AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #1 Skrevet 27. desember 2013 Dersom din far ble dement som gammel og som en følge av det begynte å interessere seg for barnebarnet på 9 år, hva ville du gjort? Han ser lystent på henne feks når hun bøyer seg, og ved et tilfelle ba han henne ta av buksa slik at han kunne ta bilder av henne (har hun fortalt). Hun er ikke mitt barn, men min søsters. Vi vet ikke hva vi skal gjøre! Han ville jo aldri gjort dette hvis han ikke var syk. (Frontaldement)Anonymous poster hash: 2b91c...842
litle_my Skrevet 27. desember 2013 #2 Skrevet 27. desember 2013 Det er jo ikke så mye å gjøre annet enn å begrense kontakten mellom dem, tenker jeg. Hvilken hensikt har det at de møtes? Husker han at hun er barnebarnet? Dersom de møtes for at barnebarnet skal kjenne bestefaren sin er det like lurt å la det være. Den personen hun møter nå er jo ikke bestefaren hennes i hodet sitt. Han har dere nok dessverre mistet allerede ... 19
Kosemose Skrevet 27. desember 2013 #3 Skrevet 27. desember 2013 Det er vel bare en ting å gjøre - begrense kontakten og følge veldig godt med. 1
duja Skrevet 27. desember 2013 #4 Skrevet 27. desember 2013 (endret) Dessverre er det ikke så mye å gjøre. Frontallappdemens er " værste sort" innen demens, og personlighetsforandring er ganske vanlig. Må nok bare følge godt med. Endret 27. desember 2013 av duja 3
Britt Banditt Skrevet 27. desember 2013 #5 Skrevet 27. desember 2013 Hadde ikke latt barnet mitt møte bestefaren lenger, mtp hva slags skade det kan føre til hos barnet. I hvert fall hadde jeg aldri latt henne være alene med han, og begrenset kontakten til det minimale. 9
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #6 Skrevet 27. desember 2013 Som andre sier: Det er trist, men man må bare begrense kontakten dem imellom. Husk at mannen ikke mener noe vondt med det, og han kan ikke noe for det. Samtidig er det dessverre ikke noen annen måte å takle dette på enn å holde dem fra hverandre. Han blir neppe bedre igjen, det vil bare utvikle seg. Ikke være slem med den gamle, demente mannen, han er uskyldig i dette, men han kan ikke omgås sitt barnebarn noe særlig, og i alle tilfeller ikke alene. Det er trist, men en del av livets realiteter, og det er deres jobb som voksne å løse dette ved å minimere kontakten. Demens er forferdelig, sånn er det dessverre bare. Anonymous poster hash: 4e96c...168 14
Favole Skrevet 27. desember 2013 #7 Skrevet 27. desember 2013 Vet ikke om jeg ville utsatt barnet mitt for det, det må jo være veldig ubehagelig for henne også. Om hensikten er at hun skal bli kjent med han er det jo nesten litt bortkastet ettersom han ikke er seg selv, så om hun har gode minner om bestefaren sin fra tidligere ville jeg heller latt henne beholde disse fremfor å danne seg nye minner hvor bestefar bare er ekkel. Om dere (og barnet!) vil at de skal treffes bør dere ihvertfall så godt det lar seg gjøre undersøke hvordan han er den dagen (men dette kan kjapt snu), bor han i institusjon kan dere snakke med personalet om han har en god eller dårlig dag, og alltid sørge for å ha en mulighet for å avbryte besøket for barnets del hvis han skulle snu. Det kommer ingenting positivt ut av det for noen av dem når han er slik, og ser da ikke poenget med at de skal utsettes for det. 7
Avalon Skrevet 27. desember 2013 #8 Skrevet 27. desember 2013 Enig i alle her. Begrens kontakten, evt null kontakt.
Catlin Skrevet 27. desember 2013 #9 Skrevet 27. desember 2013 Frontallappsdemens kan være svært utfordrende. En del av sykdommen er manglende innsikt i egen situasjon. Ofte ser du ukritisk adferd, manglende hemninger, utagerende adferd -også seksuelt, personlighetsforandringer. Mye av det som styrer dine impulser sitter i frontallappen. Så evnen til å vurdere hva som er - og ikke er, sosialt akseptabelt blir borte. Dette vil ofte bli værre og værre etterhvert som sykdommen blir værre. Mange ganger ser man at mye av det som "andre" demente ikke greier, vil en som har frontallappsdemens klare helt fint - f.eks hygiene, orientere seg om tid og sted. etc. Sykdommen kommer gradvis, så i begynnelsen kan det være vanskelig å identifisere symptomene. Adferden du beskriver, er en del av sykdommen. Viktig å ta grep her for å beskytte alle parter. Han må beskyttes fra seg selv - hadde han sett seg selv med friske øyne, kan det hende at han hadde satt stor pris på at dere tar noen nødvendige grep. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #10 Skrevet 27. desember 2013 Ville kuttet all kontakt mellom barnebarn og bestefar. Som mor har man plikt til å beskytte barnet sitt. Anonymous poster hash: 24c4f...2e0 1
Gjest Bud Skrevet 27. desember 2013 #11 Skrevet 27. desember 2013 TS, ikke les dette innlegget. Dere demenskyndige, fungerer demensen slik at den fjerner sperrer? Altså at denne pedofilien har ligget latent, gjerne vært en del av bestefarens seksuelle fantasier i alle år, men blitt tydeliggjort først nå som demensen har fjernet den moralske / flaue sperren? Eller er det som en annen skrev, at demens er personlighetsendrende?
Gjest HappyWaffle Skrevet 27. desember 2013 #12 Skrevet 27. desember 2013 min bestemor har demens, å hun har endret personlighet. det er nok mange grader av demens, men ser nå at hun er en helt annen person nå enn når jeg var liten. det er trist, men vi får ikke gjort noe med det desverre
Catlin Skrevet 27. desember 2013 #13 Skrevet 27. desember 2013 Frontallappsdemens vil fjerne en del sperrer. Det du før bare tenkte, vil du kanskje nå si høyt. Der du før ble sint og kjeftet litt, vil du nå kanskje slå. I tillegg endrer det personligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #14 Skrevet 27. desember 2013 TS, ikke les dette innlegget. Dere demenskyndige, fungerer demensen slik at den fjerner sperrer? Altså at denne pedofilien har ligget latent, gjerne vært en del av bestefarens seksuelle fantasier i alle år, men blitt tydeliggjort først nå som demensen har fjernet den moralske / flaue sperren? Eller er det som en annen skrev, at demens er personlighetsendrende? Etter det jeg vet (og fikk vite da jeg jobbet med demente) kan begge deler skje, og en reell personlighetsendring er like vanlig som at mentale sperrer forsvinner. Hjernen blir fysisk forandret, det skjer strukturelle endringer, og personligheten kan da også reelt bli forandret. Man kan se lignende utviklinger etter enkelte hodeskader, nemlig at personligheten faktisk endres, ikke bare at sperrer forsvinner. Så dette behøver ikke bety at bestefaren egentlig har hatt pedofile tendenser i alle år, men at han bare har hatt vett nok til å holde dem skjult. Det er vel så sannsynlig at han rett og slett har forandret seg og blitt slik som følge av demensen. Det trenger ikke handle om at han har mistet vettet til å holde kjeft om sine lyster, lystene hans kan ha blitt forandret som følge av langt fremskreden frontallappdemens. Anonymous poster hash: 4e96c...168 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #15 Skrevet 27. desember 2013 TS, ikke les dette innlegget. Dere demenskyndige, fungerer demensen slik at den fjerner sperrer? Altså at denne pedofilien har ligget latent, gjerne vært en del av bestefarens seksuelle fantasier i alle år, men blitt tydeliggjort først nå som demensen har fjernet den moralske / flaue sperren? Eller er det som en annen skrev, at demens er personlighetsendrende? Jeg tror demens er personlighetsendrende! Jeg tror ikke alle de som får rare seksuelle tanker har vært sånn fra før, det er sykdom (Jobbet på sykehjem og sett mye forskjellig)..Anonymous poster hash: 4e78b...55f 1
minister-mio Skrevet 27. desember 2013 #16 Skrevet 27. desember 2013 Dette sier seg vel selv, men barnet og bestefaren kan ikke være alene sammen
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #17 Skrevet 27. desember 2013 Jeg hadde ikke bare begrenset kontakten, jeg hadde kuttet den - av hensyn til barnet, men også den dementes verdighet på slutten av livet. Om han ikke har pedofile tendenser, eller har klart å skjule dem hele livet som frisk så er nok dette hans aller, aller verste mareritt. Anonymous poster hash: ac81f...542 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #18 Skrevet 27. desember 2013 Dersom din far ble dement som gammel og som en følge av det begynte å interessere seg for barnebarnet på 9 år, hva ville du gjort? Han ser lystent på henne feks når hun bøyer seg, og ved et tilfelle ba han henne ta av buksa slik at han kunne ta bilder av henne (har hun fortalt). Hun er ikke mitt barn, men min søsters. Vi vet ikke hva vi skal gjøre! Han ville jo aldri gjort dette hvis han ikke var syk. (Frontaldement)Anonymous poster hash: 2b91c...842 Det høres fyktelig ut, og jeg støtter de andre svarene her. Men er det sikkert at fortolkningen er riktig? Hvordan kan man se at noen ser "lystent" på noen? Det må vel nødvendigvis ligge mye subjektiv fortolkning her? Og kan det hende at 9-åringen ikke har fortalt det som skjedde riktig, om at han skulle ta bilde av henne uten bukse? Kan det hende det var en vits fra bestefars side? Anonymous poster hash: 467b6...b1a
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2013 #19 Skrevet 27. desember 2013 Ville kuttet all kontakt mellom barnebarn og bestefar. Som mor har man plikt til å beskytte barnet sitt. Anonymous poster hash: 24c4f...2e0 Nemlig.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #20 Skrevet 27. desember 2013 TS, ikke les dette innlegget. Dere demenskyndige, fungerer demensen slik at den fjerner sperrer? Altså at denne pedofilien har ligget latent, gjerne vært en del av bestefarens seksuelle fantasier i alle år, men blitt tydeliggjort først nå som demensen har fjernet den moralske / flaue sperren? Eller er det som en annen skrev, at demens er personlighetsendrende? Jeg er sykepleier - og ja, det kan ofte være slik ved demens. MEN - frontallappdemens gir store personlighetsforandringer. Jeg har jobbet på lukket avdeling med slike pasienter. Mange har absolutt null hemninger. Det er sånn at presten plutselig bruker banneord vi aldri har hørt maken til. Fru Hansen vil plutselig ha røyk og øl, selv om hun aldri i sitt liv ville ha rørt det, gamle Olga har mistet språk og går bare i ring med hånda nedi buksa, og Per som kjenner hele bygda og har vært en likandes kar, går nå rundt og brøler, slår og går til angrep på oss og de andre pasientene. Dette er bare oppfunnede eksempler selvfølgelig. Anonymous poster hash: 9a346...bf2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå