Gå til innhold

Hvordan skal jeg komme i form(utholdenhet)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag kan jeg jogge i kanskje tre min, for så å måtte ha pause. Årsaken er vel at jeg ikke har trent på år og dag grunnet skade. Nå er jeg fin igjen, og klør etter å komme i form. Første målet er å jogge 5 km sammenhengende, neste blir å jogge 10 km sammenhengende. Deretter vil tiden bli grunnlaget for videre mål.

Dessverre vet jeg ikke hvordan jeg skal trene meg opp. Er det jogging 3-4 ganger i uken som gjelder, eller kan man jogge rolig hver dag? Og skal jeg løpe intervaller eller jogge lange turer? Foretrekker førstnevnte, men slik jeg har forstått det er det langkjøring man bør satse mest på, da det er "lange" strekninger man vil bli god på?

På forhånd takk! :)

Anonymous poster hash: e03b3...565
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Vet mange har hatt nytte av denne; http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html

Når du 5 km så er mila innenfor rekkevidde. Bare øk med 1 km så ofte du klarer så er mila der før du vet ordet av det. Men bruk god tid på å trene deg opp så du unngår skader.

Skrevet

Hvis jeg hadde tid og motivasjon ville jeg absolutt jogget hver dag når du er i såpass dårlig form. Jeg synes det er litt voldsomt å løpe hver dag når man har lange økter, da det er større sjanse for slitasje, skader og overtrening, men når man jogger på en måte som innebærer mange pauser og en del gåing ville jeg bare kjørt på. Det skal mye til for å få overbelastninger av et par-tre minutter. Hvis du jogger litt hver dag også blir det heller ikke noe pes hvis du plutselig ikke kan eller orker noen dager.

Anonymous poster hash: 00699...e70
Skrevet

Min trener, uten å nevne hvem hun er, har anbefalt følgende metode på mitt spørsmål som gikk på det samme som du ts har.

Det er mange måter å lære seg å løpe/jogge lengre og lengre når man er i dårlig form. Jeg har løpebane på idrettsplass hvor jeg løper en halv runde i greit tempeo. Så går jeg så raskt jeg klarer en halv runde. Dette begynte jeg å gjøre 5 ganger. Neste treningsdag 6 ganger osv. Så bygger man bare på. Med å gjøre det på denne måten får man begynne på "ny frisk" og føler seg opplagt og fin etter at pulsen har gått ned igjen. Det er viktig å begynne i det små, og gå ut som en vinner etter hver treningsøkt. Jeg har fått fantastisk gode resultater med å gjøre det slik. Hemmeligheten er å begynne i det små og være veldig tolmodig.

Anonymous poster hash: 2d5b5...328
Skrevet

Jeg som skrev over... resultatet ble ganske raskt å kunne jobbe 3,5 km sammenhengende. Det et ganske bra med tanke på overvekt, utrent og andre plager.

Anonymous poster hash: 2d5b5...328
Skrevet

http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

Linken over er til Løplabbets nybegynnerprogram. Programmet tar deg fra helt utrent til å kunne løpe 30 min sammenhengende på 12 uker. Det går kanskje litt vel forsiktig til verks, men du er hvertfall sikker på å unngå skader, og vil heller ikke miste motivasjonen av manglende følelse av måloppnåelse. Dersom du allerede kan jogge 3 min sammenhengende, kan du jo evt. vurdere å hoppe over den/de første uken(e).

Jeg syns det er greit å ha et program å følge, fordi disse som regel legger opp til varierte treningsøkter på en fornuftig måte. Å bare løpe langkjøring eller bare intervaller blir kjedelig i lengden, syns jeg, så variasjon er tingen for meg.

Anonymous poster hash: 00552...a51
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg brukte nevnte program over her, det var veldig bra og ikke slitsomt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...