Gå til innhold

Hvordan er forholdet ditt til penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gjennomsnittelig grei lønn, utbetalt 20 000 i mnd. Pr dags dato har jeg rundt 60 000 på bsu og 60 000. på sparekonto.

Diskuterer ikke dette mye med venner, men det hender jo at slike ting kommer opp. Da får jeg ofte spørsmål om hvorfor jeg ikke sparer mer? Er midt i 20 årene, bor alene, har et lite studielån, et billån på 60-70 000 og en hobby som koster meg ca 4000 pr mnd. Pluss husleie og andre ting som "alle har". Er jeg en storforbruker?

Burde kanskje laget meg en større buffer med tanke på huskjøp senere. Men ser ikke helt poenget i det nå. Har ingen kjøpeplaner for øyeblikket. Liker å kjøpe de tingene jeg har lyst på og leve et greit liv, og gjøre de tingene jeg har lyst til. Er jeg dum? Tror dere jeg kommer til å angre på "sløsingen" min? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du skriver bare at du har så og så mye på kontoene dine, ikke noe om at du setter av x-antall kr pr mnd.

Jeg synes at det er mye bedre å spare litt pr mnd.

Mitt forhold til penger nå er bra og stabilt, sparer endel pr mnd.

Hvor mye pleier du å sitte igjen med før du får lønning igjen?

Ble veldig nysgjerrig på hva du bruker 4000.- pr mnd :P

Endret av -Leon-
  • Liker 1
Skrevet

Folk prioriterer forskjellig - Jeg valgte å kjøpe meg en leilighet for følte det var bortkastet å kaste bort høyere leie til noe som ikke er mitt .

Forholdet mitt er vel at jeg vil spare, og nedbetale gjeld, og senere flytte til et hus med min kjære . For meg handler det bare om sparing, men klarer fortsatt å leve livet . Er viktig å skape et fundament for deg selv i fremtiden, og 4000 pr mnd var mye :P hvordan hobby er dette ?

Er selv i midten av 20 årene . Men når du sier ting jeg har lyst på ? Lever du en dyr livsstil ?

Anonymous poster hash: ce423...51f
  • Liker 1
Skrevet

Går 1250 rett på sparekonto hver mnd. Hva jeg sitter igjen med varierer noe veldig, men pleier å stå 3-4000 igjen. Har jeg mye overskudd en mnd betaler jeg litt ned på billånet. Driver med hest, derav vanvittige utgifter ;) Har faktisk valgt å ikke kjøpe leilighet, da jeg leier utrolig billig et sted jeg trives godt. Dette er billigere en hva det ville vært å kjøpe eget. Greit nok at man kan ha verdistigning på egen leilighet, men det koster også mye og holde, utenom selve lånet. Er også en risiko forbundet med å eie leilighet, som jeg ikke kan ta med min inntekt alene. :)

Skrevet

Føler at jeg ikke vil være bundet til noe sånt ennå.. Vil heller rase ut den tiden jeg har, og heller avvente med hus/leilighet kjøp.

Ille nok å være bundet til telefonen, bare det slit med litt ut.

Mitt forhold til penger er relativt bra, men har til tider impulskjøp hehe :)

Nu spare jeg til et quadcopter på 43000,- dette er i forbannelse med film/foto, å jeg kjøre en crappy mazda 323 som holder på å ruste sammen..

Vil ikke ha bil-lån, vil ikke være bundet med noe lånedritt. Jeg vil kunne baile når jeg føler.

Gutt 26

Anonymous poster hash: e6fa5...cb7
Skrevet

Regnet med det var Hest for er vel ikke så mye annet som er dyrere . Men ja en leilighet stiger i verdi. Å eie , og investere er det mest lønnsomme.

Og syns at billån, og generelt bruk av penger på bil er litt bortkastet penger i tillegg til at du skal kjøpe en quadcopter som jeg søkte på google (leketøy??) ??? Virker litt bortkastet, men det er en interesse å selvfølgelig skal du bruke pengene på hva du vil handler om prioriteringer.

Jeg har en råtten volvo som lever ennå, og nekter å bruke penger på noe fancy. Men du har kanskje planer om å kjøpe brukt eller ny ?

Men nå er jeg en som snur på krona :P

Jente 24

PS (Ikke peiling på hva hva quadcopter egentlig er)

Skrevet

Er ikke meg (ts) som skal bruke penger på leketøy quadcopter greie... hehe :) Leilighet stiger i verdi, ja, men man har også enorme utgifter som man skal klare å ta underveis for at huset man eier ikke skal synke i verdi.

Billånet mitt er billig, og til gjengjeld har jeg en god og driftsikker bil som er lite kjørt, og derfor koster lite og ingenting i peperasjoner. Det lønner seg faktisk i forhold til å bruke penger på en "billig" gammel bil som stadig må fikses. Penger på bil er IKKE bortkastet, da du faktisk får mobilitet i gjengjeld ;) Har selv undersøkt dette med utgifter og kostnader på bil, og kjøpt en som er rimelig å eie.

Skrevet

Volvoen har jeg hatt i 3 år å den går som et skudd. Jeg eier en leilighet som er nybygget i 2013, og har derfor ingen utgifter eller store kostnader. Den har økt allerede i verdi. Jeg har en god jobb å null problemer med å klare meg. Jeg sparer, og bruker ikke penger på unødvendige ting som blant annet en ny bil :P

Om det skulle skje at bilen min tok kvelden velger jeg heller å kjøpe en bil som er 2-3 år gammel å fortsatt er fin å ren enn å kjøpe en splitter ny bil som synker i verdi bare du starter den .

Men det er mange for og mot argumenter her, så hva er egentlig lønnsomt? Det kommer an på øyet som ser, og faktorer som spiller inn :) Det kan absolutt være lønnsomt med ny bil hvis man har satt seg nøye inn i bilen man velger. Men samtidig kan det fort bli dyrt .

Skrevet

Ts her... Bilen kjøpte jeg ikke ny, det er waste. 3 år gammel og veldig lite kjørt ;) bare for å presisere...

Skrevet

Fører regnskap og budsjett for hver måned, og prøver å la være å bruke penger annet enn til sparing for å få minst mulig lån når jeg og mannen får barn.

Har du kun 20 000 utbetalt hver måned tjener du ikke spesielt godt, vil tro du ligger på maks 350,000?

Jeg har som tommelfingerregel at jo mindre jeg har tjent, jo større andel av lønna har jeg spart. Når jeg tjente rundt 17,000 i mnd sparte jeg gjerne over halvparten. Det er når man har minst at man bør legge seg opp penger til uforutsette utgifter og kapital til å utnytte fremtidige muligheter når man har råd til å utnytte andre muligheter som boliglån.

Folk flest er altfor late når det kommer til å spare. Bare det å klikke litt rundt for å sjekke prisene på ting kan gå mange til å spare så mye som en månedslønn, men folk er så slepphendt med pengene sine at man skulle ikke tro det gikk an.

Anonymous poster hash: 29e67...408
Skrevet

Ligger vel på 380 000, ikke mye nei, men helt greit :) Takker for bra svar, forresten. Tenker nok litt kortsiktig sånn som ting er nå, og har nok en del innkjøp på samvittigheten (ikke svære greier, men likevel..) som jeg kunne vært for uten.

Skal begynne å føre budsjett faktisk, god ide... Tenker også på dette med pensjonssparing. Sikkert noe jeg burde begynt med, er det vanlig når man er så ung som meg, og hvor mye i tilfelle?

Skrevet

Burde kanskje laget meg en større buffer med tanke på huskjøp senere. Men ser ikke helt poenget i det nå. Har ingen kjøpeplaner for øyeblikket. Liker å kjøpe de tingene jeg har lyst på og leve et greit liv, og gjøre de tingene jeg har lyst til. Er jeg dum? Tror dere jeg kommer til å angre på "sløsingen" min? :)

Det er veldig mye mer lønnsomt å eie enn å leie i Norge. Når du ser poenget i å kjøpe egen bolig må du spare knallhardt i flere år med en slik lønn før du for nok egenkapital. Hvis ikke du klarer å spare mer enn BSU + litt ekstra nå vil det bli veldig vanskelig for deg å spare så mye seinere. Det er også mye som tyder på at økonomien i Norge blir svakere framover, og det kan gjøre det mye vanskeligere for deg å spare enn det er nå.

Anonymous poster hash: 8766e...485

Skrevet

Det er veldig mye mer lønnsomt å eie enn å leie i Norge. Når du ser poenget i å kjøpe egen bolig må du spare knallhardt i flere år med en slik lønn før du for nok egenkapital. Hvis ikke du klarer å spare mer enn BSU + litt ekstra nå vil det bli veldig vanskelig for deg å spare så mye seinere. Det er også mye som tyder på at økonomien i Norge blir svakere framover, og det kan gjøre det mye vanskeligere for deg å spare enn det er nå.

