Gå til innhold

Hjelp til 4x4 intervall

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Aktiv hvilepause, vil det si stå helt i ro(hoppe av møllen)?
2. Puls på 85-95%, kan jeg legge hendene mine på pulsmåleren på møllen og måle på den måten imens jeg løper?
3. Hvor høy stigning skal jeg ha?

Jeg er nybegynner.

Anonymous poster hash: 52601...e44
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Nei, du skal holde deg i gang, enten med gange eller rolig jogg, avhengig av hvor god form du er i

2. Ja, du kan det, men jeg synes det er veldig ubehagelig å løpe på den måten. Men det gir jo et inntrykk av hvor høyt du ligger. Jeg bruker selv pulsklokke, og anbefaler det om du skal begynne å løpe fast. Jeg synes i alle fall det er nyttig og motiverende.

3. Alt fra 1 % og oppover. Jo brattere stigning du har, dess lavere fart vil du klare å holde. Jeg pleier å ha på 1 % og heller ha fokus på farta. Om du ikke er vant til å løpe så mye og kanskje ikke er i så god form (?), kan det være en ide å heller gå raskt i bratt motbakke for å få opp pulsen de første gangene.

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg ville ha startet med 1 i stigning, øk heller når du vet hvor hardt du skal trene. Hvis jeg ikke bruker pulsklokke måler jeg pulsen idet jeg starte å gå raskt (aktiv pause), umulig å måle mens man jogger.

4x4 skal være tøft, men du skal kunne klare ett minutt ekstra om du måtte hver runde, og du skal klare én runde til om du måtte. Altså ikke ta deg helt ut, men nesten :)

Skrevet

Takk

Skrevet

Ville hatt minst 2% stigning, gjerne 3%, de fleste møller er stilt i nedoverbakke og å ha mer fokus på høy fart enn stigning er egentlig meningsløst når man løper intervaller. Det er pulsen du holder som avgjør effektiviteten av treningsøkten, ikke farten. Det er dessuten mer skånsomt for knærne å løpe i oppoverbakke, dessuten er det lettere å komme høyt opp i puls raskt (om man er i god form), noe som jo er et poeng med intervalltrening.

Skrevet

Skal jeg ta stigningen på 0% under den aktive hvilepausen?

Gjest Daenerys
Skrevet

Skal jeg ta stigningen på 0% under den aktive hvilepausen?

Jeg ville ikke ha gjort det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...