Gå til innhold

Ta opp lån for å slette studiegjeld - lønnsomt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av å betale på studielånet. Har igjen ca 160.000 kr, det blir ca 1700 kr pr mnd. Vurderer å ta et lån med sikkerhet (jeg eier egen leilighet) for å slette lånet til Lånekassen. Flere som har gjort det? Hvor mye tror dere et sånt lån vil komme på pr mnd? Jeg kontaktet rådgiveren min i banken for ca 1 år siden ang dette, hun sa det ikke ville lønne seg, da den månedlige summen blir ca det samme. Men det er litt rart, da jeg betaler kr 1700 i mnd på boliglånet mitt i samme bank.. Boliglånet er på kr 330.000.

Anonymous poster hash: 5998e...5ac
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med boliglånet avhenger av hvor lang tid nedbetalingsplanen er. Og det er et boliglån, som har en tilsynelatende lavere rente enn andre type lån. Det er best om du bare fortsetter å betale ned lånet, studielån i norge blir ikke sett på som noe strengt i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 79fd0...514

Skrevet

Det korte og korrekte svaret er NEI.

Studielån er billig lån, eneste situasjonen du skulle gjøre dette i er om Renter og avdrag pr. måned på det evt. nye lånet er lavere enn på studielånet. Noe jeg tviler sterkt på at du får til.

• Liker 4
Skrevet

Nei, ikke lønnsomt i det hele tatt. I hvilken bank får du bedre rente enn det Lånekassa tilbyr? Studielånet er også personlig, så hvis du kvelder eller blir varig ute av stand til å betjene det i ung alder, så slettes lånet.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du blir arbeidsledig/uten inntekt over tid/begynner studere igjen, får du mulighet til rentefritak/betalingsstopp for kortere eller lengre tid på Studielånet. Tilsvarende er ikke gitt at du får på et huslån. Studielånet er i tillegg personlig slik at det ikke overføres/trekkes fra verdi på bolig ved dødsfall. Noe å tenke på i forhold til partner/arvinger? Penger spart på gjeldsforsikring ;-)

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke lønnsomt i det hele tatt. I hvilken bank får du bedre rente enn det Lånekassa tilbyr? Studielånet er også personlig, så hvis du kvelder eller blir varig ute av stand til å betjene det i ung alder, så slettes lånet.

Lånet slettes ikke om man ikke kan betjene det...

Anonymous poster hash: 79fd0...514

• Liker 1
Skrevet

Hjelpe meg for en total mangel på økonomisk forståelse folk har. Klarer du ikke å forstå at det ikke lønner seg å beholde det lånet som gir deg lavest rente???

Anonymous poster hash: a037f...5ab
  • Liker 5
Skrevet

Hjelpe meg for en total mangel på økonomisk forståelse folk har. Klarer du ikke å forstå at det ikke lønner seg å beholde det lånet som gir deg lavest rente???

* at det LØNNER seg skulle det selvsagt være.

Skrevet

Avdragsfrihet, rentefrihet og sletting av lån har også verdi - ikke bare lav rente.

BEHOLD STUDIELÅNET!

Anonymous poster hash: c5845...426
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...