Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Streifet over en tråd som gikk på dette med bytte av gave, noe som er svært aktuelt i disse tider.

Saken gikk på at en kjæresten hadde kjøpt en "dyrere" gave (laptop i dette tilfellet), hvorav mottaker hadde sett for seg en annen laptop som sin neste maskin (merke er irrelevant).

Personlig synes jeg at det er problematisk at andre kjøper gaver av lavere kvalitet (funksjon og design), fordi man skal da være voldsomt takknemlig (noe jeg er), men sitter igjen med et dilemma i forhold til om jeg skal bytte gaven, da jeg i utgangspunktet ikke ønsket å gå til anskaffelse (gave eller ei) av denne type vare i den bestemte kvalitet (funksjon og design for dere som bare skummer igjennom).
Man blir på en måte "låst" og får ikke foreta egne valg. Bytter man den eller kjøper ny utenom, KAN den som ga gaven oppfatte det som at man ikke er takknemlig for gaven.

Spørsmålet mitt da er som følger;
Er man nødt til å godta en gave og ikke bytte den bare fordi den er dyr?

For dere som sier ja;
Hadde du blitt fornøyd om du hadde fått en helt standard kaffetrakter til 299,-, hvis du i utgangspunktet hadde spart opp eller sparte opp til en Moccamaster til 1000,- ev. Svart Presisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg hadde vært gavegiver, hadde jeg ikke blitt fornærmet om h*n byttet til noe annet. Jeg foretrekker at gavene jeg gir blir brukt - eller byttet til noe som blir brukt.

Anonymous poster hash: a697e...307
  • Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva er verst: en gave som ikke blir brukt eller en gave som blir byttet og deretter brukt?

Jeg har ikke plass hos meg selv til ting som ikke blir brukt, så her hadde det blitt byttet.

Skrevet

Jeg hadde byttet, og jeg hadde også blitt glad om mottaker hadde byttet dersom gaven ikke falt helt i smak.

Skrevet

Synes ikke man skal føle seg låst til noe bare fordi man får det i gave. Selv har jeg ikke noe problem med å bytte en gave, og jeg sørger alltid for at gaver blir gitt med byttelapp slik at det ikke er noe problem for mottaker å bytte dersom de skulle ønske noe annet. Det er lov å være selektiv, og kanskje enda mer når det gjelder spesifikke, dyre gjenstander som man gjerne skal bruke i mange år.

Skrevet

Sitter med det problemet selv - hadde spesifisert hva jeg ønsket meg (sa også eventuelt gavekort til butikken) - fikk nesten tilsvarende produkt (minus en essensiell del for meg...)

Problemet er også at jeg bare finner produktet i nettbutikker og uten byttelapp osv er jeg vel stuck med et produkt som koster 100-200 kr mindre enn det jeg ønsket meg. (Og ja jeg fikk ekstra gaver ved siden av som definitivt veier opp for prisforskjellen - men det var ikke det jeg ønsket meg) #"¤#"%

Konklusjonen blir vel at jeg får prøve ut produktet og om jeg ikke liker det jeg fikk får jeg kjøpe det jeg faktisk ønsket meg selv... Tror jeg må slutte å ønske meg ting... (vil jo ikke fortelle at det var feil som ble innkjøpt).

Anonymous poster hash: 378c5...5f3
Skrevet

Syns det er helt greit å bytte gaven og legge til penger slik at man får den man ønsket seg mest. Om det gjaldt en kaffitrakter så kan du jo si til vedkommende at "hver gang jeg lager kaffi så tenker jeg på deg..:)

Helt legitimt å bytte. Det er jo du som skal gledes med at noen gir en gave til deg, ikke gave giver :)

Skrevet

Syns det er helt greit å bytte gaven og legge til penger slik at man får den man ønsket seg mest. Om det gjaldt en kaffitrakter så kan du jo si til vedkommende at "hver gang jeg lager kaffi så tenker jeg på deg.. :)

Helt legitimt å bytte. Det er jo du som skal gledes med at noen gir en gave til deg, ikke gave giver :)

Ja, tenk så ergerlig å i stedet måtte tenke «æsj, hadde det ikke vært for den dumme giveren kunne jeg hatt en MoccaStar1001Goldwhatever i stedet for denne dumme trakteren» hver gang man laget kaffe.

Skrevet

Ja, tenk så ergerlig å i stedet måtte tenke «æsj, hadde det ikke vært for den dumme giveren kunne jeg hatt en MoccaStar1001Goldwhatever i stedet for denne dumme trakteren» hver gang man laget kaffe.

Kaffen hadde mest sannsynlig vært den samme...)

Skrevet

Jeg bytter gaver og vil at folk skal bytte de fra meg om de ikke er fornøyde. Jeg vil jo at gaven skal bli brukt.

Skrevet

Har litt av den problemstillingen nå faktisk. Vi ønsket oss spesifikt en gjenstad og vi har begrenset med lagringsplass. Vi fikk en annen gjenstand men som da mangler noen vesentligheter i forhold til den ønskede gjenstanden. Problemet er at gjenstanden vi fikk er kjøpt i en butikk vi ikke kan fordra med tanke på vareutvalg og stil og som i tillegg da kun gir ut byttelapp.

Jeg skjønner butikken og klandrer absolutt ikke de men det er litt frustrerende å sitte igjen med en papirlapp som vi ikke kan bruke til noen ting (jada, vi har forsøkt å selge den på Facebook etc). Når gavegiver som på forhånd visste at vi hadde et spesifikt ønske velger å tilsidesette dette blir jeg frustrert.

Anonymous poster hash: c50d1...cf2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...