Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg Sony NEX-6 for litt siden, og skjønner ikke helt dette med plassen på minnekortet. Bruker et 4 GB SDHC-minnekort, og får kun plass til 37 bilder?! Ved bruk i speilreflekskameraet mitt fra Nikon var det plass til over 900 bilder på samme minnekort. Noe må være galt? Jeg skjønner bare ikke hva. Har satt bildestørrelsen til den minste under innstillinger.

Håper noen har noen svar til meg :) Takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje den også lagrer bilde som RAW? Du burde jo få flere enn så få bilder på et 4GB minnekort.

Skrevet

Kanskje den også lagrer bilde som RAW? Du burde jo få flere enn så få bilder på et 4GB minnekort.

Hva vil det si? *kanveldigliteomdetteher* :fnise:

Skrevet

Nå kan jeg ikke så mye om foto, men RAW brukes vel for at et gir en større mulighet til å redigere bildet etter det er tatt. Men andre kan sikker si litt mer om det. RAW filene pleier å være en god del større enn de vanlige bildene som blir tatt. Men du kan sjekke det selv om du for eksempel kobler den til en pc med kabel eller putter minnekortet inni. Da vil du enkelt se hva som tar plass.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Uansett om det er RAW eller ikke, så skal det være plass til mer enn 37 bilder på 4 GB. Det burde være plass til rundt 100, antageligvis noen flere.

Er du sikker på at det ikke er noe annet på minnekortet? Jeg vil anbefale at du gjør følgende tre ting (i prioritert rekkefølge):

1. Sørg for at bildene er flyttet fra minnekort og over på PC, formater så minnekortet i kameraet! Minnekort skal alltid formateres i den dingsen de skal brukes i.

2. Sjekk hva slags bilder som egentlig lagres. Hvis du vet hva RAW er og du kan tenkes å bruke det til noe, så bør du stille kameraet til å ta bilder i RAW, i tillegg til jpeg. Her kan jpeg fint ha beste kvalitet, det bør det uansett være. Hvis du ikke ser poenget med RAW, så kan du stille kameraet til å kun ta bilder i jpeg. Du skal da se at det blir plass til veldig mange flere bilder på minnekortet. Slå opp i manualen for å finne hvor du stiller dette, eventuelt søk på google.

3. Kjøp flere minnekort. Du bør ha minst to. Minnekort er såpass billig nå at du godt kan kjøpe noe større enn 4 GB.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Nå kan jeg ikke så mye om foto, men RAW brukes vel for at et gir en større mulighet til å redigere bildet etter det er tatt. Men andre kan sikker si litt mer om det. RAW filene pleier å være en god del større enn de vanlige bildene som blir tatt.

RAW er digitalkameraets svar på negativet fra filmdagene. En RAW-fil er rett og slett all informasjonen sensoren plukker opp når bildet tas. Det er mye større enn jpeg-filene nettopp fordi det inneholder så mye mer informasjon. RAW-filene "framkalles" så til et jpeg som er leselig for vanlige bildeframvisningsprogrammer. Fordelen med RAW er at man har svært mye mer å gå på i redigeringen. Når bildet er redigert ferdig og det skal bli et jpeg av det, så strippes det bort enorme mengder informasjon i den prosessen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...