AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #1 Skrevet 27. desember 2013 Vet dere om noen gode oster jeg burde sjekke ut i en litt finere ostebutikk? Jeg er veldig glad i ost egentlig, men jeg har ikke smakt så mye forskjellig, bare det helt vanlige man får kjøpt i kjøleskapet i matbutikken, så vil prøve noe nytt. Har ikke så lyst til å spise blåmuggost, eller muggost med biter av mugg i seg. Men jeg kan godt spise moden eller litt bløt ost. Tenker ost i kombinasjon med kjeks, men fint om det kan brukes i andre varianter også, hvis jeg har igjen en del ost og ikke orker mere kjeks:P Anonymous poster hash: d2e3a...a57
Zzyzx Skrevet 27. desember 2013 #2 Skrevet 27. desember 2013 Kittmodnet ost er en av mine favoritter. http://no.wikipedia.org/wiki/Kittmodnet_ost Der kan du få alt fra snille oster til oster som river i ganen. Port Salut er et eksempel på kittmodnet ost man får i kjøledisken, men det finnes så mye bedre kittmodnet enn den. Noen får man også i en pakke som egner seg svært bra til å smelte i ovn og bruke som en slags ostefondue. Ellers så er jeg veldig glad i faste oster som Comté, der liker jeg faktisk best den som er lagret minst. Det er ost som passer svært godt til veldig mye, ostesmørbrød, ostesauser, ostesufflé, etc. Ta vare på skorpen (det gjelder alle faste oster som har hard skorpe, f.eks. parmesan), for den brukes i ostesaus! Den kokes sammen med litt hvitvin og kyllingkraft før den tas ut og man jevner sausen med uanstendige mengder revet ost vendt i litt maizenna. Avsluttes med noen dråper trøffelolje om man liker sånt. Beste sausen man får til mac&cheese. Hvis du går i en spesialforretning (f.eks. Fromagerie, eller den lille franske i Oslo) så får du god hjelp til å finne oster som kan passe din gane, og de er nokså rause med smaksprøvene.
Pringle Skrevet 27. desember 2013 #3 Skrevet 27. desember 2013 (endret) Akkurat nå har jeg parmesan, chevre og Port Salut i kjøleskapet, har du prøvd dem? Kan de være aktuelle selv om de fås på REMA? Parmesan passer best i/på mat, mens Port Salut viste seg å være perfekt i salat (crispisalat, ojle, eddik, salt og pepper, løk og agurk). Chevre og camembert er vidunderlig til valnøtter og/eller søt frukt. Ikke være redd for blåmuggost, det er deilig! Kan brukes på pizza, i ostesaus, eller på kjeks, til å begynne med. Endret 27. desember 2013 av Pringle
venus_ Skrevet 27. desember 2013 #4 Skrevet 27. desember 2013 Jeg ville bare startet med å smake meg frem Om du kjøper i løsvekt så spør om å få mindre biter så kan du kjøpe flere typer. Noen favoritter hos mer er brie de meaux, brie coeur de lion, chevre d'argental, munkeby, taleggio, brillat savarin, mont d'or, brebirousse, l'affine au chablis, chaumes, gruyere (gjerne grottelagret), rød primadonna, Fjelldronning. Västerbotten. Var visst vanskelig å liste opp noen få
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #5 Skrevet 28. desember 2013 Takk for tips! Hva ligger prisen på på de forskjellige ostene? Det avhenger vel av størrelsen på stykkene man vil ha, og hva slags type ost, men.. Hvor mye vil jeg i snitt måtte betale for den størrelsen her, hvis man bruker noen av dine eksempler, venus_? Anonymous poster hash: d2e3a...a57
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #6 Skrevet 28. desember 2013 Takk for tips! :)Hva ligger prisen på på de forskjellige ostene? Det avhenger vel av størrelsen på stykkene man vil ha, og hva slags type ost, men..Hvor mye vil jeg i snitt måtte betale for den størrelsen her, hvis man bruker noen av dine eksempler, venus_?Anonymous poster hash: d2e3a...a57 Det varierer veldig. Gå og titt i ostedisken i dagligvaren så får du et inntrykk. Går du i en osteforetning vil du få smake på osten før du kjøper den. Et tips er ihverfall å kjøpe "dolce" og ikke "picante".Anonymous poster hash: 80b82...22c 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #7 Skrevet 28. desember 2013 Kort om de forskjellige ostetypene: http://ica.no/3/ost Osteblogg: http://osteperler.noAnonymous poster hash: 80b82...22c 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #8 Skrevet 28. desember 2013 En ting til: Hvis du går i en osteforetning så kan du be de om å foreslå rekkefølge. Hvis man spiser en ost med kraftig smak først, vil man ikke merke særlig til de mildere ostene siden. De kan også anbefale kjeks, det er stor forskjell på kombinasjonene! Anonymous poster hash: 80b82...22c 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #9 Skrevet 3. januar 2014 Hvilke kjeks vil dere anbefale til de forskjellige ostene da? Anonymous poster hash: d2e3a...a57
Belin Skrevet 3. januar 2014 #10 Skrevet 3. januar 2014 St. Felicien er min absolutte favoritt! Den lukter veldig, men smaker HIMMELSK!! Ikke ha salt kjeks til den, siden osten i seg selv er litt salt. Maschmanns på Skøyen er kjempe flinke til å anbefale sammensetninger til en ostekveld. http://maschmanns.no/
Luckiness Skrevet 3. januar 2014 #11 Skrevet 3. januar 2014 Brie, Camembert og chevre er oster jeg liker godt. Synes nøtter, frukt (fersk eller tørket) og god marmelade er god til disse ostene. Disse tre ostene liker jeg godt på smørbrød eller til kjeks. Chevre er god i salat synes jeg. Ellers er jeg også glad i parmesan, som flere over. Jeg bruker det i sauser, matretter og i vanlige ostesmørbrød for å få en mer spennende smak. Pecorino og manchego synes jeg også er godt. Disse er mer "salte" synes jeg. Men jeg liker de godt med marmelade på eller i salater. De er også god med serranoskinke/parmaskinke til. Mozaralla med f.eks tomat til er godt og fetaost i olje med krydder er godt.
ekkoet Skrevet 3. januar 2014 #12 Skrevet 3. januar 2014 Brie, Camembert og chevre er oster jeg liker godt. Synes nøtter, frukt (fersk eller tørket) og god marmelade er god til disse ostene. Disse tre ostene liker jeg godt på smørbrød eller til kjeks. Chevre er god i salat synes jeg. Siterer denne. Brie med god marmelade til er veldig godt. Synd marmeladen er så fryktelig dyr. Denne har de på meny ihverfall: http://www.oluf.no/produkter/Tilbehor/ostetilbehoer/lesgards-marmelade-til-brie-120-g/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå