adasu Skrevet 27. desember 2013 #1 Skrevet 27. desember 2013 Jeg skal flytte til Trondheim i august, og studere på NTNU på Dragvoll. Jeg er, som du kanskje forstår førsteårsstudent og ganske nervøs for å flytte til en by jeg aldri har vært i før. Så derfor lurer jeg på hvor det er best for meg å bo? Jeg vet at Moholt er det mest sentrale i forhold til Dragvoll, men samtidig er det den studentbyen med lavest standard. Er det noen som har erfaringer fra Moholt studentby? Jeg vil gjerne høre alle dine tanker - alt i fra renslighet, interiør, planbygging, beliggenhet og området generelt. Ja takk til alt! Egentlig blir jeg glad for alle tilbakemeldinger om studentbyer i Trondheim!
NumberSix Skrevet 27. desember 2013 #2 Skrevet 27. desember 2013 Jeg studerer ved NTNU Dragvoll og jeg bor på Frode Rinnansvei studentby. Denne kan jeg virkelig anbefale! Her er det bare dubletthybler, som vil si at du deler kjøkken og bad med bare en person, og det er virkelig greit med tanke på renhold og trivsel. Det er også en veldig trivelig studentby som består av røde rekkehus med gress på taket, og alle leilighetene har sin "egen" hageflekk. Den ligger rett ved administrasjonsbygget til SiT også, det er meget praktisk! Og den ligger rett over veien for Moholt Studentby, bare mye koseligere. Leia her er på 3875 i måneden. Og så har man Karinelund Studentby, som ligger helt inntil Frode Rinnansvei, denne er billigere enn FRV, men har omtrent samme standard bare at den er litt eldre tror jeg. Disse studentbyene er ikke så store, tror det bor mellom 300-400 studenter her, men søker du tidlig bør det ikke være noe problem å få plass Du har også Voll, men den vil jeg ikke anbefale. Der er man sju stykker som deler kjøkken, og da er du veldig avhengig av å havne med bra folk for at det skal fungere(jeg snakker av erfaring!) Moholt studentby og Steinan studentby er de største studentbyene og de som er vanligst at førsteårsstudenter søker og får plass i. Her bor også de fleste utvekslingsstudentene. På Moholt ligger også Studenkjellerne, noe som fører til mye bråk for de heldige beboerne som bor i blokkene over dem. Nå har jeg bare listet opp dem som ligger nærmest Dragvoll. Utover det er visst Nedre Singsakerslette en populær studentby, som ligger litt mer sentral, men er noe dyrere. Lerkendal studentby(den gamle, den som har dubletter) og Berg studentby ligger nærmere Gløs, men er også gode alternativer vil jeg si. De fleste studentbyene(med unntak av Nye Lerkendal studentby, Teknobyen og Steinan) ligger langs bussrute nummer 5 som går hvert tiende minutt på dagtid, og tre ganger i timen på kveldstid, så uansett hvor du havner så går det buss ofte! Jeg kjenner meg godt igjen i spenningen ved å flytte til ny by og styret med flytting og hvor ting er, men det ordner seg! Håper innlegget mitt er til hjelp, det er bare å spørre om det er mer du lurer på 1
adasu Skrevet 28. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2013 Tusen takk for svar, dette hjalp meg ekstremt mye! Da skal jeg å søke på Frode Rinnansvei studentby, og hvertfall prøve å få en dublett! Men om jeg risikerer og ikke få en slik, og jeg får plass hvor førsteårsstudenter blir prioritert - hvordan vil du si disse er i forhold til privatliv og renslighet? Og hvordan er det med plassering, er det tilfeldig hvilket rom man blir tildelt? For jeg ser at på noen studentbyer varierer prisen, kan man da velge? Og vet du tilfeldigvis noe om prioriteringer? Er det mulig for en førsteårsstudent å få plass de mer populære som for eksempel Berg studentby eller Nedre Singsakerslette? I tillegg har jeg noen to spørsmål angående beliggenhet. Vil du anbefale å bo nærme skolen eller sentrum? Jeg har ikke noe imot en liten busstur til skolen, for det tar vel ikke lenger enn ca. 15 minutter fra sentrum til Dragvoll? Igjen, tusen takk for svar og hjelp!
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #4 Skrevet 28. desember 2013 Jeg vil anbefale Nedre Singsakerslette, veldig koselig studentby som er nært byen. Lett å ta buss til Dragvoll Bor der selv, men har tidligere bodd på Steinan, Berg og har en kjæreste som bodde på Frode Rinnans. Hvis du ønsker å bo nærmere Dragvoll, er Frode Rinnans koselig, men kjøkkenet er veldig lite. Er du heldig og bor med en du kan bli venn med, så er det toppers, men det er veldig intimt der. Steinan ligger litt langt unna alt, det er verken nært Dragvoll, Gløshaugen eller byen, men det er billig der. Deler kjøkken og bad med 2 andre. Moholt kan være skikkelig trist dersom man får utdelt en hybel i den eldre delen, og det er mye bråk og kjip standard. Berg er dyrt og man deler med 7 andre, og rommene er små, men standarden er god, men mtp. pris og beliggenhet ville jeg heller gått for Nedre Singsakerslette (føler man får mer for pengene der). Lykke til, og søk tidlig! Ha f.eks. Steinan eller Moholt som back-up, da det er lettere å få plass der. Anonymous poster hash: 4de37...9f6 1
Hjelperen93 Skrevet 28. desember 2013 #5 Skrevet 28. desember 2013 Er det noen som har erfaringer fra Moholt studentby? Jeg ble i følge foreldrene mine unnfanget der Sikkert fint ellers og.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #6 Skrevet 28. desember 2013 Jeg vil forresten heller ikke anbefale Voll, har venner som har bodd der og det er mye asosiale folk som havner der av en eller annen grunn.. I tillegg er det ikke eid av SiT, som gjør at man har dårligere kontrakt mtp. f.eks. oppsigelse. Anonymous poster hash: 4de37...9f6
Gjest Herr Heftig Skrevet 28. desember 2013 #7 Skrevet 28. desember 2013 Søk på Lerkendal Studenby, den bygges nå, og ligger veldig sentralt.
Sugar&Spice Skrevet 28. desember 2013 #8 Skrevet 28. desember 2013 Jeg bodde i Nedre singsakerslette i fjor, jeg ønsket meg egentlig til Berg men er SÅ fornøyd med NSS! Det er gåavstand til byen og buss ofte til skolen rett utenfor døren. Jeg ville heller bo nære byen enn skolen, det funket fjell. Moholt er kjempelav standard og bare merkelige folk (som er den erfaringen jeg har fått med de som har bodd der.....), Berg er fint! Mye bråk, men... NSS ligger helt stille til, eneste bråket er egentlig de få andre studentene som bor der. Jeg anbefaler NSS mest, men kan forstå FRV også, selv om det ble for usentralt for min del. Det var langt til skolen og langt til byen... Håpløst for min del! Det er dessuten greit å bo sentralt når bussene ikke går, når man skal på skolen er det jo som regel gode bussaganger (eneste som er dritt er at på søndager går først buss til Dragvoll kl ti, håpløst sent!) 1
NumberSix Skrevet 28. desember 2013 #9 Skrevet 28. desember 2013 Godt å være til hjelp Nå har jeg bare vært i parboligene på Moholt studentby, og jeg har aldri vært på Steinan. Men har hørt fra folk som bor på Steinan at det er veldig koselig der, ikke så store kollektiv, ulempen er at det er litt kronglete med bussforbindelser(man må bytte buss for å komme seg til Dragvoll og sånn). På Moholt er det noen blokker som er pusset opp for ikke mange år siden, og disse holder en bedre standard enn den andre delen(nå husker jeg ikke hvilken som er pusset opp eller ikke, men det er iallefall snakk om Moholt Allé og Hermann Krags vei, jeg mener å huske at det er Moholt Allé som er pusset opp). Når det gjelder privatliv så er det vel litt hva man gjør det til selv, man MÅ ikke henge med de man bor med, det går helt fint å være på hybelen(selv om det kanskje er litt stusselig å bare sitte på hybelen hele tiden kanskje?). Har inntrykk av at det ikke er noe særlig til fellesrom på Moholt studentby. Når det gjelder renslighet har det alt å si hvem du kommer i kollektiv sammen med. Mange er flinke folk som tar i et tak og rydder etter seg og vasker til avtalt tid(en fordel er å lage vaskelister og følge disse), men havner du sammen med en skikkelig tosk som aldri tar i et tak og gjerne synes det er greit å la oppvask flyte og aldri vasker - ja da er det ikke spesielt god stemning for å si det sånn. Det var litt av problemet mitt da jeg bodde på Voll for noen år siden. Det var spesielt to som bodde der som aldri vasket etter seg, enda Voll hadde spesifikke lister om at hybel nummer 1 skulle vaske i uke 3, og hybel nummer 2 skulle vaske i uke 4 etc. Dessuten er ikke de som styrer Voll(Det er en privat studentby) noe særlig flinke til å følge opp slike ting, og han som var vaktmester der når jeg bodde der var mer opptatt av å drikke kaffe på "kontoret" sitt enn å gjøre jobben sin. På Voll binder du deg også til en årskontrakt som du ikke slipper ut av med mindre du finner noen som kan ta over. Når du søker gjennom SiT tror jeg du kan spesifisere hvilken type hybel du vil ha, eller hvilken prisklasse du ønsker, men dette er jeg ikke hundre prosent sikker på. Du kan gjerne sende dem mail og spørre, de er veldig flinke til å svare på henvendelser. Hvis du kjenner noen som skal flytte til Trondheim og ønsker å bo med dem er det mulig å skrive dette i søknaden, spesiielt når det gjelder dubletter. Det var sånn jeg og kompisen min fikk dublett sammen Nedre Singsakerslette har typisk vært en studentby for mer "etablerte" studenter som søker seg ut fra Moholt studentby og sånn. Men hvis du søker tidlig vil jeg si det er et fint alternativ, det er gangavstand fra byen, noe som er fint om man har vært ute en fredag eller lørdagskveld! Berg har varierende størrelser på kollektivene, noen er det så mange som åtte personer i, og det kan bli kaotisk har jeg hørt. Den er også ganske dyr siden den er ny, ville heller satset på Nedre Singsakerslette for å si det sånn. Jeg trives med å bo litt utenfor sentrum, men hvor nære sentrum du bor avhenger vel i stor grad av hvor mye du ser for deg å for eksempel gå ut på byen, kafé, shopping etc. Som sagt, Nedre Singsakerslette er fint sånn sett. Bussen fra sentrum til Dragvoll tar mellom 15-30 minutt, avhengig av rushtrafikk etc. Oftest 20-25 minutter.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #10 Skrevet 28. desember 2013 Jeg bor på Voll studentby og er veldig fornøyd med det, men så bor jeg i parhybel da. Det er nok viktig å bli kjent med naboene for at det skal være greit å bo der. Et stort pluss med Voll er at alle hyblene har eget bad! Noen av felleskjøkknene har oppvaskmaskin. Voll har nærhet til alt av busser og matbutikker+postkontor. Også grei gangavstand til Dragvoll, tar ca. 20 min å gå opp Det som er negativt med Voll er at det ikke hører til SiT, og at siden det er privat så er det litt dyrere enn de andre studentbyene. Anonymous poster hash: 94de0...cb9
NumberSix Skrevet 29. desember 2013 #11 Skrevet 29. desember 2013 Det å ha eget bad på Voll er ikke store trøsten når resten av etasjen ser ut som et dass uansett Man kan være heldig og havne på etasje med greie folk, men det hadde ikke jeg gamblet på. Voll bør være absolutt sistevalg vil jeg si.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #12 Skrevet 29. desember 2013 Jeg bodde på Karinelund, og syntes det var kjempekjekt! Lønner seg å bo sammen med en kompis, siden det er to rom, et smalt kjøkken og et lite bad pr. dublett. Men det er fint uteområde og stille og rolig på studentbyen. Anonymous poster hash: ea77d...45f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #13 Skrevet 30. desember 2013 Jeg ville prøvd noen av de studenthyblene som ligger ved samf/solsiden. Har selv bodd på Voll (det var fantastisk fordi jeg havnet med bra folk, men ledelsen der er ganske korka, og kjøkkene er IKKE utstyrt til å passe til 7 stk så det er mye gjennomtrekk for de som ikke får bra kjemi med roomies). Men jeg synes at det å bo helt nær Dragvoll er ganske oppskrytt. Man har jo ikke forelesninger hver dag, og det finnes jo lesemuligheter i sentrum som folkebiblioteket og ntnu gunnerus. Ganske greit å slippe å forholde seg til å ta taxi/nattbuss hver helg også. Selv bodde jeg på Ila de siste årene mine i Trondheim, et godt stykke unna Dragvoll, men syntes det veide seg opp mtp. at det var nærmere andre ting. Er ingen studentbyer der though. Men hvis studentbyene nær Dragvoll er billigst (jeg er ikke oppdatert på priser i Trondheim for tiden), så ville jeg gått for det første året i alle fall. Har inntrykk av at førsteårsstudenter er klart flertall på de litt "slitne" stuentbyene som Moholt, Voll, Frode Rinnans, Karinelund osv. Karinelund har også en del dubletter som likner de på Frode Rinnans forressten, men tror de har litt lavere standard, og de ligger i 2-etasjes hus, og ikke i de små lavhusene som utgjør Frode Rinnans, ellers ligger de rett ved siden av hverandre. Anonymous poster hash: a0cc1...589
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #14 Skrevet 30. desember 2013 Har i likhet med andre i tråden også erfaringer med at det er en del looners på Voll som ikke er så sosiale. Vet det finnes oppganger der hvor de som deler kjøkken knapt er på hils. Det finnes tilfeller av det motsatte også, men det er mulig at det med eget bad gjør at en del personer som helst vil bo alene velger Voll som alternativ. Den studentbyen jeg minst ville anbefalt er egentlig steinan. Litt synd, for det er ganske grei standard i blokkene der, og husene er veldig søte (har ikke vært inni husene, men det ser kjempesøtt ut fra utsiden, haha), men den ligger veldig avligges. Ikke i nærheten av noen studiesteder, riktignok kan du gå til både Dragvoll og Gløs, men det tar vel en 20 minutter eller noe sånt, minst. Og været i Trondheim er jo kjent for å være litt korka. Bussforbindelsene er også litt korka. Jeg tror det ble satt opp en buss direkte fra Steinan til Dragvoll for noen år siden, men med kun avganger i rushtiden så er det ikke sånn kjempefleksibelt. Inni blokkene er det egentlig veldig koselig. Men det er en fem cm. lang sprekk under dørene inn til doen/badet, så jeg synes ikke det gav så mye privatliv. Anonymous poster hash: a0cc1...589
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå