Gå til innhold

Førskolelærer, veien videre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet førskolelærer. Bor i en av Norges største byer og er 21 år.

Det er vanskelig å få jobb i barnehage her, og jeg føler at livet mitt har stoppet opp etter vi ble ferdige på skolen. Har selvsagt venner, men de fleste har samboer/barn.

Jeg har ingenting annet enn familie som holder meg her, men jeg vet ikke hva jeg vil. Jobber per dags dato i fullstilling i kassa på Rema, men vil jo ikke være der for alltid.

Foreløpige alternativer til hva jeg kan gjøre:

Flytte til Finnmark, få god lønn som førskolelærer og nedskrevet studielån

Jobbe som leder i barneklubb i et charterselskap. 6000 kr i mnd i lønn, men kost og losji dekket.

Jobbe på Rema, spare penger og reise

Vente på at det skal bli en ledig jobb her

Andre forslag? Liker å reise, men vil jo helst spare til egen bolig også. Kanskje jeg trenger en ny start?

Anonymous poster hash: f1c41...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Master er uaktuelt, vil ikke ha mer lån.. Huff, vanskelig å ikke vite hva man vil! Skulle ønske jeg visste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lett tatt et år eller to i syden! Det er sånt man aldri får muligheten til siden når man får kjæreste/samboer/barn etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer det ja, men innrømmer at lønna bekymrer meg. Vil jo gjerne spare til egen bolig også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Toad

Andre forslag? Liker å reise, men vil jo helst spare til egen bolig også. Kanskje jeg trenger en ny start?

Spesialiser deg innenfor pedagogikk. Spes.ped. eller master hvis du oker, du er jo ung. Fokuser gjerne på marginaliserte grupper. Arbeidsmarkedet kommer til å eksplodere her i Norge (allerede i gang), men også i utlandet fremover. Da kan du jobbe med barn og unge i henhold til førskole, tilrettelegging etter behov, psykiatri og eventuelt skoleverket (med master). Du bør kunne få jobb i alle kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er jo ung så syden kan jo være morro :)

Men hvor bor du? Jeg bor litt utenfor Oslo, og jeg vet at blant annet Bærum har stor mangel på førskolelærer.

Du hadde helt sikkert ikke hatt problemer med å få jobb der. Det er så mange fagarbeidere og annet på disp der, at det nesten er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Trondheim. Ingen ledige stillinger her, sett at det er mangel i Osloområdet, men tenker at da kan jeg like gjerne flytte til Finnmark hvor jeg får bedre lønn og bor billig. Hvis jeg likevel skal flytte liksom..

Master er uaktuelt, skolelei og vil ikke ha mer lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så vanskelig å få seg jobb som førskolelærer i Trondheim? Det kryr jo av barnehager der.. Jeg er ferdig om et halvår og bor også i Tr.heim. .Får håpe det endrer seg med tiden.. Hmm :/

Endret av Sitronmelis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å jobbe i skolen til du får mulighet i barnehage?

Anonymous poster hash: 28e03...2a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt med en del skoler, men de er ikke interesserte.. Blir nok mer ledige stillinger mot sommeren, men da er jo neste kull også ferdigutdannet og skal konkurrere om jobbene. Vet ikke om jeg gidder å jobbe i butikk i 6 mnd til heller, slitsomt å gjøre noe man ikke brenner for. Skulle ønske jeg var rik, da hadde jeg bare kunne vært tilkallingsvikar.. Man får som regel masse jobb da også, men føler ikke det er sikkert nok. Har tross alt en husleie på 8000 kr i mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim er vanskelig ja. Jeg flyttet til Oslo og fikk jobbtilbudene kastet etter meg og valgte til slutt å ta en stilling som betalte mer enn jobben jeg hadde i Trondheim. Jeg trives her, selv om det er en relativt dyr by så klarer jeg fortsatt å spare litt + bo greit, så jeg er fornøyd i alle fall. :)

Anonymous poster hash: 67921...86d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt innkalt på intervju i Bergen, men takket nei da det viste seg å være et vikariat. Foreløpig er det ingen ledige stillinger sentralt i Finnmark heller, men ser det er mange ledige i Oslo. Vanskelig å være så usikker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du villig til å ta en vikar stilling hvis det er over en lengre periode da?

Da får du erfaring, og vist at du er villig til å jobbe. Må vel være mye bedre enn å gå arbeidsledig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke arbeidsledig :) Har fast jobb, synes det er vanskelig å si opp den for et vikariat. Derfor vurderer jeg Finnmark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville søkt på faste stillinger andre plasser i landet, ev vikariater her i Trondheim. De jeg kjenner som til slutt har fått fast her, har alle tatt vikariater først. Trondheim kan være en veldig vanskelig by å få fast jobb i desverre. Sjekk også nabokommunene, det er mulig å dagpendle.

Men du er ung, så syden er jo også et veldig godt alternativ :) Som 21-åring kan det være godt å oppleve noe helt annet og få litt ekstra livserfaring. Det er jo ikke værre enn å reise hjem dersom du ikke trives. Hadde jeg visst det jeg vet i dag ville jeg valgt syden og fått meg noen erfaringer. Når du sitter med huslån er det mye vanskeligere å ta en stund utenlands.

Anonymous poster hash: 579e8...8b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bare å søke jobber og så flytter du dit du får jobb. Ikke verre enn det. Jeg hadde tre barn da jeg var nyutdannet og flyttet dit jeg fikk det første jobbtilbudet. Fikk forøvrig flere tilbud uka etterpå, men da hadde jeg jo allerede takket ja til en jobb.

Trondheim er vel forøvrig det eneste stedet i landet hvor barnehagene får haugevis av søkere med relevant utdanning til hver jobb. Har hørt om barnehager der som har fått 500 søknader på den samme jobben.

Finnes sikkert noe ikke så alt for langt unna. Er litt på leting selv da vikariatet jeg har går ut i mars ( flyttet hit da jeg var i svangerskapspermisjon uten å ha jobb, fordi samboeren hadde så bra muligheter og at det sto et småbruk og ventet på oss, men fikk jobb med en gang permisjonen var over) . Tror nok at jeg ramler over noe denne gangen også. Skal skynde meg å melde meg på en samlingsbasert videreutdanning før noen rekker å ansette meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å søker litt, men tenker at om jeg først skal være fornuftig å flytte for å få jobb kan jeg like godt flytte til Finnmark og vinne på det økonomisk også. Er ikke for alltid liksom..

Det var 600 søkere på den forrige jobben jeg var på intervju på i Trondheim! De valgte ei med ti års erfaring.. Ser den i grunn.. Blir vel enklere når jeg får litt erfaring.

Slått fra meg syden i grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fast jobb som ped.leder i Bergen, er ikke førskolelærer en gang. Du må være smart, være for deg. Jeg begynte som ringevikar;)

Anonymous poster hash: c52d3...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp litt, ta meg som eksempel, ingen erfaring, startet som ringevikar- utforutsigbart ja, men det lønner seg. Er du dyktig vil de ha deg med videre.Ikke gi deg! Begynn i det små, det lønner seg.

Jeg driver å søker litt, men tenker at om jeg først skal være fornuftig å flytte for å få jobb kan jeg like godt flytte til Finnmark og vinne på det økonomisk også. Er ikke for alltid liksom..

Det var 600 søkere på den forrige jobben jeg var på intervju på i Trondheim! De valgte ei med ti års erfaring.. Ser den i grunn.. Blir vel enklere når jeg får litt erfaring.

Slått fra meg syden i grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...