Gå til innhold

Overtakelse leilighet - hva må man huske på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nærmer seg overtakelse for leiligheten jeg har kjøpt og som førstegangskjøpende har jeg ikke peiling på hva jeg må huske på. Noen som har noen tips?

Har også lest ett par ting i prospektet etter kjøpet som ikke stemmer overens med det som faktisk er i leiligheten. Det er kun småting men kan jeg klage på dette?

Anonymous poster hash: e1b3e...079
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

det er mange ting du bør passe på. du burde hatt med deg en kyndig snekker eller lignende. mange ting som bør sjekkes. lett å sitte med skjegget i postkassa. en negativ ting ved kjøp er hvis selger har eierskifteforsikring. De er umulige å slåss imot.

Få sjekket ordentlig før du skriver overtakelsespapirene.

Anonymous poster hash: df61a...50d

Endret av Stjernesol
Skrevet (endret)

det er mange ting du bør passe på. du burde hatt med deg en kyndig snekker eller lignende. mange ting som bør sjekkes. lett å sitte med skjegget i postkassa. en negativ ting ved kjøp er hvis selger har eierskifteforsikring. De er umulige å slåss imot.

Få sjekket ordentlig før du skriver overtakelsespapirene.

Anonymous poster hash: df61a...50d

Takk for svar.

Skal ha med meg en snekker for å sjekke ting og tang. Leiligheten er rett over ett år så den er nokså ny. Er det andre ting som bør sjekkes/huskes på?

Er det vits i for meg å ha boligkjøperforsikring da? Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal ha det eller ikke.

Anonymous poster hash: e1b3e...079

Endret av Stjernesol
Skrevet

Det er for sent å ha med seg fagfolk på overtakelsen, det burde du hatt med deg på visning dersom du var usikker på leilighetens ulike kvaliteter. Leiligheter selger som regel "som de er" og dermed er det lite du kan klage på etter visning. Dersom det du mener er feil var synlig på visning så kan du ikke klage på det på overtakelsen. Budet er allerede akseptert, du får heller ikke overtakelse før pengene fra deg (din bank) er kommet inn til selger/megler. Du bør alltid har eierskifteforsinkring, det koster lite men er verdt pengene om det skulle dukke opp mangler i etterkant. Småting kan du ikke regne med å få ordnet da dette er noe du skulle påpekt etter visning, det må være ganske store mangler for å kunne koble inn forsikringene, mener det er mer enn 5 % av kjøpesummen. Du kan heller ikke holde tilbake penger da du må ha betalt for å få overta leiligheten. Overtakelse er rett og slett ikke stedet for å klage så lenge leiligheten ser lik ut som den gjorde på visning, det er mer en praktisk greie med å vise hvor du kan spørre om praktiske forhold (parkering, bod, sikringsskap, stoppekran osv) og andre ting du lurer på (nærmeste bussholdeplass, uskrevne lover om nabovarsel, trappevaskrutiner, osv).

Anonymous poster hash: 103ce...1c1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...