Gå til innhold

Skal bli samboer, begge eier leilighet, en skal leies ut. Hvordan løse dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min skal etter en tid sammen flytte sammen. Vi eier begge hver vår leilighet, i ca samme prisklasse. Vi skal flytte inn i hans leilighet og jeg vil leie ut min. Men jeg vet ikke om jeg med skatt osv kan få nok leieinntekter på denne til å gå i null. Hvordan bør en løse dette? Bør jeg betale 50% av hans utgifter på hans leilighet og samtidig sitte igjen med det jeg går i underskudd av min leilighet? Bør vi dele det eventuelle underskuddet på min leilighet på to i tillegg? Hvordan løses det evt papirmessig? Dersom det blir slutt, vil han sitte igjen med "mer" enn meg iogmed jeg har vært med å betale ned hans leilighet? Og hvordan lager en en samboerkontrakt til dette? Noen som har erfaringer med noe lignende? Vanskelig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med en advokat til å hjelpe dere. De kan jo alt det juridiske rundt dette. Har ikk vært i denne situasjonen selv, men så på "Luksusfellen" en gang om at par hvor den ene parten skulle flytte inn i den andres leilighet. Da sa de at den som eier leiligheten måtte stå får alt av renter (er jo den som eier leiligheten som nyter godene ifht skatt bl.a) og så at de skulle dele avdragene 50/50. Men som sagt. det lureste dere gjør er å ta kontakt med en advokat som kan veilede dere ifht til dette. Lykke til.:)

Skrevet

Ja, det er nok det :-) ting ble bare plutselig så mye mer innviklet enn vi hadde tenkt ;-) takk skal du ha ihvertfall!

Skrevet

Dropp advokaten, og betal ham halvparten av netto leieinntektene du får som din leie til ham.

Så fortsetter dere å betjene hvert sitt lån på leilighetene slik dere gjorde før.

Går dere fra hverandre, har ingen tjent mer enn den andre på samboerskapet.

Skrevet

Legg dine nettoinntekter og nettoutgiftene til lån og fellesutgifter i samme pott og del på to. Så får dere samme boutgifter. Rimelig rettferdig siden leilighetene er verdt omlag det samme.

Anonymous poster hash: d7be0...884

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er nok det :-) ting ble bare plutselig så mye mer innviklet enn vi hadde tenkt ;-) takk skal du ha ihvertfall!

Ikke hør på ham under. Er ganske mange som driter seg ut på å ikke ha samboerkontrakt. Bedre å betale litt penger å få det jusridiske på plass i TILFELLET det skulle bli et brudd. Man tenker jo ikke på dette når man har det bra og er lykkelige, men man angrer gjerne ekstra hvis forholdet skulle gå dunken og man ikke har en klar avtale på hva man gjør! Anbefaler å lage et testemente i samme slengen.

Skrevet

Ikke hør på ham under. Er ganske mange som driter seg ut på å ikke ha samboerkontrakt. Bedre å betale litt penger å få det jusridiske på plass i TILFELLET det skulle bli et brudd.

Og hvor er det juridiske problemet? De sitter jo med hver sin leilighet, og der er ikke aktuelt for den ene å kjøpe seg inn hos den andre.

• Liker 2
Skrevet

Og hvor er det juridiske problemet? De sitter jo med hver sin leilighet, og der er ikke aktuelt for den ene å kjøpe seg inn hos den andre.

Nå er det ikke bare leilighetene dette gjelder, men alt det økonomiske som følger med i samboerforhold. Folk har en tendens til å bli jævlig kjipe mot hverandre når det blir slutt og jeg har hørt så ganske mange historier som har endt med økonimisk tragedie for den ene eller begge parter fordi de ikke hadde noen klar juridisk avtale. Jeg mener det er fullstendig idioti å flytte sammen uten å ha en klar avtale på hva somboerskapet innebærer.

Skrevet

Ta kontakt med en advokat til å hjelpe dere. De kan jo alt det juridiske rundt dette. Har ikk vært i denne situasjonen selv, men så på "Luksusfellen" en gang om at par hvor den ene parten skulle flytte inn i den andres leilighet. Da sa de at den som eier leiligheten måtte stå får alt av renter (er jo den som eier leiligheten som nyter godene ifht skatt bl.a) og så at de skulle dele avdragene 50/50. Men som sagt. det lureste dere gjør er å ta kontakt med en advokat som kan veilede dere ifht til dette. Lykke til. :)

Du husker garantert litt feil her.

Som samboere bør man dele på rentene, og den som eier bør betale avdragene selv. Det er avdragene som er "sparingen" i leilighet. Rentene er "husleie".

Så det rette er at TS betaler halvparten av rentene og andre faste utgifter som husleie, strøm, tv, internett, med mer. Men alt som er med på å øke verdien av leiligheten bør samboeren stå for selv.

TS: Er du sikker på at du ikke kan få nok til å dekke dine utgifter på egen leilighet? Det er mye som kan trekkes fra på leien du mottar før du skal betale skatt av det. Sjekk dette nøye opp med ligningskontoret, det er greit å ha alt rett fra start. Du må også huske på at om du skal selge leiligheten så må du ha bodd der selv en tid før du selger, hvis ikke må du skatte av hele overskuddet ved salg. Husker ikke tiden du må ha bodd der nå, sjekk dette på skatteetaten.no Kan fort bli en del penger i skatt når du selger om boligen har steget i verdi.

Anonymous poster hash: 2d9b8...75e

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det er fullstendig idioti å flytte sammen uten å ha en klar avtale på hva somboerskapet innebærer.

Det er viktig å bli enige om hva som skal skje ved et eventuelt brudd før man flytter sammen, men svært få trenger en advokat for å sette opp en samboeravtale.

Dette høres ut til å være et svært enkelt tilfelle. Men hvis leiligheten som skal leies ut har steget mye i verdi, må den selges innen et år etter at den fraflyttes for å unngå gevinstbeskatning. (siden kravet er at eier må ha bodd der i minst ett av de to siste år for å unngå skatt.)

• Liker 2
Skrevet

Er klar over det at en må bo i en leilighet siste året før en flytter for å unngå skatt osv, så det beste hadde nok vært å selge min og kjøpe seg inn i hans, men det er nok ikke et alternativ akkurat nå. Men det er nok definitivt lurt å ha ting juridisk klart og skrevet under før en flytter sammen, samme hvor sikkert en tror forholdet er :)

Jeg må også dobbeltsjekke dette med fradrag på leie. Faste utgifter kommer vel innunder her ihvertfall.

Aiaiai, det er mye og sette seg inn i. Men nok verdt det :-)

Skrevet

TS, selv om dere blir "samboere", vil du fremdeles stå folkeregistrert på din adresse?

Inntekter/utgifter (husleie etc.) ved din leilighet får jo du.

Samtidig er det naturlig at du betaler halve hans husleie og strøm. Men ikke noe annet...innredning/investeringer må jo han som eier ta.

Da er det ingen som taper!

Anonymous poster hash: d320b...e60

Skrevet

TS, selv om dere blir "samboere", vil du fremdeles stå folkeregistrert på din adresse?

Du er pliktig å melde flytting til Folkeregisteret innen 8 dager etter at du har flyttet.

• Liker 1
Skrevet

Må man bo i leiligheten det siste året før man selger, eller holder det med at man har bodd der min. 1 år uansett når det var?

Anonymous poster hash: 1b34f...357
Gjest Blondie65
Skrevet

Man må bo siste året før man selger.

Her: http://www.dinside.no/1025/samboerkontrakt finner dere samboerkontrakt.

Du sier at boligene har lik verdi. Er de også likt nedbetalt? Dvs at de har cirka samme størrelse på lånet? Er boligene betalt med lik andel egenkapital?

Da kan dere tenke at begge leilighetens renter og felleskostnader dekkes av felleskassen men at en selv er ansvarlig for sine egne avdrag og at dere deler netto leieinntekt på den boligen som leies ut.

Ellers må du dekke dine avdrag og renter på din bolig, beholde netto leieinntekt (det er kun leie minus utgifter - f.eks rente, felleskostnad - du skal skatte 28 % av) og betale halvparten av felleskostnadene og renter i hans leilighet.

Skrevet

Boligene er nok ikke likt nedbetalt nei, men kjøpt for samme pris pluss minus noen titusener. Min ligger dog i et mer attraktivt strøk og er pusset opp litt, så er kanskje steget mer i prisverdi enn hans, men dette bar vi ikke undersøkt ennå. Og jeg må vel melde flytting ja, om jeg ikke leier ut gjennom airbnb eller lignende (??) og fortsatt står med registrert adresse der. Men det er jo litt stress det og.

Takk for alle gode svar! Mye en ikke har tenkt på her ennå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...