AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #1 Skrevet 26. desember 2013 jeg lurer på om det er bra å løpe 4 ganger i uken ca 30 min per gang? får man skader av det eller er det trygt? Anonymous poster hash: 14782...3dd
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #2 Skrevet 26. desember 2013 Det er helt trygt Pass på å hvile nok, spise sunt og nok og ha gode løpesko, så går det helt fint. Anonymous poster hash: be429...9b1
Gjest Runforit Skrevet 26. desember 2013 #3 Skrevet 26. desember 2013 Jeg jogger 6 dager i uka uten problemer. men jeg har holdt på i flere år. Om du ikke har jogge erfaring så kan det skade å starte for langt og hardt(runnners knee, akillesbetennelse etc).
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #4 Skrevet 26. desember 2013 Takk for svar. Jeg skal løpe på tredemølle. Kan det være lurt å løpe først to ganger i uken i en måneds tid, og deretter øke til fire? Anonymous poster hash: 14782...3dd
Gjest Runforit Skrevet 26. desember 2013 #5 Skrevet 26. desember 2013 Takk for svar. Jeg skal løpe på tredemølle.Kan det være lurt å løpe først to ganger i uken i en måneds tid, og deretter øke til fire? Anonymous poster hash: 14782...3dd Har du noe joggeerfaring? Jeg klarte iallefall ikke å jogge 30 minutter sammenhengende da jeg startet å jogge. Jeg måtte powerwalke og småjogge om en annen. Tok tid før jeg i det hele tatt klarte 3 km sammenhengende uten å dø Om du klarer å jogge langt sammenhengende så start med 2-3 ganger i uka, men pass på at du har gode sko, at du er flink å tøye med forebyggende øvelser mot skader og gjerne varier med både lange og kortere økter. Er målet langdistanse eller kortere økter(ala 5 km)? 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #6 Skrevet 26. desember 2013 Tusen takk. Målet er å få god kondis Anonymous poster hash: 14782...3dd
militærjenta Skrevet 26. desember 2013 #7 Skrevet 26. desember 2013 Hvis målet er å få god kondis, så ville jeg satset på intervaller. Hvis målet er å trene utholdenhet ville jeg løpt langdistanse (30 minutter).
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #8 Skrevet 26. desember 2013 Jeg vil gjerne oppnå begge deler :-) Anonymous poster hash: 14782...3dd
Gjest Runforit Skrevet 26. desember 2013 #9 Skrevet 26. desember 2013 Jeg vil gjerne oppnå begge deler :-) Anonymous poster hash: 14782...3dd Du har to typer kondis. Utholden og eksplosiv. Langdistanse er god kondisjon, men du må være seig. Du må jogge og puste på en annen måte på 10 km for å klare distansen kontra kortere økter der hovedmålet er eksplosivt og raskt. Derfor mange eksplosive joggere blir overrasket over at de sliter med å jogge lange distanser fordi de har jo god kondis. De starter for hardt og raskt og brenner ut lenge før 10 km. Derfor burde fokuset være på en av delene. Du kan fint ha noe intervaller innimellom, men om målet er langdistanse så skal du fokusere på distansen ikke farten i starten. De fleste må starte med en fart på 8 km/t. Når du klarer hele mila så kan en starte å fokusere på å bedre tiden på mila. Jeg kan ha en toppfart på opp mot 18 km/t uten å måtte stoppe en eneste gang under hele mila f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #10 Skrevet 26. desember 2013 Du har to typer kondis. Utholden og eksplosiv. Langdistanse er god kondisjon, men du må være seig. Du må jogge og puste på en annen måte på 10 km for å klare distansen kontra kortere økter der hovedmålet er eksplosivt og raskt. Derfor mange eksplosive joggere blir overrasket over at de sliter med å jogge lange distanser fordi de har jo god kondis. De starter for hardt og raskt og brenner ut lenge før 10 km. Derfor burde fokuset være på en av delene. Du kan fint ha noe intervaller innimellom, men om målet er langdistanse så skal du fokusere på distansen ikke farten i starten. De fleste må starte med en fart på 8 km/t. Når du klarer hele mila så kan en starte å fokusere på å bedre tiden på mila. Jeg kan ha en toppfart på opp mot 18 km/t uten å måtte stoppe en eneste gang under hele mila f.eks. Mila = 1 mil? Kan jeg trene for eksempel utholdenhet 1 gang i uken og oppnå fremgang? Anonymous poster hash: 14782...3dd
Gjest Runforit Skrevet 26. desember 2013 #11 Skrevet 26. desember 2013 Mila = 1 mil?Kan jeg trene for eksempel utholdenhet 1 gang i uken og oppnå fremgang? Anonymous poster hash: 14782...3dd Mila er 1 mil ja. Jeg kan bare snakke av egen erfaring. Jeg startet med jogging 2-3 ganger i uka. Første delmål var 3 km, så 5 km. Når jeg klarte 5 km så begynte jeg å fokusere på å øke farten noe et par ganger i uka. Hver søndag presset jeg meg litt lengre på distansen. Klarte jeg 5 km så var jo ikke 6 km så mye mer. Da var farten lavere og jeg pushet på en ekstra kilometer. 4-5 ganger i uka jogget jeg alltid 5 km så ble søndagen fast "pushe" dag. Derfra ble det bare lettere å lettere. Da jeg nådde 10 km første gangen så brukte jeg 75 minutter. I dag kan jeg ta den på 43 min, men i snitt kosejogger jeg den hver lørdag og søndag på ca. 50 min. Tok mila 2 ganger i mnd en periode. Så ble det hver lørdag og søndag. Så ble det noen ganger 3 ganger i uka, i tillegg hadde jeg kortøkter de andre dagene på mellom 5-8 km. Om du tar mila med en langdistanse i uka kommer jo an på hvordan du legger opp resten av uka. Hva type joggeøkter du velger å ta, men dette funket iallefall for meg. I dag jogger jeg 4-5 mil i uka. Fast mila hver helg og mellom 5-8 km i hverdagene der jeg noen ganger har 2 økter(5 km på morgenen og 5 km på kvelden alt ettersom hva form jeg er i).
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #12 Skrevet 28. desember 2013 Mila er 1 mil ja. Jeg kan bare snakke av egen erfaring. Jeg startet med jogging 2-3 ganger i uka. Første delmål var 3 km, så 5 km. Når jeg klarte 5 km så begynte jeg å fokusere på å øke farten noe et par ganger i uka. Hver søndag presset jeg meg litt lengre på distansen. Klarte jeg 5 km så var jo ikke 6 km så mye mer. Da var farten lavere og jeg pushet på en ekstra kilometer. 4-5 ganger i uka jogget jeg alltid 5 km så ble søndagen fast "pushe" dag. Derfra ble det bare lettere å lettere. Da jeg nådde 10 km første gangen så brukte jeg 75 minutter. I dag kan jeg ta den på 43 min, men i snitt kosejogger jeg den hver lørdag og søndag på ca. 50 min. Tok mila 2 ganger i mnd en periode. Så ble det hver lørdag og søndag. Så ble det noen ganger 3 ganger i uka, i tillegg hadde jeg kortøkter de andre dagene på mellom 5-8 km. Om du tar mila med en langdistanse i uka kommer jo an på hvordan du legger opp resten av uka. Hva type joggeøkter du velger å ta, men dette funket iallefall for meg. I dag jogger jeg 4-5 mil i uka. Fast mila hver helg og mellom 5-8 km i hverdagene der jeg noen ganger har 2 økter(5 km på morgenen og 5 km på kvelden alt ettersom hva form jeg er i). Veldig imponerende runforit!! Har du noen gang slitt med benhinnebetennelse eller andre plager? Også lurer jeg på om du løper med pulsbelte og om det er nødvendig? Anonymous poster hash: 084c0...533
Gjest Mr. Toad Skrevet 28. desember 2013 #13 Skrevet 28. desember 2013 jeg lurer på om det er bra å løpe 4 ganger i uken ca 30 min per gang? får man skader av det eller er det trygt? Anonymous poster hash: 14782...3dd Du bør alternere treningen mer enn som så. Når du kommer over startgropen bør du veksle mellom rolig lang- og rolig kortøkt. Som andre har nevnt er det lurt å få inn intervalltrening. Det er faktisk noe av det beste du kan gjøre for kroppen din. Løping i kupert terreng eller med stigning på tredemøllen er også bra. En annen ting er at man med fordel kan styrke belastet område. Tren tåhev gjerne med vekter. Kan være godt for legg og akilles.
Gjest Runforit Skrevet 28. desember 2013 #14 Skrevet 28. desember 2013 Veldig imponerende runforit!! Har du noen gang slitt med benhinnebetennelse eller andre plager? Også lurer jeg på om du løper med pulsbelte og om det er nødvendig? Anonymous poster hash: 084c0...533 Jeg fikk en akillesbetennelse i fjor, men det var pga. utslitte sko. Er mer obs på det nå. Jeg tøyet, kjøpte nye sko og var forsiktig og det er over 1 år siden jeg hadde det og har ikke hatt antydning til tilbakefall. Så pass på at skoene er gode og ikke slitte! Ellers bruker ikke jeg noe utstyr, verken pulsbelte,klokke etc. Jeg brukte kun min egen pust og kropp for å kjenne etter hva som føltes rett for meg iht fart.
Gjest Mr. Toad Skrevet 28. desember 2013 #15 Skrevet 28. desember 2013 Ellers bruker ikke jeg noe utstyr, verken pulsbelte,klokke etc. Jeg brukte kun min egen pust og kropp for å kjenne etter hva som føltes rett for meg iht fart. Man trenger selvsagt ingen duppeditter for å trene løping. Skal treningen optimaliseres bør man likevel vite makspuls og rekkevidden i forhold til den underveis. Det er uansett den beste måten å trene kondisjon. Med det sagt så gidder jeg sjelden å bruke utstyr selv. Gode løpesko har du rett i. Finn en forhandler som kan finne sko som passer din fot og løpestil. Stor forskjell om du løper på innsiden eller utsiden av foten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå