Gå til innhold

Hvordan vedlikeholde skjærebrett av tre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dere som har skjærebrett av tre, hvordan vedlikeholder dere de?

Har fått et fint, dyrt skjærebrett av tre til jul, og på det står det:

"Remember: drizzle the board with mineral oil and rub it in with a dry cloth before use! Repeat this every day for about a week, then condition your boards once a month thereafter.

Wash your cutting boards in warm, soapy water after every use. dry with kitchen towel."

Synes det var ganske mye å gjøre, bare for et skjærebrett. Og hva er mineralolje? Hvor får jeg tak i det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg oljer mitt med matolje (oliven). Har ikke mineralolje på noe jeg lager mat på. Men det må som alle tregjenstander oljes med jevne mellomrom for å holde seg fint.

Anonymous poster hash: a51a9...d78

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Etter bruk så vasker jeg det med såpe og varmt vann. Törker godt av för jeg smörer det inn med matolje (blir stort sett rapsolje)

Har hatt mitt skjärebrett i ca 8-9 år nå, og det er like fint som da det var nytt, bortsett fra en liten skade i ett av hjörnene pga uhell

Gjest Lille-pus
Skrevet

Bruker vegetabilsk olje jeg også.

vasker for hånd med varmt vann, oppvaskbørste og en dråpe oppvaskmiddel. Tørker og innimellom smører jeg med f.eks. mais- eller rapsolje.

Bruker ikke olivenoljen på skjærefjølene, den er på en måte for kostbar til det ;)

Skrevet

Var da voldsomt. Jeg vasker mine - fra IKEA, 8 år gamle - med oppvaskkosten under rennende vann; er de veldig skitne bruker jeg også litt oppvaskmiddel. En gang i året/halvåret setter jeg dem inn med matolje (den billigste jeg har).

Skrevet

Stryker et lag med olje og lar det trekke inn? Thats it?

Anonymous poster hash: db8c1...3da
Skrevet

Trodde helt ærlig det ikke skulle være noe forskjell på å ha treskjærebrett i forhold til plastikk. Det nye skjærebrettet kommer jo til å få mer pleie enn jeg selv får.

• Liker 1
Skrevet

Mineralolje er det beste å bruke fordi denne ikke harskner så lett (selgers f.eks på IKEA). Olivenjolje ville jeg nok ikke brukt nettopp på grunn av faren for harsking... Jeg har lært av å vaske fjelene først i kaldt vann, så i varmt og skylle i kaldt til slutt. Tøker ogdt av dem til slutt.Bruker ikke oppvaskmiddel.. Har også ulike fjeler til kjøtt, fisk og grønnsaker.

Skrevet

Hva er mineralolje da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...