Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå er det rett nok en stund siden vi holdt på med dette, men ;

Jeg husker en samtale med folkene på fertilitetsavdeling ved sykehuset i Haugesund. Det uroet meg.
Man har det for seg att man skal ha sæd fra " ett Norsk gjenomsnitt av befolkningen".
Jeg spurte om man fikk opplysninger om giverens helse, mentale historie, jobb eller andre preferanser. Det fikk vi ikke. Sånn var det da, og er det sånn enda ville jeg aldri i livet tatt i mot sæd i Norge. Nå er jeg jo mann da så...min kone snakker jeg om selvsagt. :-)

Når en får barn naturlig vet en bra mye om seg selv og egen slekt og det samme med partneren. Dette får en ikke ved sæd donasjon i Norge. Er det Ok å drive med lotto om ett kommende barn ?

Vi undersøkte og fant en sædbank i California USA. Der fikk en alle opplysninger om donoren, til og med utdannelse og IQ test resultater...Det føltes mye mer betryggende. Man kunne til og med bestille en konvolutt med ett gjør det selv- sett...Man kunne alltså insiminere seg selv.

Min lesning om kandidatene der styrket det jeg trodde. Det er mye mindre enn halvparten jeg kunne tenke meg fikk lov å gi sine gener videre til oss der, og hvorfor skulle jeg tro att det var annerledes her i Norge. Jeg mistenker att det er enda verre p.g.a holdningen om att "alle er Ok", og lite kontroller gjøres.

Man prøver å matche utseendet litt, og det er direkte tåpelig og uansvarlig syns jeg. Glem Norge i slike saker er mitt korte råd.

Prøverør er en annen diskusjon. Kan bare oppfordre til å lese på. Husk att en utfordrer naturen i alle disse sakene, husk att verden er full i barn som allerede finns og som skulle hatt ansvarsfulle og kjærlige foreldre. For det ble vår løsning og det gleder vi oss over hver dag nå.

Endret av Tarsan97
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal det sies at mange amerikanske fertilitetsklinikker "lyver". Ikke nødvendigvis klinikk selv (selv om det også skjer), så kan donorene lyver så mye de vil, for klinikken sjekker ikke opplysningene de får.

Anonymous poster hash: 61721...550
  • Liker 12
Skrevet

Nå skal det sies at mange amerikanske fertilitetsklinikker "lyver". Ikke nødvendigvis klinikk selv (selv om det også skjer), så kan donorene lyver så mye de vil, for klinikken sjekker ikke opplysningene de får.

Anonymous poster hash: 61721...550

Det er ett godt poeng. Men akkurat de akkademiske opplysningene er nå levert da, og IQ testen var som jeg forsto det på klinikkens egne vilkår. Men selfølgelig, om noen går inn for ett større svindelprosjekt så kan vel mye skje, hva nå poenget skal være.

Det Norske opplegget skremmer meg mer. Mye mer.

• Liker 1
Skrevet

For en som er så opptatt av høy IQ og god jobb i forhold til å formere seg så stiller du ikke særlig sterkt selv. At for eksempel skrives ikke med to t'er.

Det er heller ikke sånn at det finnes nok av barn som trenger foreldre. Det er flere som ønsker seg barn enn det finnes barn å adoptere. Noe du også burde ha fått med deg all den tid du hevder å ha adoptert selv.

Anonymous poster hash: 5ca24...538

• Liker 12
Skrevet

Jeg spurte om man fikk opplysninger om giverens helse, mentale historie, jobb eller andre preferanser. Det fikk vi ikke. Sånn var det da, og er det sånn enda ville jeg aldri i livet tatt i mot sæd i Norge. Nå er jeg jo mann da så...min kone snakker jeg om selvsagt. :-)

Nå Tarsan, tror du det å få egne biologiske barn på naturlig vis er noen garanti mot sykdom, psykiske problemer, lav utdannelse og harry smak? Mange foreldre er svært skuffet over avkommets livsvalg, og helseproblemer er noe alle må regne med. En del sæddonorer er for øvrig medisinstudenter. Som det ble sagt over, sjekker ikke akkurat sædbankene i USA om den oppgitte utdannelsen virkelig stemmer.

Hadde vi skullet benyttet oss av en sæddonor, hadde vi spurt en god venn av oss som selv ikke har lyst på barn. Da hadde vi visst at vi kunne gått god for opphavet i hvert fall, selv om man jo ikke aner hvordan barnet blir.

Du har helt rett når det gjelder adopsjon, men dessverre er det ikke alle som blir godkjent som adoptivforeldre, og systemet er tungvint. Likevel er det mye bedre å bruke pengene på et fjernadoptivbarn eller ti enn å skulle holde på med alskens mulige former for barnelagingshjelp.

Anonymous poster hash: 3078a...820

• Liker 5
Skrevet

Vi har donorbarn i familien, og jeg har bare en ting å si: Det er nydelige og fantastisk barn!

Anonymous poster hash: 504a8...2bd
  • Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hvor mye og hva som sjekkes rundt donor, tror jeg man isåfall får litt ulike opplysninger om.

Vi har valgt donor via offentlig norsk sykehus, og selvom vi ikke fikk så mange opplysninger om donor på forhånd, fikk vi mye informasjon om at donorene gjennomgår en ganske streng testing og at det ikke er "hvem som helst" som kan bli donor-

Føler meg heldigvis veldig komfortabel med donor-valget, og tror jo at miljø vil forme barnet minst like mye som genestisk arv.

Skrevet

Har alltid hørt at donorene i Norge, er danske medisinerstudenter.

• Liker 1
Skrevet

Ville du valgt deg selv som donor dersom du fikk alle dine opplysninger presentert på et papirark? Jeg ville ikke valgt meg selv som eggdonor iallefall, med alle mine skavanker... De aller fleste av oss er da også ganske gjennomsnittlige, men vi er kanskje såpass snobbete at vi bare vil ha nobelprisvinnere som donorer til våre barn?

Vi har for øvrig også et barn som ikke er biologisk vårt, men som er vårt i hjertet og der er det ingen tvil om at dette er det vakreste og mest intelligente barnet på jorda :ler:

Anonymous poster hash: 54967...1f5

• Liker 7
Skrevet

At det er begrenset med info er greit nok. Men kan man virkelig ikke velge ut fra rase en gang? Å få barn er svært privat, men man blir jo veldig snakkis dersom to ariske får mulattbarn...

Anonymous poster hash: 27450...c5f

• Liker 2
Skrevet

Det var noe snakk om dette i media for noen år siden, om pakistanske par i Norge som ønsket asiatisk donor, og der det var snakk om å hente donorsperm fra UK, som har dette. Norge har det altså i utgangspunktet ikke, men det må jo da være registrert. Man risikerer i hvert fall ikke å få et barn med annen etnisitet enn norsk uten videre, i Norge.

På sidene til bioteknologinemda står det " Legen velger ut donor som ligner faren av utseende."

Men jeg vet ikke utfallet av denne diskusjonen (angående de pakistanske parene). Jeg lurer på om de ikke gikk ut og oppfordret flere med pakistansk bakgrunn til å bli sædgivere, i Norge.

Skrevet

Prøverør er en annen diskusjon. Kan bare oppfordre til å lese på. Husk att en utfordrer naturen i alle disse sakene, husk att verden er full i barn som allerede finns og som skulle hatt ansvarsfulle og kjærlige foreldre. For det ble vår løsning og det gleder vi oss over hver dag nå.

Hva mener du med dette? Nei til prøverør, ja til adopsjon? At verden er full av barn som venter på foreldre er en myte. Prøverør er heller ikke klussing med naturen noe mer enn det er å få blodoverføring, ta p-piller, kjøre bil eller fjerne blindtarmen.

Anonymous poster hash: 7d786...3df

• Liker 2
Skrevet

Syns du høres veldig kynisk ut. Du har ikke tenkt på at det ikke er meningen at du skal få barn da, siden du tross alt ikke kan få det fra naturens side. Naturlig seleksjon osv...

Anonymous poster hash: f899f...823
Skrevet

I Norge er det kun typisk norske (altså ingen med annen bakgrunn som f.eks asiatisk eller afrikansk) som får lov til å være donor ved de offentlige norske sykehusene. Par fra andre land med annen hudfarge, er det nok derfor avhengig av å kjøpe donorsæd fra andre steder for å kunne få hjelp.

Skrevet

Jeg forstaar ikke helt poenget du forsoker aa gjore her. Du kritiserer at man ikke faar vite om sykdommer og genetisk opphav naar man bruker donorsperm. Men det er jo fortsatt vanlig dersom man adopterer. Greit nok at du kan faa et bilde av barnet og evt. moren, men sykdomshistorikken er som regel utilgjengelig, og langt oftere kommer jo disse barna fra vanskeligstilte kaar med mange problemer. Tror du virkelig at nar du adopterer et barn fra Afrika saa har har deres foreldre hoy IQ?

• Liker 3
Skrevet

Jeg har flere nære slektninger som går på sosial stønad, mens jeg har tatt en master, jobber fullt og jobbet siden studietiden, er flerspråklig. Føles som man er adoptert :P Så ingen garanti for at avkommet blir lik deg selv nei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...