AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #1 Skrevet 26. desember 2013 Jeg synes gavekjøret tar helt av. Vi prøver hvert år å avtale at det er nok med gave til ungene, men det skjærer seg alltid. Det gjelder særlig svigerfamilien, siden de er mye mer gavefokusert enn meg. Det skal helst være dyrt og stort, uansett om man trenger det eller ei. Om folk spør hva vi ønsker oss, og sier vi konkrete ting som vi trenger, ikke spesielt dyrt heller. Likevel får vi alskens duppeditter som fyller opp vårt lille hus. Og av alle i familien og langt utover slekta... Jeg blir sprø av dette, får bare en uggen følelse på julekvelden når gaveåpninga aldri tar slutt. Ett av barna vi feiret med begynte å gråte fordi han ikke orket flere gaver! Han hadde åpnet 3-4 pakker og var godt fornøyd. Men hvordan begrenser vi dette? Vi gir ganske moderat selv, og følger ønskelister så langt det lar seg gjøre. Ellers blir det gaver man kan spise eller bruke opp, type hjemmelaget syltetøy, kaffe og hjemmebakt julekake el. Føler hvert år at vi er smålige når vi gir moderat, men får mye dyrere gaver. Men om vi skrur opp nivået vil vi jo hive oss på karusellen eller? Tips til hvordan man kan roe gavekjøret på en grei måte, slik at ikke folk blir fornærmet? Anonymous poster hash: c4135...104
Gjest Magdalene Skrevet 26. desember 2013 #2 Skrevet 26. desember 2013 Er det ikke bare å spørre nærmere jul? Om ikke dere kan kutte ut gavene til de voksne? Hvertfall søsken og slikt kanskje?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #3 Skrevet 26. desember 2013 Jeg synes gavekjøret tar helt av. Vi prøver hvert år å avtale at det er nok med gave til ungene, men det skjærer seg alltid. Det gjelder særlig svigerfamilien, siden de er mye mer gavefokusert enn meg. Det skal helst være dyrt og stort, uansett om man trenger det eller ei. Om folk spør hva vi ønsker oss, og sier vi konkrete ting som vi trenger, ikke spesielt dyrt heller. Likevel får vi alskens duppeditter som fyller opp vårt lille hus. Og av alle i familien og langt utover slekta... Jeg blir sprø av dette, får bare en uggen følelse på julekvelden når gaveåpninga aldri tar slutt. Ett av barna vi feiret med begynte å gråte fordi han ikke orket flere gaver! Han hadde åpnet 3-4 pakker og var godt fornøyd. Men hvordan begrenser vi dette? Vi gir ganske moderat selv, og følger ønskelister så langt det lar seg gjøre. Ellers blir det gaver man kan spise eller bruke opp, type hjemmelaget syltetøy, kaffe og hjemmebakt julekake el. Føler hvert år at vi er smålige når vi gir moderat, men får mye dyrere gaver. Men om vi skrur opp nivået vil vi jo hive oss på karusellen eller? Tips til hvordan man kan roe gavekjøret på en grei måte, slik at ikke folk blir fornærmet? Anonymous poster hash: c4135...104 Jeg avtale med søsken på min og min manns side vi kjøper kun til ungene (har en del søsken til sammen og begynner å bli en del tante/onkel unger) Anonymous poster hash: ae8f4...a1a
Hecubaa Skrevet 26. desember 2013 #4 Skrevet 26. desember 2013 Jeg vet ikke hvordan dere skal få påvirket de andre, men jeg syns i alle fall at dere skal fortsette å statuere eksempelet om en moderat julegavetrend selv 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #5 Skrevet 26. desember 2013 Er det ikke bare å spørre nærmere jul? Om ikke dere kan kutte ut gavene til de voksne? Hvertfall søsken og slikt kanskje? Det har vi gjort hvert år med forskjellige familiemedlemmer. I år har vi klart å kutte ut mannens onkler og tanter. Søskenbarn og deres barn, og tremenninger(!) fortsetter å gi, kom ikke på tale "å slutte med den koselige tradisjonen"... Jeg ga gave til ca 100kr til dem, fikk igjen for minst 400kr. Det er jo helt sykt. TS Anonymous poster hash: c4135...104
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #6 Skrevet 26. desember 2013 Hva med å da avtale en fellesgave? Hold hardt på at det er nok, og si at enten får de alle i den slekta gå sammen om en gave til hvert av barna eller så må det bli ingen. Og at dersom de virkelig "må" kjøpe noe hver og enkelt så Må det være type geit i Nepal/annen donasjon. Dersom dere likevel får så si ved mottak at tusen takk, og gaven går uåpnet til nærmeste gavetre (slike til fattige) og at dersom det ikke er greitt kan de godt få den tilbake. Blir nok litt surmuling, men det er ikke farlig.Anonymous poster hash: 03e8b...838
Sunshine Skrevet 27. desember 2013 #7 Skrevet 27. desember 2013 Jeg vet ikke helt hva du skal gjøre unntatt å snakke med dem til høsten igjen og si at siden det ble så ekstreme mengder i fjor kommer dere til å kutte ut gaver til alle over konfirmasjonsalder, og kun gi en gave til de barna dere har mest kontakt med. I tillegg kan du si at du gir et beløp til en veldedig organisasjon i stedet fordi du heller vil at pengene skal gå til noen som trenger dem, og håper at de vil gjøre det samme. Her var det også ekstreme mengder til tross for at vi er en liten familie. Vi ble alle enige om at barna skulle få maks tre gaver fra hver neste år (Vi er vare to sett med besteforeldre og oss). Datteren vår ble jo helt overveldet, og mistet interessen for gavene etter de tre første lekene.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #8 Skrevet 27. desember 2013 Kjenner problemstillingen. Løsningen er å si at man ønsker å begynne med fellesgaver, og man kan også bare åpne en gave hver på kvelden også får man åpne resten dagen etterpå. Min erfaring er at de som gir tonnevis med gaver vil gjerne være der når de blir åpnet, og jeg tror at om man åpner dagen derpå så blir det ikke like spennende. Samt at mange da heller legger litt ekstra tid og omtanke ned i den gaven som blir åpnet på kvelden. Anonymous poster hash: 7c835...1c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå