AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #1 Skrevet 26. desember 2013 Jeg opprettet en tråd om dette i natt, men tittelen ble helt feil, så jeg prøver på nytt. Moderatorene må gjerne flette de to trådene sammen om det er mulig. Saken er den at i november begynte jeg å jobbe for et stort selskap i Norge. De har lokaler både i Bergen og i Oslo. De fremsto som veldig seriøse, og det er mange andre som benytter seg av dem. Vil ikke skrive hvilket selskap det er her, men de leverer tjenester til forskjellige aktører. Opplæringen var elendig. Ikke at jeg trengte så mye opplæring, for jobben i seg selv er veldig enkel. Men den besto hovedsaklig av at de skrøt av hvor fantastiske de var. De roter med vakter. Setter meg opp uten å spørre, og kjefter deretter på meg for at jeg sier jeg ikke kan. I kontrakten står det at jeg skal jobbe et visst antall timer i uken, og jeg har overholdt kontrakten på det punktet. Største problemet er at jeg ikke har fått lønn. Ei heller noen lønnslipp. Verken for november eller desember. Nå sitter jeg her og lurer på om jeg skal gidde å jobbe mer for dem? Er ikke engang interessert i å jobbe ut oppsigelsestiden. Da kan de heller bare beholde lønnen min. Er ikke snakk om så veldig mye penger, og jeg er ikke interessert i å sette mine ben i deres lokaler igjen. Aldri noensinne! Anonymous poster hash: 074c5...6b2
Kvinnefra1980 Skrevet 26. desember 2013 #3 Skrevet 26. desember 2013 Hva skal du leve av? tydeligvis ikke av den lønnen siden de betaler ikke.... arbeidstilsynet neste om det var meg... WTF liksom..
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #4 Skrevet 26. desember 2013 Hva skal du leve av? NAV. Neida, har en annen jobb, så det skal nok gå fint. Anonymous poster hash: 074c5...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #5 Skrevet 26. desember 2013 Har du spurt hvor lønnen blir av?Anonymous poster hash: dcd52...ce3
Gjest FuturePrimitive Skrevet 26. desember 2013 #6 Skrevet 26. desember 2013 Hva skal du leve av? Saklig og hjelpsom som vanlig du gjest. til ts; Du har vel skrevet en arbeidskontrakt? Du tar kontakt med arbeidstilsynet og forklarer at du ikke har fått lønn for to måneder. Du sier opp jobben og melder deg arbeidsledig og søker en ny jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #7 Skrevet 26. desember 2013 Saklig og hjelpsom som vanlig du gjest. til ts; Du har vel skrevet en arbeidskontrakt? Du tar kontakt med arbeidstilsynet og forklarer at du ikke har fått lønn for to måneder. Du sier opp jobben og melder deg arbeidsledig og søker en ny jobb. Ja, jeg har skrevet kontrakt. Husker ikke ordrett hva som står i den om oppsigelse, men er pålagt å jobbe et visst antall vakter. Eneste er at jeg ikke har levert skattekort til dem, men de har kontonummeret mitt. Så slik jeg forstår det da, så har jeg rett på lønn, men blir trukket 50 % i skatt. Anonymous poster hash: 074c5...6b2
Gjest FuturePrimitive Skrevet 26. desember 2013 #8 Skrevet 26. desember 2013 Ja, jeg har skrevet kontrakt. Husker ikke ordrett hva som står i den om oppsigelse, men er pålagt å jobbe et visst antall vakter. Eneste er at jeg ikke har levert skattekort til dem, men de har kontonummeret mitt. Så slik jeg forstår det da, så har jeg rett på lønn, men blir trukket 50 % i skatt. Anonymous poster hash: 074c5...6b2 Alltid rett på lønn. Kontakt arbeidstilsynet. Du ønsker vel ikke fortsette å arbeide under slike folk?
Xtend Skrevet 27. desember 2013 #9 Skrevet 27. desember 2013 Får du ikke lønn, kan du begjære arbeidsgiver konkurs. Da tipper jeg lønna kommer inn på konto fortere enn du aner. http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Konkurs/Om-konkurs/Konkursbegjaering-fra-arbeidstaker/
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #10 Skrevet 27. desember 2013 Ja, jeg har skrevet kontrakt. Husker ikke ordrett hva som står i den om oppsigelse, men er pålagt å jobbe et visst antall vakter. Eneste er at jeg ikke har levert skattekort til dem, men de har kontonummeret mitt. Så slik jeg forstår det da, så har jeg rett på lønn, men blir trukket 50 % i skatt. Anonymous poster hash: 074c5...6b2 Bam bam bam. Ikke det samme som om du har jobbet der før at du bruker det gamle. Har du ny arbeidsplass og ikke levert skattekort får du rett og slett ikke lønn- de vet ikke hvilke skattekommune du hører til!Anonymous poster hash: 7ccb2...9ae 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #11 Skrevet 27. desember 2013 Etter de nye reglene behøver man ikke lenger levere inn skattekort, arbeidgiver får dette via øverføring i lønnssystemet. Før måtte man alltid levere inn skattekort. Men per nå er ikke det lenger nødvendig da arbeidsgiver finner dette på nett, og de aller fleste har en overføring til sitt lønnssystem på dette nå. Nye regler som de fleste vanlige arbeidstakere som ikke jobber innenfor lønn vet. Så arbeidsgiver har ingen unnskyldning for ikke å utbetale lønn. Det er strenge regler for dette også, så det kan du kreve utbetalt umiddelbart. Anonymous poster hash: f7751...000
Gjest Blondie65 Skrevet 27. desember 2013 #12 Skrevet 27. desember 2013 Nye skattekort (elektronisk) gjelder fra 1.1.2014. Så det hjelper ikke trådstarter mht lønn 2013. Hva sier lønningskontoret når du snakker med dem, for jeg antar at du har snakket med dem før du lager tråd her? Det er vanlig at lønningskontoret kontakter lederen til den ansatte for å få innhentet rette opplysninger. Hvorfor du ikke har levert skattekort er meg en myte, men uansett kunne lønnskontoret stilt deg et enkelt spørsmål om skattekommune hvis det er det det står på.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #13 Skrevet 27. desember 2013 Nye skattekort (elektronisk) gjelder fra 1.1.2014. Så det hjelper ikke trådstarter mht lønn 2013. Hva sier lønningskontoret når du snakker med dem, for jeg antar at du har snakket med dem før du lager tråd her? Det er vanlig at lønningskontoret kontakter lederen til den ansatte for å få innhentet rette opplysninger. Hvorfor du ikke har levert skattekort er meg en myte, men uansett kunne lønnskontoret stilt deg et enkelt spørsmål om skattekommune hvis det er det det står på. Jeg ville bli trukket 50 % i skatt. Anonymous poster hash: 074c5...6b2
Gjest Blondie65 Skrevet 27. desember 2013 #14 Skrevet 27. desember 2013 Jeg ville bli trukket 50 % i skatt. Anonymous poster hash: 074c5...6b2 Men du må da likevel oppgi skattekommune.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #15 Skrevet 27. desember 2013 Men du må da likevel oppgi skattekommune. Det har jeg aldri vært nødt til før. Dessuten skal det ikke et geni til for å skjønne at den kommunen jeg bor og er oppvokst i er skattekommunen. Hvis de var usikker, så kunne de ha spurt. Anonymous poster hash: 074c5...6b2
Sarhann Skrevet 27. desember 2013 #16 Skrevet 27. desember 2013 Det er faktisk et krav at du leverer skattekort. At du ikke har gjordt det før sier mer om seriøsiteten til tidligere arbeidsgivere. Arbeidsgiver skal ikke være "dektektiv", synsk eller spørre deg. Du skal levere skattekort for 2013, ellers ingne lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå