Gå til innhold

Mors nye kjæreste er voldelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemamma til ei jente på 4 år. Før jul fikk vi beskjed om at hennes mors nye kjæreste har banket opp mor, mor og jenta har dratt til jentas mormor og denne mannen har fått besøksforbud. Det kommer også frem i samtalen at han også har besøksforbud mot sin eks. Idag ringer mors mor til far (min samboer) og forteller at mor har gått tilbake til denne mannen og tatt med seg jenta til han, og at hun er fryktelig bekymret for jenta (min stedatter). Vi blir jo også bekymret, og lurer litt på hvordan vi skal gjøre det herfra? Vi skal hente henne i morgen og ha henne i fem dager (samvær i forbindelse med nyttår). Men jeg kjenner at det er skummelt å skulle levere henne til mor og denne mannen igjen. Hva nå? Noen gode råd til hvordan vi kan løse dette?

Anonymous poster hash: 02dd5...ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv vokst opp med mor som bodde med voldelig samboer, og det skadet meg ganske dypt.

Det var verre enn årevis med rusmisbruk og alt som følger med det - å bevitne vold gav meg varige angstproblemer, selv nå som voksen. Selv om jeg aldri ble slått, så var angsten og frykten der - og det var en grusom opplevelse.

Så mitt råd til dere er å ta kontakt umiddelbart med barnevern og de instanser som måtte kunne gi dere midlertidig omsorgsrett - så kan mor besøke barnet så mye hun vil hjemme hos dere.

Det er viktig at dere ikke fratar barnet kontakt med mor - men skjermer henne totalt fra denne mannen dersom dere kan.

Mor kommer ikke til å forlate ham med det første når hun først har gått tilbake igjen.

Det er ikke sikkert dette er enkelt gjennomførbart, men det er deres ansvar som voksne å gjøre alt dere kan for å beskytte barnet. Og det betyr at hun bor hos dere sålenge mor velger å bli hos denne mannen.

Anonymous poster hash: e8f96...794
  • Liker 7
Skrevet

Barnevernstjenesten snarest. Om dere lar jenta bo hos voldelig stefarar stiller dere svakere ved evnt omsorgsovertakelse. Dere MÅ melde dette

Anonymous poster hash: e157f...82f

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Begynn med barnevernet - be om råd.

Barnet skal ikke bo under forhold som dette.

Skrevet

Ville helt klart tatt kontakt med barnevernet.

Barn skal slippe å leve sammen med voldelige mennesker og selvom denne mannen ikke legger en hånd på barnet så vil det skade barnet å se mammaen sin bli banka opp av kjæresten.

Hvis dere vet om dette og ikke gjør noe så er dere på en måte medskyldige

Anonymous poster hash: faeea...1e9

Skrevet

Ta kontakt med barnevernet øyeblikkelig. Hvis hun har blitt banket opp før, kommer hun helt sikkert til å bli det igjen. Og det er ett skadelig miljø for barnet. Hvis dere ikke har hatt noen problemer med samvær tidligere, så vil de helt sikkert lytte til dere, og hjelpe dere gjør det som er best for barnet. Hvis dere vet om dette, og noe skjer, vil jeg si at dere er like medskyldige som den som faktisk slår. Man skal aldri med viten og vilje la barn bo i slike miljøer. Det er de voksnes ansvar å gjøre alt i deres makt for å hindre det. Neste gang kanskje han banker opp barnet også. Vold blir sjelden bedre.

Anonymous poster hash: 7a78c...f65
Skrevet (endret)

Min manns sønn opplevde det samme.. Eksen hans var en magnet for dårlige menn, og gutten ble dradd inn og ut av voldelige forhold helt til moren blir samboer med den verste..

Han angrer den dag i dag på at han ikke gjorde noe.. Sønnen er i dag en av de barna som droppet ut av vgs og har ingen fast jobb .. sliter psykisk og sliter med å finne meningen med livet .. I bloggen kan man lese om minnene han har om den voldelige stefaren ..

At mormor og utrykker sin redsel for hva som kan skje , -og tar kontakt med dere er et stort varsko !!

Ville kontaktet barnevernet, og vært klar til å ta hovedomsorgen for barnet om mor velger å leve m denne mannen ..

Endret av Lexandra
Skrevet

Dere har jo egentlig ikke så mange valg her, TS, ettersom det eneste riktige å gjøre er å ta kontakt med barnevernet. Det at mannen har besøksforbud mot eksen sin pga vold og fikk besøksforbud mot din manns eks pga vold taler vel ikke akkurat til mors fordel her når hun velger å dra med datteren sin tilbake dit.

Det er bare en ting dere kan gjøre og det er å ta kontakt med barnevernet i dag, forklare saken og spørre hva dere skal gjøre. Det er ikke forsvarlig at jenta er der sammen med en voldelig stefar og en kuet mor, og det tror jeg mormoren hennes også sier seg enig i. Hvis ikke hadde hun ikke ringt.

Skrevet

Ts her.

Vi ringte barnevernsvakten i går kveld, og forhørte oss litt. De rådet far til å ha en prat med mor og kontakte advokat på mandag. Da far ikke har foreldreansvar så tar vi en stor sjanse ved å legge inn en evt bekymringsmelding, da jenta ikke blir plassert hos oss hvis bv fjerner jenta fra mor. Bv rådet far til å få tvunget igjennom foreldreansvar (mor nekter å skrive under) så fort som mulig.

Skrevet

Ikke direkte relevant kanskje, men det kan jo vise seg å bli det etterhvert:

Hvorfor i all verden har han ikke for lengst tvunget gjennom foreldreansvar tidligere??

Mor kan faktisk ikke nekte ham det.

Skrevet

Ts her.

Vi ringte barnevernsvakten i går kveld, og forhørte oss litt. De rådet far til å ha en prat med mor og kontakte advokat på mandag. Da far ikke har foreldreansvar så tar vi en stor sjanse ved å legge inn en evt bekymringsmelding, da jenta ikke blir plassert hos oss hvis bv fjerner jenta fra mor. Bv rådet far til å få tvunget igjennom foreldreansvar (mor nekter å skrive under) så fort som mulig.

Det forstår jeg godt, har man ikke foreldreansvar så har man ikke det. Men det er likevel gode muligheter til å få tvunget det gjennom. En mor som med viten og vilje bor hos en mann som slår henne og som lar datteren også bo der og som videre nekter å skrive under på at far også har foreldreansvar stiller ikke så veldig sterkt.

Og uansett om hun ikke blir plassert hos dere vil en evt. fosterfamilie være uendelig mye bedre enn et voldelig hjem i mellomtiden.

Anonymous poster hash: 18166...413

Skrevet

Men må bare si at dere reagerer eksemplarisk rolig. Tilsynelatende i denne tråden hvertfall. Jeg vet ikke om jeg hadde greid å være like rolig, hadde ekskona mi bodd hos en voldelig mann med felles barn så tror jeg at det hadde svartnet for meg og at jeg hadde tatt og besøkt han med hagla på slep. Men det er selvfølgelig ingen god løsning og det vil jo slå tilbake på en senere. Forsøk å løse det lovlig uten vold først, for begår man en voldshandling mot denne mannen så vil BV og myndighetene kunne bruke det mot han senere i forhold til overtakelse av omsorgen.

Anonymous poster hash: 18166...413
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Det er nå sendt en bekymringsmelding til barnevernet, fra noen i mors nærmeste familie. Mor har visst ikke fått vite det ennå. Far (min samboer) hadde en lang prat med mor, hvor mor mente at hun hadde trekt anmeldelsen på sin nye kjæreste. Og at hun ikke kom til å gå fra han, men hun skulle "leve et dobbeltliv", altså at hun kun skulle treffe sin kjæreste når datteren var hos oss. Hun sa også at hun selv skulle kontakte barnevernet og få et møte med de. Hva hun vil oppnå med det vet jeg ikke. Det høres slemt ut, men mor er ung (min stedatter er et resultat av en ons), og hun er nok litt korttenkt dessverre. Det positive er at mor har gått med på å skrive delt foreldreansvar, etter at far forklarte at i verste tilfelle så blir jenta plassert i fosterhjem og ikke hit til oss. Noen som vet om de må på familievernkontoret for å fikse det? Eller kan det gjøres ved å sende inn noen papirer et sted? Mor og far skal på FVK 8.jan men far skulle helst hatt smart i orden i går, tror jeg. Takk for svar til alle :klem:

Skrevet

Delt foreldreansvar kan mor og far dra sammen og ordne på nærmeste likningskontor. Lykke til!

Skrevet

Far bør fikse papirene imorgen tidlig, før bv rekker å foreta seg noe! Hadde jeg værtfar, hadde jeg ringt likningskontoret imorgen så snart det åpnet, spurt om det var riktig sted og om det kunne gjøres idag eller om man trenger avtale, om nødvendig presset på for avtale samme dag. Så hentet mor på jobb, skysset henne galant til kontoret for underskriving og tilbake etterpå.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det må leveres personlig og partene må identifisere seg.

Ja men de kan iallefall printe ut, og fylle ut. Så er det gjort iallfall.. Og gå på ligningskontoret og levere med ID

Det står forresten avtalen skal sendes till folkeregisteret till den kommuns barnet er bosatt. Så ser ut for meg at man kan sende det inn…

Endret av Molte
Gjest Blondie65
Skrevet

Ja men de kan iallefall printe ut, og fylle ut. Så er det gjort iallfall.. Og gå på ligningskontoret og levere med ID

Det står forresten avtalen skal sendes till folkeregisteret till den kommuns barnet er bosatt. Så ser ut for meg at man kan sende det inn…

Ok - det var noe jeg leste på regjeringens hjemmesider. Uansett er det jo raskere å levere dette da det registreres som mottatt med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...