Gå til innhold

Noen som har erfaring med Budapest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min skal til Budapest nå i januar, er det noen som har tips til hva man bør gjøre og se? Anbefaling av spa/termalbad? Noe som er spesielt romantisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen og jeg var der i oktober, og jeg synes det var en absolutt fantastisk nydelig by. Vi vandret vel bare mest rundt, for jeg synes i grunn hele byen innbyr til romantikk. ;) Koselige spisesteder i smale bakgater, nydelige fasader på hus og fantastiske bygninger generelt.

Anbefaler Margitbroen over til Margitøya, Buda-slott og spa/badene til hotell Gellért. Ellers har de meget god shopping i byen, absolutt å anbefale. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Jeg og kjæresten min skal til Budapest nå i januar, er det noen som har tips til hva man bør gjøre og se? Anbefaling av spa/termalbad? Noe som er spesielt romantisk?

Sukk! Budapest er en fin-fin by!

Når det gjelder spa, vil jeg anbefale å først dra til den største anlegget, Széchenyi. Ta det på ettermiddagen/kveldstid for å gjøre det mer romantisk. Siden det er utebassenger så kan dere nyte ett glass vin og se på stjernene... Standarden der er så som så... men stemning er topp. Også vil jeg anbefale Gellert. Der er det litt finere og mye renere nå som de har renovert hele området. Det eneste minuset er at det er separert område for damer og menn. Det er uansett verdt å ta en tur.

Shopping i Budapest er ganske bra. Billig. Vi har bare vært i sentrum og utvalget der er ok. Størrelsene er små. Ta deg heller en tur til Nagy Vasarcsarnok. Innendørsmarked ikke langt fra sentrum. Når dere har behov for en liten matbit etter shoppingen så må dere ta dere en tur til Gerbaud. Ganske fancy bakeri midt i byen. Sykt gode kaker og kakao og hvis du ikke er frossen av deg så vil jeg anbefale å smake på iskremen deres.

Når dere skal spise god mat så ta dere en tur til favorittrestauranten min, Cafe Pierrot. Byens fineste og er å finne bak slottet. Husk å bestille bord! De har utrolig god mat til billig penge. Kle dere fint hvis dere skal dit.

Det er billig å ta drosje i Budapest, men få hotellet til å bestille drosje for dere eller spør hotellet om ett ærlig drosjeselskap og lagre nummeret på mobilen. Tar du drosje fra gaten eller ett av holdeplassene så blir du robbet. Drosjeselskapene i Budapest er meget serviceminded og snakker bra engelsk.

Ellers vil jeg anbefale en tur på slottet. Vi har gått opp og ned. Utsikten er fin.

Goood tuuuur!

Anonymous poster hash: 730fd...190

Skrevet

Shopping i Budapest er ganske bra. Billig. Vi har bare vært i sentrum og utvalget der er ok. Størrelsene er små. Ta deg heller en tur til Nagy Vasarcsarnok. Innendørsmarked ikke langt fra sentrum. Når dere har behov for en liten matbit etter shoppingen så må dere ta dere en tur til Gerbaud. Ganske fancy bakeri midt i byen. Sykt gode kaker og kakao og hvis du ikke er frossen av deg så vil jeg anbefale å smake på iskremen deres.

Når dere skal spise god mat så ta dere en tur til favorittrestauranten min, Cafe Pierrot. Byens fineste og er å finne bak slottet. Husk å bestille bord! De har utrolig god mat til billig penge. Kle dere fint hvis dere skal dit.

Nå har de et veldig flott kjøpesenter midt i byen hvor jeg vil si at shoppingen er meget bra. Ble utrolig overrasket over det gode utvalget. Og gode priser gjør heller ingenting.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)

Sukk! Budapest er en fin-fin by!

Når det gjelder spa, vil jeg anbefale å først dra til den største anlegget, Széchenyi. Ta det på ettermiddagen/kveldstid for å gjøre det mer romantisk. Siden det er utebassenger så kan dere nyte ett glass vin og se på stjernene... Standarden der er så som så... men stemning er topp. Også vil jeg anbefale Gellert. Der er det litt finere og mye renere nå som de har renovert hele området. Det eneste minuset er at det er separert område for damer og menn. Det er uansett verdt å ta en tur.

Vet du om utebassengene er åpne nå i januar? Ser for meg at det kan bli kaldt ;) Er hele Gellert-badet adskilt for damer og menn?

Tusen takk for tips dere! :)

Endret av Jordbærkake
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Vil gjerne "følge" denne tråden siden jeg og kjæresten også skal til Budapest i januar!

Flere som har vært der må gjerne komme med anbefalinger på ting å gjøre/shoppe. Har lest litt om byen og var visst mye tyveri, korrupsjon og lureri. Er dette noe jeg virkelig må passe meg for eller kan jeg nyte turen uten å stresse for å bli offer for noe? :P

Skrevet

Budapest er en av de fineste hovedstedene i Europa etter min mening. Utrolig vakker by! Som tidligere nevnt i tråden er det mange koselige områder hvor det hyggelig å vandre rundt bare for å kikke på fine bygninger og gå på et av de mange kondtioriene i byen. Cafe Gerbeud er jo en klassiker som er verdt et besøk, og jeg ville også fått med meg Alexandra. Sistnevnte er en bokhandel, men har en utrolig nydelig kafe i andre etasje.

Vet ikke hvordan været er i Budapest nå, men dersom været tillater det er det hyggelig å leie sykkel på Margaret-øya. Er dere glad i å løpe er det også fine løpestier der ute.

Skal dere besøke slottet er det mulig å ta en gammel koselig bane opp til toppen (ala Fløyen i Bergen). Slottsområdet er flott og det er mange koselige gater i nærheten som er verdt å få med seg.

Skrevet

Følger denne da jeg også skal dit...

Skrevet

Vet du om utebassengene er åpne nå i januar? Ser for meg at det kan bli kaldt ;) Er hele Gellert-badet adskilt for damer og menn?

Tusen takk for tips dere! :)

Jeg bodde på Gellert-hotellet da jeg var i Budapest, fantastisk service på det stedet og strålende med heis rett ned til badeanlegget fra gangen utenfor hotellrommet :fnise: Det var flott i seg selv, men det beste med Budapest var rett og slett bare å vandre. En utrolig fin by, med flere gode butikker for shopping og masse hyggelige spisesteder. Jeg var ikke veldig glad i den tradisjonelle maten, såvidt jeg husker, men det var mulig å få mye forskjellig der.

Såvidt jeg husker var det et fellesanlegg med ett større baseng og et par mindre, mens resten var delt i herre- og dameavdeling.

Skrevet

Dersom en er glad i shopping vil jeg anbefale Arena Plaza et stort og flott kjøpesenter.

Skrevet

K&K-hotellet er utrolig fint. Anbefaler også et besøk i operaen - helt nydelig! I tillegg til badene må du få med deg kafeene, særlig de fantastiske kakene hos Gerbeaud og Central Kavehaz.

Stefanskatedralen og parlamentet er også et must, det samme med fiskermannsbastionen og gatene rundt.

Anonymous poster hash: 2a762...4c8
Skrevet

Nå har jeg kommet hjem :) stefanbasillikaen og kabelbanen opp til buda-slott var fantastisk! Men jeg tror nok Budapest er en sommer-by, på vinterstid er alle utebasengene stengt, fontene var tømt og statuene pakket inn. Dessuten var det mye veiarbeid. Det gjorde at det hele ble mindre trivelig enn det nok hadde vært på sommertid. Ellers var det en kjempefin by :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...