AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #1 Skrevet 27. desember 2013 Hei! Jeg har noen spørsmål som jeg håper å få litt hjelp til. Har ikke så veldig mye peil på hva som skjer når man mottar arv eller store beløp.. Det har seg sånn at jeg arver 100.000 fra min mormor i januar/februar. Først og fremst vil jeg understreke at jeg vil at disse pengene blir spart og at jeg ikke bruker noe av det. Litt som nødpenger eller evt. samle opp renter på konto. I forhold til denne arven har jeg noen tanker og spørsmål: Det har seg slik at jeg for tiden går på Nav. Jeg har deltidsjobb men jeg tjener ikke nok til husleie (som jeg deler med samboer), derfor får jeg støtte til livsopphold. Er det noen mulig måte å unngå at NAV sier at jeg må bruke arven min fremover, fremfor å søke støtte hos de? Jeg må vel kanskje si ifra til skatteetaten at jeg har fått arv? Hvordan gjøres dette, og skatter jeg mer og blir satt opp med høyere formue på grunn av beløpet? Jeg skal søke skole til høsten. Vil arven ødelegge for muligheter for stipend og/eller lån? Takker så mye for all hjelp Anonymous poster hash: 76e87...757
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #2 Skrevet 27. desember 2013 Jeg tror NAV kan trekke fra arven din ja. Fra neste år det det ikke arveavgift, men du må oppgi det pga formue. Anonymous poster hash: 15315...d3a 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #3 Skrevet 27. desember 2013 Tror også at NAV sier at du må bruke arvepengenr til livsopphold. Jeg tror ikke at det har noe å si når du skal søke om stipend/lån. Anonymous poster hash: b13a3...c80 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #4 Skrevet 27. desember 2013 Nav kommer til å kreve at du bruker av pengene. Anonymous poster hash: 8724d...fd9 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #5 Skrevet 27. desember 2013 NAV sjekker formuen din, ja. Ikke at det er relevant, men jeg synes også det er helt riktig at de krever at du benytter deg av dine egne midler til livsopphold. Anonymous poster hash: 2b858...fc1 17
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #6 Skrevet 27. desember 2013 Hva mener du? Sier du at man skal kunne spare så mye penger man vil og ha det i banken, mens nav dekker utgiftene? Sorry men sånn funker det ikke...Anonymous poster hash: 7acf8...05f 14
nojac Skrevet 27. desember 2013 #7 Skrevet 27. desember 2013 (endret) Jeg skal søke skole til høsten. Vil arven ødelegge for muligheter for stipend og/eller lån? Ingen fare. Du må ha over 357 000 i formue før Lånekassen begynner å avkorte. Endret 27. desember 2013 av nojac
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #8 Skrevet 28. desember 2013 Hva mener du? Sier du at man skal kunne spare så mye penger man vil og ha det i banken, mens nav dekker utgiftene? Sorry men sånn funker det ikke...Anonymous poster hash: 7acf8...05f Kjære vene, jeg mente ikke at jeg håper å sitte på 100.000 og sutre når jeg ikke får sosialhjelp. Prøver kun å orientere meg her, og se frem til at jeg kan stå på egne ben - med eller uten arv i bakhånd Anonymous poster hash: 76e87...757
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #9 Skrevet 28. desember 2013 Kjære vene, jeg mente ikke at jeg håper å sitte på 100.000 og sutre når jeg ikke får sosialhjelp. Prøver kun å orientere meg her, og se frem til at jeg kan stå på egne ben - med eller uten arv i bakhånd Anonymous poster hash: 76e87...757 Men du skjønner vel at sosialhjelp er til de som ikke har penger til å klare seg, så nå når du får 100.000 kr vil ikke du falle i den kategorien? Sier seg vel selv det Anonymous poster hash: 28b60...42b 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #10 Skrevet 28. desember 2013 Hvis dette er forskudd på arv bør du be bestemor vente. Anonymous poster hash: fb9cd...ee8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #11 Skrevet 28. desember 2013 Men du skjønner vel at sosialhjelp er til de som ikke har penger til å klare seg, så nå når du får 100.000 kr vil ikke du falle i den kategorien? Sier seg vel selv det For alt jeg vet kunne det hende at de tar hensyn til at folk vil spare i fire-fem måneder før de skal studere. Jeg skjønner at hjelpen er for de som ikke har penger, men en kamerat av meg fikk sosialhjelp de to siste månedene før han skulle studere, selv om han hadde fått en veldig stor bursdaggave. Det visste Nav om. Så det sier ikke nødvendigvis seg selv for meg, for jeg vet ikke hvordan systemet fungerer på alle måter. Det er derfor jeg søker hjelp her Hvis dette er forskudd på arv bør du be bestemor vente. Ikke på forskudd, desverre. Hun døde i november, og det er vel arveoppgjør og slikt i mellomtiden. Jeg er litt redd for at jeg kan komme til å skylde Nav penger, når jeg får arven. Hvordan fungerer dette? Jeg har jo fått støtte en stund nå. Jeg vil ikke trenge støtte når jeg får arven, så da trapper jeg vel bare opp og sier at jeg ikke lenger trenger støtte..? Men hva om de tenker at jeg har fått så mye utbetalt at jeg bør betale tilbake, når jeg først har mye penger på konto? Anonymous poster hash: 76e87...757
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #12 Skrevet 28. desember 2013 Du plikter å informere Nav om endringer vedrørerende inntekt og formue. Om du ikke informerer de og det blir oppdaget vil du bli skyldig alle utbetalinger fra Nav etter at du ble formuende. Anonymous poster hash: 067ff...638 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #13 Skrevet 28. desember 2013 Du plikter å informere Nav om endringer vedrørerende inntekt og formue. Om du ikke informerer de og det blir oppdaget vil du bli skyldig alle utbetalinger fra Nav etter at du ble formuende.Anonymous poster hash: 067ff...638 Vel... "formuende" er vel litt drøyt å si... Det betyr virkelig rik og velstående, og det er man ikke med den arven minus div. arveavgifter (28% om foreldrene fremdeles lever).. Anonymous poster hash: 2f4b8...e37
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #14 Skrevet 29. desember 2013 Vel... "formuende" er vel litt drøyt å si... Det betyr virkelig rik og velstående, og det er man ikke med den arven minus div. arveavgifter (28% om foreldrene fremdeles lever).. Anonymous poster hash: 2f4b8...e37 Det betyr bare at man har formue, det finnes ingen beløpsgrense. Arveavgift finnes snart ikke lenger. Anonymous poster hash: 067ff...638 1
Gjest avocadoen Skrevet 29. desember 2013 #15 Skrevet 29. desember 2013 Tror også at NAV sier at du må bruke arvepengenr til livsopphold. Jeg tror ikke at det har noe å si når du skal søke om stipend/lån.Anonymous poster hash: b13a3...c80 Jo, er regler om dette når man skal søke om stipend og lån. Eneste unntak er VGS.
Stormborn Skrevet 29. desember 2013 #16 Skrevet 29. desember 2013 Du kommer ikke til å få beholde noe støtte med så mye på konto... Foreldre får beskjed om å bruke sparepengene til barna før de får hjelp, så håper virkelig det gjelder andre også
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #17 Skrevet 29. desember 2013 Det betyr bare at man har formue, det finnes ingen beløpsgrense. Arveavgift finnes snart ikke lenger.Anonymous poster hash: 067ff...638 Slå opp uttrykket "formuende" du Anonymous poster hash: 2f4b8...e37
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #18 Skrevet 29. desember 2013 Det betyr bare at man har formue, det finnes ingen beløpsgrense. Arveavgift finnes snart ikke lenger.Anonymous poster hash: 067ff...638 Enten finnes eller finnes ikke arveavgiften. Det er ingenting flytende med det. Får man utbetalt arv i 2013 er det arveavgift. Anonymous poster hash: 2f4b8...e37
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #19 Skrevet 29. desember 2013 Ett vesentlig spørsmål her er vel kanskje hva slags støtte du får fra NAV??? Er det dagpenger, sosialstønad..hva??? Det er veldig vesentlig. Får du dagpenger trekker de deg ikke. Sosialstønad er bare hvis man ikke har andre midler til rådighet, og det har du jo hvis du får arv. Så lenge de kan kreve at folk selger hus og bil, og lever av overskuddet fra salget hvis de sitter igjen med noe før de får sosialstønad (om det enn bare er for en liten periode og ødelegger økonomien til folk fullstendig), så håper jeg det samme gjelder ved arv. Anonymous poster hash: bf483...8fd
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2013 #20 Skrevet 29. desember 2013 Ett vesentlig spørsmål her er vel kanskje hva slags støtte du får fra NAV??? Er det dagpenger, sosialstønad..hva??? Det er veldig vesentlig. Får du dagpenger trekker de deg ikke. Sosialstønad er bare hvis man ikke har andre midler til rådighet, og det har du jo hvis du får arv. Så lenge de kan kreve at folk selger hus og bil, og lever av overskuddet fra salget hvis de sitter igjen med noe før de får sosialstønad (om det enn bare er for en liten periode og ødelegger økonomien til folk fullstendig), så håper jeg det samme gjelder ved arv. Anonymous poster hash: bf483...8fd "Det har seg slik at jeg for tiden går på Nav. Jeg har deltidsjobb men jeg tjener ikke nok til husleie (som jeg deler med samboer), derfor får jeg støtte til livsopphold." Støtte til livsopphold = sosialstønad TS, du må selvsagt melde fra og du vil selvsagt ikke motta sosialstønad når du har 100 000 tilgjengelig på bok... Anonymous poster hash: 67f23...3c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå