AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #2 Skrevet 27. desember 2013 Som regel er det palmeolje da ja. Anonymous poster hash: c1e6d...7ac
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #4 Skrevet 27. desember 2013 Tommelfingerregel: Om det ikke er spesifisert hvilken olje det er, er det ofte palmeolje. Unngå. Vegetabilsk olje, 'diverse oljer' og lignende går under her. Kokosolje er kokosolje. Anonymous poster hash: fb61d...ad2 1
Supraspinatus Skrevet 27. desember 2013 #5 Skrevet 27. desember 2013 Fra nyttår blir det ikke lenger lov å merke uspesifikt. Forøvrig er ikke palmeolje nødvendigvis bedre eller verre enn andre mettede fett. Det er alltid hvilken kilde de har fått det fra som er viktig. Kornoljer er også noe en bør være skeptisk til. 3
Gjest Belle âme Skrevet 27. desember 2013 #6 Skrevet 27. desember 2013 Fra nyttår blir det ikke lenger lov å merke uspesifikt. Forøvrig er ikke palmeolje nødvendigvis bedre eller verre enn andre mettede fett. Det er alltid hvilken kilde de har fått det fra som er viktig. Kornoljer er også noe en bør være skeptisk til. Ka er kornolje??
Supraspinatus Skrevet 27. desember 2013 #7 Skrevet 27. desember 2013 (endret) Ka er kornolje?? Olje fra korn, og forsåvidt frø også. Solsikke, mais, soya, etc. Raps er et halv-unntak. Raps har mye enumettet fett, men den har fortsatt mye flerumettet i forhold til olivenolje, osv. Flerumettet fett av typen omega-6 trenger vi, men den får vi i oss så lett at en egentlig bør være litt forsiktig med å aktivt oppsøke den. I kroppen kan man forenkle det og si at fettsyrene brukes til det motsatte av omega-3-fettsyrer. Som vi får i oss for lite av. Mettet fett, forutsatt at det ikke er tuklet med, er sannsynligvis like nøytralt som enumettet fett. Det kan dog være noe variasjoner fra de forskjellige fettsyrene. Det er ikke helt klart. Likevel er det ingen grunn til å unngå mettet fett fra naturlige kilder. Eneste argumentet måtte i såfall være at det er uetisk. Slik som mesteparten av palmeoljen er. Endret 27. desember 2013 av Supraspinatus 2
Gjest Belle âme Skrevet 27. desember 2013 #8 Skrevet 27. desember 2013 Takk for svar! Olje fra korn, og forsåvidt frø også. Solsikke, mais, soya, etc. Raps er et halv-unntak. Raps har mye enumettet fett, men den har fortsatt mye flerumettet i forhold til olivenolje, osv. Flerumettet fett av typen omega-6 trenger vi, men den får vi i oss så lett at en egentlig bør være litt forsiktig med å aktivt oppsøke den. I kroppen kan man forenkle det og si at fettsyrene brukes til det motsatte av omega-3-fettsyrer. Som vi får i oss for lite av. Mettet fett, forutsatt at det ikke er tuklet med, er sannsynligvis like nøytralt som enumettet fett. Det kan dog være noe variasjoner fra de forskjellige fettsyrene. Det er ikke helt klart. Likevel er det ingen grunn til å unngå mettet fett fra naturlige kilder. Eneste argumentet måtte i såfall være at det er uetisk. Slik som mesteparten av palmeoljen er.
Gjest Inferno Skrevet 27. desember 2013 #9 Skrevet 27. desember 2013 (endret) . Endret 27. desember 2013 av Inferno
Pringle Skrevet 27. desember 2013 #10 Skrevet 27. desember 2013 Olje fra korn, og forsåvidt frø også. Solsikke, mais, soya, etc. Raps er et halv-unntak. Raps har mye enumettet fett, men den har fortsatt mye flerumettet i forhold til olivenolje, osv. Flerumettet fett av typen omega-6 trenger vi, men den får vi i oss så lett at en egentlig bør være litt forsiktig med å aktivt oppsøke den. I kroppen kan man forenkle det og si at fettsyrene brukes til det motsatte av omega-3-fettsyrer. Som vi får i oss for lite av. Mettet fett, forutsatt at det ikke er tuklet med, er sannsynligvis like nøytralt som enumettet fett. Det kan dog være noe variasjoner fra de forskjellige fettsyrene. Det er ikke helt klart. Likevel er det ingen grunn til å unngå mettet fett fra naturlige kilder. Eneste argumentet måtte i såfall være at det er uetisk. Slik som mesteparten av palmeoljen er. Og så er det mistenkt at kjøtt fra dyr som har spist korn (mais) har de samme skadelige effektene som (for mye) korn i kosten har. Helst skal vi spise kjøtt og drikke melk fra dyr som bare har spist gress. Det vet jeg ikke hvordan jeg skal få tak i, eller om jeg har råd til det - eller hvordan det evt kan garanteres, eller om problemstillingen er ekte...
Supraspinatus Skrevet 27. desember 2013 #11 Skrevet 27. desember 2013 Og så er det mistenkt at kjøtt fra dyr som har spist korn (mais) har de samme skadelige effektene som (for mye) korn i kosten har. Helst skal vi spise kjøtt og drikke melk fra dyr som bare har spist gress. Det vet jeg ikke hvordan jeg skal få tak i, eller om jeg har råd til det - eller hvordan det evt kan garanteres, eller om problemstillingen er ekte... Ja. Kraftfor er somoftest soya(pellets) her i Europa. Og dette gir en mer ugunstig fettsyresammensetning, men alene er ikke dette en grunn til å unngå kjøtt. Det er veldig få som bare bruker gress i Norge, spesielt storfe, men det finnes økologiske gårder som lar dyrene beite fritt om sommeren og bruker noe surfôr, og litt kraftfor (før kalving). Litt avhengig av hvor du bor går det an å bestille rett fra gårdene og så får du f.eks. 12-20kg storfe ferdig stykket. Jeg betaler 160kr kiloet, som er en svært konkurransedyktig pris. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå