AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #1 Skrevet 27. desember 2013 Jeg har en liten forfatter i magen, og har et påbegynt manus jeg gjerne skulle ha fått vurdert. Men hvem, hvor og hvordan går man frem når man ønsker å "lodde stemningen" ifht manuset sitt? Noen som har noen gode tips til en forfatterspire? (Og nei, jeg tror ikke man blir rik av dette, det er mest for morro skyld jeg har lyst til å få manuset vurdert). Anonymous poster hash: f880f...0fa
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #2 Skrevet 27. desember 2013 Du må leverer det til de forlagene du vil skal lese igjennom manuset ditt. De forskjellige forlagene har sine egne redaktører (evnt kontakt med frilansredaktører), som så leser igjennom manuset. Liker de det, så vil de sikkert jobbe litt med manuset, for å forbedre dette. Legg ved et godt synopsis av boka også. Dette er det første de leser, og dette må selge bokmanuset for at de skal lese videre. Men vær også obs på at kun et fåtall blir lest igjennom fra perm til perm. Jeg tok imot en hel haug med manuser da jeg jobbet i forlagsbransjen, og kun en liten brøkdel av disse ble lest. De med et godt synopsi ble prioritert. Anonymous poster hash: 08369...f29
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #3 Skrevet 27. desember 2013 Du gjør meg nysgjerrig. Kan du legge ut synopsis her? Anonymous poster hash: 7c3a8...e10
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #4 Skrevet 27. desember 2013 Kan noen beskrive hvordan et "synopsis" er? Men hvorfor leser de ikke alle fra perm til perm? Anonymous poster hash: 0245c...6ba
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #5 Skrevet 27. desember 2013 De har ikke sjangs i havet til å lese alle manus. Det kommer mange manus inn hele tiden, og de rekker kanskje å lese 4-5 % av de fra perm til perm. Anonymous poster hash: 08369...f29 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #6 Skrevet 30. desember 2013 Føler meg litt dum: men hva er en god synopsis da? Hva skal til for å fange oppmerksomheten? Og hvem og hvor sender man? Skal man liksom bare google opp forlag? Håper virkelig noen kan gi meg noen gode svar på dette! Anonymous poster hash: f880f...0fa
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2013 #7 Skrevet 30. desember 2013 Kjenner du absolutt ingen bokforlag? Det finnes ganske mange forlag i dette landet og du bør lese deg opp på de alle. Alt fra de små nisjeforlagene, til de store og omfattende. Hva slags stil er boka di? Kiosklitteratur? Storverk? Selvhjelpsbok? Biograf? Håndarbeide? Hobby? Roman? Krim? Det du må gjøre, er å vurdere din bok og finne ut hvilken sjanger denne passer best inn i, så må du søke igjennom alle forlag og se hvilke av disse forlag, som gir ut bøker i din sjanger. Et synopsi kan være noe ala det som står bakpå en bok. Du vet den korte teksten bakpå boka. Denne er der for å selge boka og er en kjapp summering av bokas innhold. Et godt synopsi, som du legger ved boka, bør være noe ala dette men kan godt være litt lengre. Du bør bruke tiden fremover på å lære deg bokbransjen. Bruk Google for alt det er verdt og søk og let etter informasjon. Når du har dette på plass, så finner du aktuelle epostadresser til de forskjellige forlag, og mailer over boka til denne epostadressen. Anonymous poster hash: 08369...f29 1
Anneline80 Skrevet 30. desember 2013 #8 Skrevet 30. desember 2013 Dersom du går inn på forlagenes nettsider, ligger det gjerne artikler der om hvordan du går frem for å levere inn manus eller om du har en idé til en bok. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Legg det i hvert fall ikke ut her, som noen prøver seg med lenger opp! Forlagene har gjerne informasjon på nettsidene sine om hvordan man kan levere manus Anonymous poster hash: e2463...dc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå