Gå til innhold

Hvordan søke banken om boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hopp, hvordan går man frem med søking av boliglån? Hvilke spørsmål må jeg tenke på og hva slags dokumentasjon bør jeg ha med meg?

På forhånd tusen takk! :-)

Anonymous poster hash: e5fb8...ac1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med til samtale: utskrift av lønnsslipper (min 3 mnd), kontoutskrifter tilsvarende, evt budsjett/regnskap private utgifter, oversikt over innskudd i bank (evt fond/andre verdier), selvangivelse/likningsoppgjør. Evt nyere takst på nåværende hus.

Så er det helt sikkert flere ting som jeg har glemt. Har bare gått bankrunden én gang.

Skrevet

Ta med til samtale: utskrift av lønnsslipper (min 3 mnd), kontoutskrifter tilsvarende, evt budsjett/regnskap private utgifter, oversikt over innskudd i bank (evt fond/andre verdier), selvangivelse/likningsoppgjør. Evt nyere takst på nåværende hus.

Så er det helt sikkert flere ting som jeg har glemt. Har bare gått bankrunden én gang.

Tusen takk Tundike! :-)

Skrevet

Jeg sendte bare inn en forespørsel i nettbanken, og lasta opp siste lønnsslipp og siste selvangivelse der. Etter en halvtime ringte kundekonsulenten fra banken meg, og så fikk jeg finansieringsbevis samme dag. Da jeg hadde kjøpt boligen sendte jeg bare inn kjøpekontrakten til banken, og så fikset de med lånepapirer som jeg signerte og sendte tilbake og så ordnet banken med overføring av penger til selger og alt. Veldig lettvint :)

Anonymous poster hash: dd7b4...089
Skrevet

Om du har spørsmål litt utenom akkurat det med hvor mye du kan få i lån, så be om en samtale med rådgiver/kundekonsulent. Da får du spurt om det du ønsker. I tillegg kan det være nyttig senere å ha et slags forhold til denne personen (så fremt det er din kontakt i banken og ikke en tilfeldig konsulent). Jeg har i alle fall fått veldig mye rask og god hjelp via telefon fordi jeg kjenner min egen kontaktperson mer enn som et navn.

Skrevet

Jeg brukte rett og slett penger.no og sendte inn lånesøknadene derfra, ble kontaktet av bankene i løpet av kort tid og valgte den som kunne gi meg best betingelser ut fra det. Veldig enkelt.

Skrevet

Hei dere, tusen takk for svar!

Det enkleste hadde vært om jeg og samboeren hadde hatt helt vanlig økonomi osv hehe.. Men her er jeg vikar på tredje året i staten, har 500 000 i egenkapital, har studiegjeld, samboer har lån, nyoppstartet firma og fremdeles ikke lønn. Likevell har han spyttet inn ca en mill i firmaet som han snartkan ta ut.. Med andre ord - dette er et komplekst bilde og jeg tror derfor vi trenger en konsultasjon der vi får beskjed om hva hva som må være i orde for å kunne låne, hvor mye osv.. Men, jeg er ganske blank så vet ikke helt basic hva vi bør ha med oss? Selvangivelse og lønnsslipp? Vikariatkontraktene? Bevis på at jeg har eid bolig tidligere? Jeg ANER virkelig ikke.. Heller ikke samboeren iht firmaet.. Jaja, kanskje det er det jeg må spørre rådgiver om :-P

Koster slik konsultasjon penger? Og er det lurt å snakke med flere banker?

:-)

Skrevet

Jeg er frilans, helt uten fast inntekt, men fikk likevel lån ;)

Jeg skrev en kommentar om min situasjon på søknadene gjennom penger.no, og ble kontaktet av de forskjellige bankene og diskuterte min situasjon. Fikk lån av alle, men valgte banken som ga meg best rente og fulgte meg opp med samtale før lånet ble gitt. Så det er mulig, selv om situasjonen er uoversiktelig ;)

• 2 uker senere...
Gjest RockOn
Skrevet

Du ringer banken og spør om en time med rådgiver?

De vil vel at du skal ta med selvangivelsen og de to-tre siste lønnsslippene.

Men ha kontroll på hva/hvor mye/hvor osv dere har lån.

Type hvor mye som er igjen på div lån som studielån/billån og feks div uforholdsmessig til hans firma.

Ja, jeg vet at for de fleste så er dette normalt å vite, men faktisk er det mange som ikke aner..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...