Gå til innhold

Flytte sammen i hans hus - hvordan gjøre det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min planlegger å flytte sammen i huset hans, han har overtatt familiegården sin. Vi er bare på planleggingsstadiet, så jeg vil undersøke litt om hvordan vi skal gjøre dette riktig.

Jeg vil ikke bare være leieboer der, men bli medeier. Det har mye med følelsen av å høre til der selv også, det kan jo være vanskelig nok i utgangspunktet når det er et sted som har vært i hans familie lenge.

Tanken på et brudd virker veldig fjern nå, men om det skulle skje er det jo veldig greit å ikke stå på bar bakke, for da er det jo jeg som må flytte uansett.

Noen som vet hvordan vi løser dette på en best mulig måte?

Anonymous poster hash: 41b1d...d48

Anonymous poster hash: c61ae...0ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du bli medeier, må du ha en egenkapital / ta opp et lån som du betjener. Den summen du betaler inn gir grunnlag for en eierandel.

Så må dere avtale hvordan han skal betale deg ut hvis det ender med brudd. Slike diskusjoner må ikke komme når bruddet er et faktum. Jeg tror jeg ville valgt å sette en rente på det du innbetaler, for å slippe å knytte det til en markedspris.

De fleste vil nok velge å vente med å la samboer kjøpe seg inn til samboerskapet har vart i et par år eller de gifter seg/får barn.

• Liker 4
Skrevet

Min skisse tok sikte på å løse de følelsesmessige problemer TS har, samt å sikre hennes egne midler, uten å skape noe krøll dersom forholdet skulle ta slutt.

Om spesielle odelsregler kommer til anvendelse vet jeg ikke. Men jeg kan vanskelig se at en privat avtale, der hun bidrar med egne midler for å dekke gjeld eller investeringer på gården, burde bekymre noen.

Det er jo ikke under noen omstendighet snakk om å å ta fra ham gården. Og å tinglyse eierandelen på skjøtet forutsetter jeg også at er uaktuelt.

Skrevet

Skal du bli medeier, må du ha en egenkapital / ta opp et lån som du betjener. Den summen du betaler inn gir grunnlag for en eierandel.

Så må dere avtale hvordan han skal betale deg ut hvis det ender med brudd. Slike diskusjoner må ikke komme når bruddet er et faktum. Jeg tror jeg ville valgt å sette en rente på det du innbetaler, for å slippe å knytte det til en markedspris.

De fleste vil nok velge å vente med å la samboer kjøpe seg inn til samboerskapet har vart i et par år eller de gifter seg/får barn.

Takk for svaret ditt, det høres både fornuftig og lurt ut. Da venter vi litt med at jeg blir medeier, haster jo ikke enda :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svaret ditt, det høres både fornuftig og lurt ut. Da venter vi litt med at jeg blir medeier, haster jo ikke enda :)

Bare pass på at du ikke betaler inn mer enn en normal leie og fellesutgifter uten å ha en klar avtale om tilbakebetaling ved brudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...