Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Plantelys

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart på tide å begynne å så de første frøene til neste hagesesong :hoppe:

Etter mye prøving og feiling med såing uten kunstig lys, har jeg bestemt meg for å investere i noen skikkelige plantelys i år, da jeg har relativt dårlig belysning fra få vinduer som rett og slett ikke gir nok lys :sukk: Har kikket og kikket rundt på nett, men finner ingen som ser noenlunde ok ut og som jeg har troen på at funker bra. Grunnen til at de må se ok ut er fordi jeg må ha de hengende i stuen i alle fall i 1-2 sesonger før de kan flyttes til hobbyrom, og da orker jeg rett og slett ikke å ha noen grelle lysstoffrør el. lignende. Noen som har noen erfaringer/ tips? :)

Skrevet (endret)

Jeg skulle til å foreslå en profflampe ala de som gir lys tilsvarende de gamle 300w/400w, men de er rimelig grelle. Skal man ha skikkelig utstyr går det ofte på bekostning av stilen.

Har sett et lite stativ med et lite lysrør med brett under som kunne passe i et dagligrom, men der var det ikke plass til mye du.

Edit: her er det http://www.nelson.se//shop/assets/shop_files/nelsongarden_belysning.pdf

Har forøvrig en rimelig skyhøy arealkostnad, husker ikke hva det kostet på hagesenteret jeg så det på, men det var nok rundt 1200-1300

Endret av absinthia
Skrevet

Jeg skulle til å foreslå en profflampe ala de som gir lys tilsvarende de gamle 300w/400w, men de er rimelig grelle. Skal man ha skikkelig utstyr går det ofte på bekostning av stilen.

Har sett et lite stativ med et lite lysrør med brett under som kunne passe i et dagligrom, men der var det ikke plass til mye du.

Edit: her er det http://www.nelson.se//shop/assets/shop_files/nelsongarden_belysning.pdf

Har forøvrig en rimelig skyhøy arealkostnad, husker ikke hva det kostet på hagesenteret jeg så det på, men det var nok rundt 1200-1300

Ja, den var ikke dum! Men den er nok altfor liten, ja :sukk: jeg tenkte mer på belysning til minimum 2 kvm. Men da vil det vel koste skjorten. Hmmm skal ikke være lett :vetikke: Takk for svar uansett! :blomst:

Skrevet

trenger vel ikke plantelys.Ville gått for et lysrør (eller2 ) fra clas ohls. eller lignendes

Med timer..

Skrevet

Det du trenger er lys med minst 100w (helst oppi 6-800) og kelvin rundt 5-6000. Alt annet er bare opphenging og staffasje. Hvorfor spesielle plantelys er så dyre vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: 8518a...f8e

Skrevet

Snart på tide å begynne å så de første frøene til neste hagesesong :hoppe:

Etter mye prøving og feiling med såing uten kunstig lys, har jeg bestemt meg for å investere i noen skikkelige plantelys i år, da jeg har relativt dårlig belysning fra få vinduer som rett og slett ikke gir nok lys :sukk: Har kikket og kikket rundt på nett, men finner ingen som ser noenlunde ok ut og som jeg har troen på at funker bra. Grunnen til at de må se ok ut er fordi jeg må ha de hengende i stuen i alle fall i 1-2 sesonger før de kan flyttes til hobbyrom, og da orker jeg rett og slett ikke å ha noen grelle lysstoffrør el. lignende. Noen som har noen erfaringer/ tips? :)

Tror nok du ha belage deg på å ha ihvertfall noen "grelle lamper", om du vil at plantene skal vokse bra. Eller flytte dem til et mer egnet rom der du kan dynge på med så mange grelle lamper du bare vil, uten å få interiørpolitiet på nakken.

LED kan kanskje være et kompromiss?

(For ordens skyld: jeg har ingen egen erfaring med plantebelysning)

Skrevet (endret)

Det du trenger er lys med minst 100w (helst oppi 6-800) og kelvin rundt 5-6000. Alt annet er bare opphenging og staffasje. Hvorfor spesielle plantelys er så dyre vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 8518a...f8e

6-800 w holder til minst 10 m2. Det er vel lux du mener? ( Kelvin bruker man i forhold til fyrkjeler og lignende) man regner lux pr kvadrat ettersom lux er avhengig av å treffe en flate før vi kan regne lysstyrken av det. I dette tilfellet vil man ha noen lux lys fra vinduet - kanskje et par hundre, alt etter hvor det er i rommet.

Men ja, i disse dager er det så mye bra lys å få kjøpt at om en ikke tar det så fryktelig seriøst med et fullverdig lysspekter, så kan man kjøpe vanlige ledlys eller lysrør hos Clas ohlson eller lignende, man drar jo nytte av at lyset som kommer fra vinduet har en grei spekter om ikke det man har er helt fullverdig - alle monner drar. Det viktigste er at lyskilden bruker mest mulig av wattene til lys og lite til varme, når man skal ha det hengende såpass lavt som en trenger med for eksempel en lyskilden på 40-100 watt, - ellers blir plantene bare sorgen.

Endret av absinthia
Skrevet

6-800 w holder til minst 10 m2. Kelvin bruker man stort sett når det gjelder veske, det er vel lux du mener ( kleven bruker man i forhold til fyrkjeler og lignende) man regner lux pr kvadrat ettersom lux er avhengig av å treffe en flate før vi kan regne lysstyrken av det. I dette tilfellet vil man ha noen lux lys fra vinduet - kanskje et par hundre, alt etter hvor det er i rommet.

Men ja, i disse dager er det så mye bra lys å få kjøpt at om en ikke tar det så fryktelig seriøst med et fullverdig lysspekter, så kan man kjøpe vanlige ledlys eller lysrør hos Clas ohlson eller lignende, man drar jo nytte av at lyset som kommer fra vinduet har en grei spekter om ikke det man har er helt fullverdig - alle monner drar. Det viktigste er at lyskilden bruker mest mulig av wattene til lys og lite til varme, når man skal ha det hengende såpass lavt som en trenger med for eksempel en lyskilden på 40-100 watt, - ellers blir plantene bare sorgen.

Nei, jeg mener og skriver kelvin. Altså lysfargen slik den er angitt på vanlige pærer. 6500 (eller deromkring) er det nærmeste "dagslys" en kommer og skal i følge eksperter være det lyset som mest fremmer bladvekst. Pærer med kelvin nær vanlige lyspærer er regnet som verdiløse uansett lux og w da det rett og slett er i feil spekter for plantene. 600 holder vel til noen kvadrat, ja, men bare til 10 om du vil ha lange spinkle spirer. Og det vil vi jo ikke.

Personlig holder jeg plantene levende gjennom vinteren på 125w på godt under kvadratmeteren, men da vokser jo ikke plantene (de skal bare overleve), så hva er poenget med å spire noe med så dårlig lys? For all del, 2-3 200w på 2 kvadrat eller 4-5 125w til samme areal duger til spiring, som er det ts leter etter.

Skrevet

Nei, jeg mener og skriver kelvin. Altså lysfargen slik den er angitt på vanlige pærer. 6500 (eller deromkring) er det nærmeste "dagslys" en kommer og skal i følge eksperter være det lyset som mest fremmer bladvekst. Pærer med kelvin nær vanlige lyspærer er regnet som verdiløse uansett lux og w da det rett og slett er i feil spekter for plantene. 600 holder vel til noen kvadrat, ja, men bare til 10 om du vil ha lange spinkle spirer. Og det vil vi jo ikke.

Personlig holder jeg plantene levende gjennom vinteren på 125w på godt under kvadratmeteren, men da vokser jo ikke plantene (de skal bare overleve), så hva er poenget med å spire noe med så dårlig lys? For all del, 2-3 200w på 2 kvadrat eller 4-5 125w til samme areal duger til spiring, som er det ts leter etter. Anonymous poster hash: 8518a...f8e

Jøss, man lærer noe nytt hver dag. Er dette mest brukt i forhold til lysspekteret til ledlamper? Kan bare huske å ha brukt kelvin i forbindelse med dimensjonering av fyrkjeler i forhold til røropplegg i veksthus. Kanskje var ikke dette brukt så mye i forbindelse med de gamle natriumdamps lampene. Husker rett og slett ikke om jeg så dette på pakkene eller i katalogene, men visste godt hvilke pærer vi ville ha og eksperimenterte litt med lysspekter.
Skrevet

trenger vel ikke plantelys.Ville gått for et lysrør (eller2 ) fra clas ohls. eller lignendes

Med timer..

Men lysrør er jo fryktelig grelle .. :sjenert:

Det du trenger er lys med minst 100w (helst oppi 6-800) og kelvin rundt 5-6000. Alt annet er bare opphenging og staffasje. Hvorfor spesielle plantelys er så dyre vet jeg ikke.

Tror nok du ha belage deg på å ha ihvertfall noen "grelle lamper", om du vil at plantene skal vokse bra. Eller flytte dem til et mer egnet rom der du kan dynge på med så mange grelle lamper du bare vil, uten å få interiørpolitiet på nakken.

LED kan kanskje være et kompromiss?

(For ordens skyld: jeg har ingen egen erfaring med plantebelysning)

I dette tilfellet er det jo dessverre meg som er interiørpolitiet da :sjenert: jeg takler ikke slike lys rett og slett, og siden jeg inntil videre må ha dette i stuen, prøver jeg å lete etter en bittelitt mer akseptabel løsning enn disse grusomme lysstoffrørene. Om et par sesonger har jeg forhåpentligvis bedre egnet plass til å plante på, og da er det jo ikke så farlig. LED lamper har jeg sett en del på, men synes egentlig jeg kan for lite om disse til å vite om de virkelig funker. Jeg får visst lese meg mer opp på det og gruble litt mer :)

Takk for svar alle sammen :blomst:

Skrevet

Jeg har satt av en plass i en kjellergang der jeg har en Ivar hylle (IKEA) der det i hver hylle har fire 36 watts lysrør over seg. Så får jeg se om det holder. På diverse hagefora er det de som mener at fargetemp. ikke spiller allverdens rolle så lenge man velger vanlige lysrør av den kaldere typen. Altså, man trenger ikke kjøpe inn spesialrør som ofte er svært dyre. Det er uansett kombinasjonen for varmt og for lite lys som gir dårlig resultat.

Skrevet (endret)

Jeg har satt av en plass i en kjellergang der jeg har en Ivar hylle (IKEA) der det i hver hylle har fire 36 watts lysrør over seg. Så får jeg se om det holder. På diverse hagefora er det de som mener at fargetemp. ikke spiller allverdens rolle så lenge man velger vanlige lysrør av den kaldere typen. Altså, man trenger ikke kjøpe inn spesialrør som ofte er svært dyre. Det er uansett kombinasjonen for varmt og for lite lys som gir dårlig resultat.

Smart, du må veldig gjerne dele hvilke erfaringer du får med det! :jepp: Jeg har planer om å gjøre noe tilsvarende med tiden, med hyller med lys over, på planterommet jeg planlegger :)

Endret av Rumle
Skrevet

Har du en liten lampett eller fem med E14-socket, kan du kjøpe Flora-pærer. De avgir et ganske behagelig lys og blir ikke så fryktelig grelle.

Hvis de fortsatt lager dem da... :sjenert:

Skrevet

Har du en liten lampett eller fem med E14-socket, kan du kjøpe Flora-pærer. De avgir et ganske behagelig lys og blir ikke så fryktelig grelle.

Hvis de fortsatt lager dem da... :sjenert:

Åhh dette høres spennende ut! :jepp: Takk for tipset! :blomst:

Skrevet

Hvis de fortsatt finnes, så får du kjøpt dem på Christiania belysning (vi hadde dem da jeg jobbet der for sånn...femten år siden...) eller muligens Clas Ohlson.

Annonse
Skrevet

Hvis de fortsatt finnes, så får du kjøpt dem på Christiania belysning (vi hadde dem da jeg jobbet der for sånn...femten år siden...) eller muligens Clas Ohlson.

Jeg skal sjekke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...