Gå til innhold

Barnet har spørsmål om morfaren...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hatt kontakt med min biologiske far på snart 10 år. Årsaken er sammensatt, men jeg ønsker ikke å ha han i livet mitt. Min mor har kjæreste, men de er ikke samboere og oppholder seg ikke konstant sammen. Vi har et kjempegodt forhold til mamma og kjæresten hennes. Barnet mitt er snart 5 år og spurte her en dag hvos morfaren hans var. Hva bør jeg si?

Anonymous poster hash: 60eeb...a1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar ærlig! Du trenger ikke brodere ut i det vide og brede, svar bare akkurat på det han spør om. F.eks.

"Hvem er pappa`n din"?

Svar: "Pappa`n min heter Ketil".

"Hvor er han"?

Svar: "Han bor i Stavanger".

Mest sannsynlig er det ikke mere han vil spørre om enda. Senere kan du fortelle han at du ikke kjenner han så godt lenger, at du ikke likte han så godt. Du bestemmer hvor mye han skal vite.

Jeg vil anbefale deg ikke å fortelle for mye negativt om han. Fokuser heller på det positive ved han, alle har noe. Hvilke styrker er det han kan ha arvet?

Jeg er i samme situasjon, og slik tenker jeg.

Anonymous poster hash: 459b6...860
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har et søsken jeg ikke har kontakt med, som er på de svært få bildene jeg har fra min egen barndom. Når sønnen min spør hvem det er, svarer jeg ærlig og sier at "H*n kjenner vi ikke mer." også spør jeg gjerne om han husker noen han har gått i barnehage med eller en tidligere nabo eller noe sånt, og later som om det er samme greia.

Skrevet

Jeg har og familiemedlemmer jeg ikke har noe kontakt med, og jeg kommer nok til å svare relativt ærlig når lillegutt kommer i den alderen at han vil ha svar. Jeg kommer jo selvfølgelig til å modere litt men tenker det er viktig å fortelle det litt som det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...