Njaa... Nå betaler jeg 3000 i leie pr mnd for et helt hus ;) Kommer nok litt an på hvor man bor i landet det... Har som sagt ikke prioritert sparing til bolig, fordi jeg regner med at det faktisk ikke blir aktuelt likevel med min inntekt alene. hilsen ts :)

• Liker 1
Skrevet

Njaa... Nå betaler jeg 3000 i leie pr mnd for et helt hus ;) Kommer nok litt an på hvor man bor i landet det... Har som sagt ikke prioritert sparing til bolig, fordi jeg regner med at det faktisk ikke blir aktuelt likevel med min inntekt alene. hilsen ts :)

Desto større grunn til å spare når du bor så billig. Du kan ikke regne med å gjøre det resten av livet. Det at du har ikke har spesielt høy inntekt burde også være en grunn til å spare på forhånd, ikke til å la være å gjøre det. Det blir ikke enkel økonomi av det hvis du vil kjøpe bolig sammen med noen som har spart opp noen hundre tusen i egenkapital, mens du bare har litt og heller ikke kan spare spesielt mye for å ta igjen den andre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har utbetalt ca 22 000 i måneden, og har akkurat kjøpt bolig med samboeren. Jeg bruker 2000 til studielån, ca. 2100 til BSU, 7000 til boliglån og husleie. Jeg har ikke full oversikt over andre utgifter enda, men setter over 3500 til regningskontoen (jeg tror dette er mer enn nok). Jeg sparer ca 1500 i måneden til buffer/ferie, og jeg sparer 500 til en bestemt ting som jeg ønsker meg. Resten bruker jeg på mat, og annet jeg måtte ønske.

Før vi kjøpte bolig, sparte jeg 9000-10000 hver måned til egenkapital.

Etter at jeg begynte med faste trekk fra brukskonto til regningskontoen, lånkontoen og sparekontoen, fikk jeg et mer avslappet forhold til økonomien. Jeg vet nå at jeg har satt av nok penger til både faste og ikke-faste regninger, og det jeg har på brukskontoen kan jeg bruke fritt uten å tenke på at det må bli igjen noe til regninger. Jeg sparer også det jeg må spare, og jeg kan spare mer om nødvendig. Jeg føler jeg har en fri økonomisk stilling.

Anonymous poster hash: 19abf...d38

• Liker 1
Skrevet

Jeg har utbetalt ca 22 000 i måneden, og har akkurat kjøpt bolig med samboeren. Jeg bruker 2000 til studielån, ca. 2100 til BSU, 7000 til boliglån og husleie. Jeg har ikke full oversikt over andre utgifter enda, men setter over 3500 til regningskontoen (jeg tror dette er mer enn nok). Jeg sparer ca 1500 i måneden til buffer/ferie, og jeg sparer 500 til en bestemt ting som jeg ønsker meg. Resten bruker jeg på mat, og annet jeg måtte ønske.

Før vi kjøpte bolig, sparte jeg 9000-10000 hver måned til egenkapital.

Etter at jeg begynte med faste trekk fra brukskonto til regningskontoen, lånkontoen og sparekontoen, fikk jeg et mer avslappet forhold til økonomien. Jeg vet nå at jeg har satt av nok penger til både faste og ikke-faste regninger, og det jeg har på brukskontoen kan jeg bruke fritt uten å tenke på at det må bli igjen noe til regninger. Jeg sparer også det jeg må spare, og jeg kan spare mer om nødvendig. Jeg føler jeg har en fri økonomisk stilling.

Jeg er for øvrig 27 år gammel.

Skrevet

Takker for alle svar, og konkluderer med at mine venner har rett :) Jeg bør nok spare mer, og tenke litt lenger frem i tid ja... Skal sette opp budsjett og gjøre faste trekk til regningskonto og bsu.

• Liker 1
Skrevet

Er 23. Har alltid vært glad i god mat, reise, dyre klær. Unner meg mer nå ettersom jeg har kjøpt leilighet. Da har jeg endel bundet opp i en investering og føler at jeg kan kjøpe meg noe når jeg har penger til overs.

Pleier uansett å kutte ned på noe for å bruke på noe annet. Bor i London og transport her er dyrt - hender jeg går selv om det er ganske langt for å spare transportpenger. Selger også klær jeg ikke bruker eller som ikke passer, får med meg tilbud og salg. Når jeg har til overs kjøper jeg meg noe nytt eller tar en weekendtur til Paris eller New York.

Mitt forhold til penger er nok litt slik at jeg alltid føler jeg må ha mer. Vil ha ordentlig god råd og en mann med det samme før jeg slår meg til ro.

Anonymous poster hash: 30638...40c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...